KPF a ustawa o nadzorze nad rynkiem finansowym
2014-03-26 11:54
KPF a ustawa o nadzorze nad rynkiem finansowym © geografika - Fotolia.com
Publikacja kolejnej, trzeciej już wersji „Projektu założeń projektu ustawy o zmianie Ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, ustawy – Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw” spotkała się z dużym oporem ze strony Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych. Jej przedstawiciele podnoszą m.in., że proponowane przez projektodawców rozwiązania nie uwzględniają w sposób prawidłowy specyfiki pożyczek o dłuższym okresie utrzymywania i na wyższe kwoty, co w konsekwencji może zaowocować negatywnymi konsekwencjami dla osób reprezentujących wyższe ryzyko kredytowe.
Przeczytaj także: Firmy pożyczkowe wreszcie pod nadzorem
CAŁKOWITY KOSZT KREDYTUW kluczowej kwestii ograniczenia całkowitego kosztu kredytu konsumenckiego (c.k.k.), twórcy założeń oparli się na dwóch grupach danych, przyjmując za podstawę dla określenia wysokości limitu kosztów pożyczek o małych kwotach i na krótkie okresy dane pochodzące od Związku Firm Pożyczkowych (ZFP). W opinii KPF owe dane można uznać za reprezentatywne tylko w pewnym segmencie pożyczek, tych udzielanych kanałem internetowym na krótkie okresy. Dane nie obejmują całego rynku i sposobów dystrybucji takiego produktu.
- KPF nie znajduje racjonalnego uzasadnienia dla uznawania, że „przeciwdziałanie praktykom lichwiarskim” , a więc ustalenie właściwego poziomu równowagi pomiędzy uczciwą ceną jakiegokolwiek dobra nabywanego przez konsumentów a uczciwym zyskiem przedsiębiorców oferujących te dobra, poziomem odniesienia są najniższe na rynku koszty operacyjne, przedstawione przez ZFP i to bez uwzględnienia godziwego zysku przedsiębiorcy – stwierdziła Mecenas Mirosława Szakun, Doradca Prawny KPF.
Nie wykazano nadto, iż przez takie, arbitralne określenie limitu c.k.k. jest możliwe osiągnięcia celu regulacji, jakim miałoby być według twórców założeń ograniczenie rosnącego obszaru zadłużenia, spowodowanego zaciąganiem przez konsumentów pożyczek i kredytów w kilku instytucjach jednocześnie.
fot. geografika - Fotolia.com
KPF a ustawa o nadzorze nad rynkiem finansowym
Jeszcze bardziej rażąca wadliwość wystąpiła w związku z oparciem założeń o dane Konfederacji Lewiatan, które miałyby rzekomo odzwierciedlać poziom kosztów operacyjnych i kosztów ryzyka przedsiębiorców, oferujących pożyczki o wyższych kwotach i dłuższych okresach utrzymania. Przyjęcie tych danych obarczone jest błędem metodologicznym, bowiem zgodnie z powszechnie dostępną wiedzą, jedynym członkiem Konfederacji Lewiatan z sektora pożyczkodawców niebankowych jest Provident Polska S.A. Oferta tej firmy obejmuje stosunkowo wąski zakres produktów co do kwoty i okresu utrzymywania kredytu , natomiast dojrzałość sektora pożyczkowego jest w Polsce mierzona również i tym, iż na rynku jest dostępna bogata oferta pożyczek o wyższych kwotach i na dłuższe okresy. Potwierdza to raport KPF , który ujawnia bardzo dynamicznie postępujący proces dekompozycji rynku, polegający na utracie pozycji samodzielnego lidera, jaką posiadał Provident Polska SA. - Warto podkreślić, że inne charakterystyki produktów niż te oferowane przez Provident Polska SA, zapewne muszą generować inne dane do szacowania kosztów oferowania takich produktów i rzetelne podejście do tej kwestii wymaga uwzględnienia tego faktu – zauważył Andrzej Roter.
Przeczytaj także:
Czym żyły rynki finansowe w 2023 roku?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)