Zaufanie do banków 2014
2014-04-30 12:49
Zaufanie do banków 2014 © Sashkin - Fotolia.com.jpg
Przeczytaj także: Rośnie zaufanie do banków
Polacy są zdania, że bank, z którego usług korzystają zajmuje czołowe miejsce na liście instytucji zaufania publicznego. Jak wynika z badania, taki właśnie pogląd podziela 60% ankietowanych. To o 3 punkty procentowe więcej niż w pomiarze zrealizowanym w roku ubiegłym. Analogiczne wskazania obserwujemy również wśród przedsiębiorców. Aż 95% z nich deklaruje zaufanie do banku, z którego korzysta ich firma. Bardzo wysoko w obu grupach został oceniony także Narodowy Bank Polski, do którego zaufanie deklaruje odpowiednio 54% i 84% ankietowanych.Reputacja sektora, mierzona zagregowanym indeksem TRIM, osiągnęła poziom 30 punktów, o 2 więcej niż w roku ubiegłym.
- Dobre wyniki w wymiarze zaufania i reputacji to efekt między innymi tego, iż mimo ogromnego kryzysu finansowego, z jakim zmaga się światowa gospodarka, polskie banki poradziły sobie dobrze i nie wymagały dofinansowania ze strony podatników, o co musiały ubiegać się instytucje finansowe w innych krajach. Myślę, że Polacy to zauważyli i docenili, podobnie jak stale poprawiającą się jakość i dostępność usług bankowych. Z drugiej strony, wysokie zaufanie, którym Polacy darzą banki traktujemy jak zobowiazanie i w pewnym sensie kredyt, którego dla odmiany klienci udzielili bankom. Będziemy dokładać wszelkich starań, aby jego jakość się nie pogorszyła - mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, Prezes Związku Banków Polskich
Zgodnie z wynikami badania, osobiste doświadczenie w relacji z bankiem odgrywa bardzo ważną rolę w ocenie instytucji finansowych. Klienci banków oceniają je lepiej niż ogół społeczeństwa, deklarując także wyższy poziom zaufania. Połowa Polaków uważa, że o bankach mówi się dobrze wśród ich znajomych i rodziny. Przeciwnego zdania jest co piąty ankietowany. Dobrą i bardzo dobrą opinię o bankach ogółem ma 46% Polaków. Źle ocenia je jeden na dziesięciu. Cały polski sektor bankowy zaskarbił sobie zaufanie 50% opinii publicznej i 70% przedsiębiorców. Jednocześnie, narasta przekonanie, że nie wszystkie banki zasługują na zaufanie w takim samym stopniu. Taki pogląd jest bliski 60% ankietowanych.
fot. mat. prasowe
Zaufanie do instytucji - opinia publiczna
Zdaniem dr. Marcina Idzika z TNS Polska zaufanie staje się czynnikiem różnicującym banki i jest potencjalnym źródłem przewagi konkurencyjnej. - Stosunkowo wysoka różnica między deklarowanym zaufaniem do swojego banku i banków ogółem, podobnie jak opinie, że nie wszystkim bankom ufamy tak samo, pokazują, że osobiste doświadczenie to bardzo istotny element wyborów klientów. Według prowadzonych przez nas badań, zaufanie to najważniejszy czynnik decydujący o wyborze banku dla klientów detalicznych. Wśród wielu czynników mających wpływ na wybór usług konkretnego banku, po raz pierwszy od kilku lat zaufanie znalazło się na szczycie listy. Dla 36% klientów zamożnych i 27% wszystkich klientów to najważniejsze kryterium wyboru. Dla połowy przedsiębiorców to także najważniejszy czynnik decydujący o tym, że chcą pozostać w danym banku – dodaje dr Idzik.
fot. mat. prasowe
Zaufanie do instytucji - przedsiębiorcy
87% badanych twierdzi, że wybór danego banku był dla nich dobrym wyborem. Część z nich uważa, że z czasem okazało się, że bank nie do końca spełnił ich oczekiwania, jednak zdecydowana większość zdecydowała się nadal korzystać z jego usług. Dziewięciu na dziesięciu klientów banków odpowiada, że w ciągu ostatnich 5 lat nie zmieniło swojego banku. Pod względem satysfakcji z usług Polacy oceniają bank z którego usług korzystają przeciętnie na 7,42 punktu na dziesięciostopniowej skali w grupie klientów detalicznych i 7,21 w grupie przedsiębiorców, przy czym oceny wzrastają wraz ze skalą działalności przedsiębiorstw i poziomem korzystania z usług bankowych.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)