eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyPorady finansoweSamochód firmowy – dotacja, leasing, pożyczka?

Samochód firmowy – dotacja, leasing, pożyczka?

2014-06-04 08:33

Samochód firmowy – dotacja, leasing, pożyczka?

Samochód firmowy – dotacja, leasing, pożyczka? © Jürgen Fälchle - Fotolia.com

Samochód to jeden z najczęstszych zakupów dokonywanych przed przedsiębiorców bez względu na branżę, w której działają. Korzystanie z auta firmowego jest najczęściej znacznie bardziej korzystne niż z prywatnego ze względu na możliwość dokonania odliczeń wielu kosztów związanych z jego użytkowaniem od uzyskiwanego przychodu. Problemem, szczególnie dla początkujących przedsiębiorców, jest pozyskanie środków na nabycie środka transportu. Jakie są obecnie dostępne możliwości?

Przeczytaj także: Leasing samochodowy: jak to zrobić?

Najbardziej atrakcyjną formą finansowania zakupu auta firmowego wydają się być bezzwrotne dotacje z Unii Europejskiej lub Urzędu Pracy. W pierwszym przypadku rzadko jednak można ubiegać się o dofinansowanie nabycia tylko i wyłącznie samochodu. Co więcej, większość konkursów dotacyjnych nie dopuszcza możliwości zakwalifikowania takiego kosztu do refundowanych wydatków. Poza tym do uruchomienia programów z nowego budżetu unijnego przyjdzie nam poczekać prawdopodobnie do co najmniej ostatniego kwartału tego roku, a pieniędzy z perspektywy finansowej 2007-2013 pozostało niewiele. Z kolei dofinansowanie z Urzędów Pracy jest stosunkowo niskie i przeznaczone wyłącznie dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą.

Kredyt czy leasing?

Wobec ograniczonych możliwości pozyskania bezzwrotnej formy wsparcia na zakup samochodu firmowego przedsiębiorca powinien zastanowić się nad najkorzystniejszą dla niego opcją kredytowania. Najpopularniejszymi z nich są pożyczki, kredyty bankowe i usługi leasingu. Kredyty dostępne w ofertach banków umożliwiają zakup, a także późniejsze odejmowanie od przychodów firmy kosztów eksploatacji auta, odpisów amortyzacyjnych, a także tych, związanych ze spłatą zobowiązania, m.in. odsetek od raty i prowizji na rzecz pożyczkodawcy. Co ważne, przedsiębiorca od razu staje się właścicielem samochodu. Inaczej jest w przypadku leasingu operacyjnego. – W tym przypadku prawnym właścicielem pojazdu jest instytucja udzielająca finansowania. Nie jest więc możliwe wpisanie auta do majątku firmy, a co za tym idzie korzystanie z odpisów amortyzacyjnych. Wiążą się z tym również ograniczenia dotyczące nabycia używanego środka transportu, a także sprzedaży zakupionego w ramach leasingu samochodu – mówi Joanna Bartkowiak z Biura Rachunkowego ECDF Księgowość - Akceptowane jest jednak stosowanie wielu innych odliczeń księgowych, poza amortyzacją, obejmujących m.in. całość rat i kosztów manipulacyjnych związanych z umową leasingową – dodaje Joanna Bartkowiak. Ta forma finansowania zakupu auta firmowego jest ponadto często stosowana przez przedsiębiorstwa, które stosunkowo krótko prowadzą działalność, przez co mają utrudniony dostęp do kredytów bankowych.

fot. Jürgen Fälchle - Fotolia.com

Samochód firmowy – dotacja, leasing, pożyczka?

Wobec ograniczonych możliwości pozyskania bezzwrotnej formy wsparcia na zakup samochodu firmowego przedsiębiorca powinien zastanowić się nad najkorzystniejszą dla niego opcją kredytowania. Najpopularniejszymi z nich są pożyczki, kredyty bankowe i usługi leasingu.


A może pożyczka z Unii?

Alternatywą dla wymienionych rozwiązań, proponowanych na warunkach rynkowych, mogą być pożyczki unijne z Inicjatywy JEREMIE. Skierowane są głównie do firm, które ze względu na swoją krótką obecność na rynku nie mają wystarczającej historii kredytowej, aby zaciągnąć zobowiązanie na warunkach bankowych. Oczywiście również doświadczonym przedsiębiorcom program proponuje korzystne warunki finansowania.

W przypadku zakupu auta Inicjatywa JEREMIE oferuje wiele korzyści. – Środki pozyskane z pożyczki można przeznaczyć zarówno na nabycie używanego, jak i nowego samochodu, również z zagranicy. Przedsiębiorca staje się właścicielem pojazdu po jego zakupie dlatego może korzystać z odpisów amortyzacyjnych i możliwości wcześniejszej jego sprzedaży. Do tego nie musi obawiać się utraty wartości wpłaconych rat w przypadku kradzieży czy po poniesionej szkodzie całkowitej – mówi Sonia-Leszkowicz Baczyńska z Funduszu Pożyczkowego Aktywna Wielkopolska ECDF-TISE.

Niewątpliwą zaletą Inicjatywy JEREMIE jest również brak narzucania wyboru konkretnej firmy ubezpieczeniowej, z czym często wiąże się leasing. Podobnie jak inne zakupy dokonywane ze środków pozyskanych z unijnej pożyczki również zakup auta firmowego obowiązują preferencyjne warunki udzielenia wsparcia. Konieczny do zapewnienia wkład własny to tylko 10%, raty można rozłożyć nawet na 5 lat, a oprocentowanie zaczyna się już od poziomu 4,35 % w skali roku. Ponadto w ramach udzielonego wsparcia oferowane jest ustalenie okresu nawet sześciomiesięcznej karencji w początkowych miesiącach spłaty i sezonowanie rat pożyczki. Dzięki temu przedsiębiorca ma możliwość dostosowania programu zwrotu zobowiązania do specyfiki działalności swojej firmy i jej bieżącej kondycji finansowej. Z kolei ze względu na maksymalny pułap pożyczki wynoszący 300 tys. zł może również sfinansować nią zakup większej liczby różnych środków transportu (np. firmom z branży transportowej) oraz inne inwestycje związane z założeniem czy rozwojem działalności.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (3)

  • Monika.Lew / 2014-06-05 23:56:16

    Zdecydowanie korzystniejszą formą zakupu środka transportu jest leasing. Bije na głowę tą Państwa ofertę choćby pod względem czasu załatwienia i papierów które trzeba przedłożyć. Oprocentowanie zaczyna się od 4,35% tak pisze każdy bank a rzeczywistość jest całkiem inna niż opisujecie do tego prowizja i już leasing wychodzi korzystniej. Nie wspominają Państwo o zabezpieczeniach które wymagacie i są sporo wyższe od kwoty pożyczki. W kredycie amortyzujesz a w leasingu wliczasz ratę w koszty i nie ma wielkiej różnicy. Zawsze można skorzystać z leasingu finansowego co i tak da nam lepszą ofertę od pożyczki Jeremie. Z drugiej strony kwota 300 tys. zł dla branży transportowej nie wystarczy na zakup jednego auta a zakup kilku to chyba tylko po to żeby prowadzić rozbiórkę i sprzedawać z nich części. Można znaleźć dyskusje na kilku forach z konsultantem ECDF podaje jeden link a jest ich sporo : http://www.forumtransportu.pl/Forum,,4189
    Widać jak liczycie oprocentowanie rzeczywiste jak tak odbywa się cały proces pożyczkowy to brawo. Tak konsultant się zamotał że przerwał dyskusje żeby się dalej nie pogrążać. Ludzie już przejrzeli te wasze pożyczki i promocje. odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Samochód firmowy – dotacja, leasing, pożyczka?

    Maciekr / 2014-06-16 11:24:36

    Jeremie to już nie inicjatywa niosąca pomoc przedsiębiorcą. Teraz jest to czysty zarobek funduszy pożyczkowych. Oprocentowanie nie robi szału jeżeli chodzi o finansowanie pojazdów bo przynajmniej dwa banki są w stanie zaproponować je na poziomie 7% i zejść z prowizji do 0%. Do tego nie pobierają wkładu własnego i finansują przedmiot w kwocie brutto. Tak więc wkład własny nie jest na takim poziomie jak Państwo opisują. Jest o wiele wyższy 10% wkładu i 23% Vat który pokrywa wnioskodawca. Cała masa dokumentów jest do przebrnięcia ale dochodzi do tego kwestia zabezpieczeń która znacznie przewyższa kwotę pożyczki (weksle, poręczenia, hipoteka) Trzeba przyznać że na pewno nie jest to wspomniana dogodna forma zabezpieczeń dla młodych przedsiębiorców. Bo z takim podejściem i zabezpieczeniem pożyczek z góry zakładają Państwo niepowodzenie przedsiębiorcy. Jedyny plus i chyba tylko to skłania ludzi do zaciągania pożyczek jest brak historii kredytowej co dyskwalifikuje klienta w banku. Chodź alternatywnym rozwiązaniem staje się leasing pojazdu. Jest łatwiejszy do pozyskania i w większości nie wymaga dodatkowych zabezpieczeń. Parę lat temu korzystałem z takiej pożyczki i byłem zadowolony nawet pokusił bym się o ocenę na plus jednakże prawdą jest że inicjatywa Jeremie zmienia się na gorsze i dziś z mojego punktu widzenia nie pokusił bym się na takie finansowanie. Faktycznie wśród ludzi pojawia się bardzo dużo negatywnych opinii co raczej nie daje powodów do zachwytu. odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Samochód firmowy – dotacja, leasing, pożyczka?

    Maciekr / 2014-06-16 11:36:06

    Na przykładzie Poznania i trzech funduszy pożyczkowych (nie będę wymieniał nazw bo zainteresowani wiedzą o jakie chodzi) można zobaczyć że dwa fundusze nie pobiera prowizji i mają niższe oprocentowanie a trzeci nie dość że ma wyższe oprocentowanie to jeszcze nie grzeszy pobierając nie małą prowizją 3%. Nie można tego nazwać pomocą bo to tylko czysty zysk w interesie. Trzeba szukać oferty tak jak w przypadku banków bo różnice są ogromne. Podaje na przykładzie Poznania ale takie sytuacje są w każdym mieście. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: