Skąd wziąć pieniądze na franchising
2005-11-16 00:31
Barierą w rozwoju małego biznesu w Polsce są problemy z pozyskaniem kapitału. Z pomocą przedsiębiorcą przychodzi Agencja Rozwoju Franczyzy. Ma ona pomagać w zdobywaniu środków finansowych, ocenić opłacalność inwestycji w wybranym systemie licencyjnym. Przeprowadzi też szkolenia z zakresu franczyzy.
Przeczytaj także: Franczyza w Polsce 2016
Głównym zadaniem Agencji Rozwoju Franczyzy jest ułatwienie franczyzobiorcom, ale także franczyzodawcom, dostępu do finansowania zewnętrznego. Chodzi tu głównie o kredyty bankowe. Eksperci z ARF wybiorą kredyt najkorzystniejszy z punktu widzenia potrzeb i możliwości inwestora (usługa jest bezpłatna). Poza tym ocenią, czy warto zainwestować w system, którym się zainteresował.- „Naszym podstawowym zadaniem jest ułatwienie przedsiębiorcom dostępu do żywej gotówki” - tłumaczy Kazimiera Krawczyk, prezes zarządu ARF. - „Wartością dodaną usług Agencji Rozwoju Franczyzy jest możliwość uzyskania przez klienta bezpłatnej pomocy przy wypełnianiu dokumentów bankowych, przy ocenie opłacalności inwestycji we franczyzę, a także doradztwo przy wyborze najlepszych form finansowania” - dodaje.
Rynek franczyzy i agencji w Polsce wciąż się rozrasta. Według Raportu o rynku franczyzy przygotowanego przez firmę konsultingową PROFIT system, na przełomie 2004 i 2005 roku w kraju działało 210 systemów franczyzowych. Z prawie 19 tys. punktów sieciowych, ponad 13,5 tys. należało do franczyzobiorców. Wielu z nich przed rozpoczęciem działalności gospodarczej borykało się z niedostatkiem gotówki. Mimo to żaden bank nie posiada jak dotąd oferty dla franczyzobiorców. Agencja Rozwoju Franczyzy - po dokonaniu gruntownej analizy oferty sektora bankowego dla mikro, małych i średnich firm - podjęła współpracę z Bankiem BPH oraz Multibankiem. Agencja Rozwoju Franczyzy oferuje pomoc w uzyskaniu kredytu (między innymi na zakup licencji bądź rozwój firmy) i doradztwo finansowe specjalnie dla licencjobiorców. Oferta bankowa przystosowana jest do potrzeb licencjobiorców.
Banki w Polsce nadal oceniają ryzyko bankructwa firmy franczyzowej na tym samym poziomie, co każdej innej działalności gospodarczej.
- „Niestety w większości polskie banki nie uważają firm działających na zasadzie franczyzy za wyjątkowych klientów” - mówi Kazimiera Krawczyk. - „To niezrozumiała praktyka, gdyż przy ocenie zdolności kredytowej oraz ryzyka związanego z udzieleniem kredytu przedsiębiorcy wchodzącemu na rynek, istotnym czynnikiem jest prognoza rentowności jego przedsiębiorstwa. Ze statystyk wynika, że franczyzobiorcy są dla banków „bezpiecznymi” kredytobiorcami, gdyż jedynie ok. 15 proc. nowo otwartych punktów franczyzowych upada w ciągu pierwszych pięciu lat działalności, podczas gdy notuje się aż 85 proc. porażek wśród firm nie zorganizowanych w sieci” – dodaje.
W Anglii przedsiębiorca, który zdecyduje się otworzyć punkt franczyzowy od lat działającej z sukcesem sieci, może otrzymać kredyt w wysokości nawet do 70 proc. inwestycji. Prezes Agencji Rozwoju Franczyzy twierdzi, że minie wiele lat zanim w Polsce będzie podobnie. ARF we współpracy z Multibankiem prowadzi prace nad stworzeniem pierwszego w Polsce produktu kredytowego adresowanego wyłącznie do franczyzobiorców i sieci franczyzowych. Jest szansa, że pojawi się on na rynku w I kwartale 2006 roku.
Agencja Rozwoju Franczyzy prowadzi także szkolenia z zakresu franchisingu. Są one skierowane do osób, które zamierzają rozpocząć własną działalność gospodarczą. Na szkoleniu potencjalny franczyzobiorca dowie się m.in. czym jest franczyza, jakie korzyści daje ona osobom bez doświadczenia biznesowego, jak znaleźć najlepszy pomysł na własny biznes i skąd wziąć pieniądze na uruchomienie firmy.
Agencja Rozwoju Franczyzy jest organizacją o charakterze non for profit – wypracowany przez siebie zysk będzie przeznaczać na rozwój rynku licencji. Będzie zajmować się promocją franczyzy, organizowaniem szkoleń, konferencji i programów edukacyjnych, a także będzie współpracować z organizacjami międzynarodowymi, administracją rządową i samorządową przy tworzeniu programów zachęcających do inwestowania we własny biznes.
Przeczytaj także:
Franczyza w Polsce 2014
oprac. : eGospodarka.pl