Płatności mobilne: czy to będzie ich rok?
2015-04-14 11:49
Czy mobilne płatności przyniosą przełom w 2015 roku? © Tyler Olson - Fotolia.com
Przeczytaj także: iPhone 6 i Apple Watch z płatnościami Visa
Według najnowszych danych BITKOM, stowarzyszenia niemieckiego przemysłu informatycznego i telekomunikacyjnego, nie więcej niż jedna trzecia wszystkich użytkowników smartfonów chciałaby swoim telefonem komórkowym zapłacić za zakupy, a tylko 7 procent preferowałoby taką formę płatności w restauracji czy kawiarni. Pomimo tych statystyk, dr Bernhard Rohleder, Dyrektor Zarządzający BITKOM, jest przekonany, że w przyszłości płatności mobilne całkowicie zastąpią tradycyjny portfel. Wg dr Rohledera tak niskie liczby odzwierciedlają jedynie brak punktów akceptacji dla bezgotówkowych płatności mobilnych w wielu kluczowych dla rynku elektronicznych płatności krajach.Przyszłość należy do płatności zbliżeniowych
Badanie przeprowadzone przez SIX Payment Services w lutym 2015 r. wśród 199 odwiedzających EUROCIS – wiodące targi technologiczne dla handlu – pokazało, że 50 procent sklepów uważa płatności zbliżeniowe za technologicznego następcę gotówki, głównie w postaci karty płatniczej (46 procent) oraz płatności za pomocą aplikacji na urządzeniu mobilnym (24 procent). Z drugiej strony, tylko 13 procent respondentów ocenia system płatności eksperymentalnie wprowadzony przez Google za obiecujący. Sprzedawcy wierzą raczej w sukces nowych, nieznanych jeszcze usług (19 procent).
Aż 43 procent respondentów uważa, że producenci smartfonów, jak Apple i Samsung, zdefiniują przyszłość płatności mobilnych. Dwie trzecie respondentów jest zdania, że giganci oprogramowania, jak Google, przegrają tę bitwę.
W kilku krajach prowadzone są również lokalne inicjatywy wdrażające płatności mobilne. Jednym z nich jest Polska, gdzie swoje systemy płatności mobilnych wdrożyły banki PKO BP i Pekao SA oraz sieć sklepów Biedronka. System wdrożony przez PKO BP otrzymał obecnie nowe wcielenie w postaci Polskiego Standardu Płatności i usługi blik, do którego przystąpiło kilka innych banków.
fot. Tyler Olson - Fotolia.com
Czy mobilne płatności przyniosą przełom w 2015 roku?
Google walczy, ale sukcesu na razie nie widać
Od 2006 roku Google eksperymentuje z alternatywnymi metodami płatności, w poprzednich latach projekty firmy znane były pod nazwą Checkout. W 2011 roku wprowadzono Google Wallet, z niewielkim jak dotąd sukcesem. W maju 2013 roku firma planowała zintegrować rozwiązanie płatnicze z serwisem Gmail, co nie spotkało się z szerokim uznaniem wśród klientów.
Niedawno Google poinformował o przejęciu producenta aplikacji mobilnych Softcard oraz planach zacieśnienia współpracy z czołowymi operatorami mobilnymi w USA. W maju bieżącego roku firma planuje również przedstawić nową strategię Google Wallet podczas wewnętrznej konferencji dla programistów.
Apple i Samsung wkraczają do gry
Firma Apple dołączyła do rynku płatności mobilnych trzy lata po Google, prezentując we wrześniu 2014 roku Apple Pay. Jak dotąd było to najbardziej udane podejście do płatności mobilnych: Apple przekonało już sporo firm, banków i operatorów kart kredytowych do współpracy. Konglomerat amerykańskich sieci handlowych postanowił jednak zbojkotować Apple. Walmart, Kmart, BestBuy i 7-Eleven chcą przeforsować własne rozwiązanie płatnicze, CurrentC.
Kolejny duży gracz, Samsung, również wkroczył do gry. Wprowadzając Galaxy S6, koreański producent planuje prześcignąć Apple. W przeciwieństwie do innych rozwiązań płatniczych, Samsung nie tylko obsługuje nowoczesne transakcje zbliżeniowe, ale także odczyt danych z paska magnetycznego karty, co nadal jest ważnym elementem obsługi transakcji na niektórych rynkach. Niedawno Samsung przejął dostawcę usług LoopPay, który ma oferować rozwiązania dla 10 mln przedsiębiorców. Jak twierdzi LoopPay, dzięki dojrzałej technologii pasków magnetycznych, Samsung Pay może być akceptowany przez 90% kupców. Na początku Samsung planuje wprowadzenie rozwiązania płatniczego tylko w USA i Korei Pd.
Co z tradycyjnym portfelem?
Żaden z głównych graczy na rynku smartfonów i oprogramowania nie jest jeszcze w stanie narzucić własnej technologii w dziedzinie płatności mobilnych. Samsung może odnieść sukces, ale w tym momencie rozwiązanie firmy nie jest dostępne w Europie. Na przykład w Niemczech przedsiębiorcy nadal uważają bezpieczeństwo za największą przeszkodę w szybkim rozpowszechnieniu płatności mobilnych – taką opinię podziela 54 procent respondentów w sondażu EUROCIS. Jedna trzecia respondentów jako hamulec rozwoju wskazuje na brak opcji płatności mobilnych w sklepach. Jeśli 2015 ma stać się rokiem płatności mobilnych, to prawdopodobnie nie w Europie. Najpierw trzeba zbudować zaufanie do nowych technologii i rozwinąć współpracę między uczestnikami rynku. Do tego czasu warto jeszcze zatrzymać tradycyjny portfel.
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)