eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowePrzelewy natychmiastowe: lubimy czy nie?

Przelewy natychmiastowe: lubimy czy nie?

2015-06-17 11:30

Przelewy natychmiastowe: lubimy czy nie?

Przelewy natychmiastowe: lubimy czy nie? © mkos83 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Polska jest jednym z nielicznych europejskich krajów, który umożliwia swoim obywatelom natychmiastowe przelewanie środków pomiędzy rachunkami bankowymi. Czy Polacy doceniają tę możliwość? Wydaje się, że tak. Na to przynajmniej wskazują rezultaty zrealizowanego przez TNS Polska badania „Wizerunek polskiego sektora bankowego”, z którego wynika, że szybkie przelewy uznawane są za przydatne przez 53 proc. klientów. System Euro Elixir świętuje właśnie trzecią rocznicę istnienia.

Przeczytaj także: Express Elixir zmieni podejście do wyboru banku

Express Elixir to awangarda. System był drugim w Europie profesjonalnym systemem przelewów natychmiastowych (po uruchomionym w 2008 r. brytyjskim systemie Faster Payments ). Z chwilą jego udostępnienia to klienci przejęli kontrolę nad momentem przeprowadzenia transakcji, co bez wątpienia było znaczną zmianą jakościową w sposobie realizacji jednej z najpopularniejszej czynności bankowej.

Możliwość przelewania środków w trybie 24/7/365, czyli także w dni wolne od pracy, szybko zyskała wielu zwolenników. Od momentu uruchomienia do końca maja tego roku, klienci banków należących do systemu zlecili ponad 1,86 mln natychmiastowych transakcji, których wartość przekroczyła 8,6 mld zł.
- Uruchomienie systemu Express Elixir było odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku w zakresie dostępu do nowoczesnego i wygodnego modelu realizowania płatności - mówi Michał Szymański, wiceprezes Zarządu KIR. - Express Elixir jest wciąż jednym z niewielu narzędzi tej klasy na świecie, choć coraz więcej krajów opracowuje i wdraża własne systemy, chętnie przy tym korzystając z naszych doświadczeń - podkreśla M. Szymański.

Przelew natychmiastowy to usługa przydatna w ocenie ponad połowy klientów banków (53 proc.), którzy wzięli udział w tegorocznym badaniu „Wizerunek polskiego sektora bankowego”. Przynajmniej raz lub częściej korzystał z niego już co piąty ubankowiony Polak. Dla porównania, w 2014 r. było to 16 proc.
- Dzięki dopasowaniu do stylu życia konsumentów, którzy praktycznie stale funkcjonują w trybie on-line, usługa coraz częściej staje się alternatywą dla tradycyjnego przelewu i to nie tylko w sytuacjach, kiedy konieczne jest pilne uregulowanie należności - komentuje M. Szymański.

Wzrasta liczba osób, dla których ważna jest pewność, że pieniądze dotrą na konto odbiorcy bezzwłocznie - deklaruje to 23 proc. klientów banków, którzy uznają przelewy natychmiastowe za przydatne (wobec 19 proc. odnotowanych w ubiegłym roku). Co piąte wskazanie (21 proc.) dotyczy sytuacji, w których musimy w ostatniej chwili opłacić rachunek za energię elektryczną, wodę, czy gaz. Za trzecią najważniejszą korzyść ankietowani uznali możliwość uregulowania za pomocą przelewu natychmiastowego ważnych i pilnych należności służbowych (13 proc.).

fot. mat. prasowe

W jakich sytuacjach przyznają się przelewy natychmiastowe?

Pewność, że odbiorca natychmiast otrzyma pieniądze to główna przyczyna, dla której decydujemy się na przelew natychmiastowy.


Rosnąca popularność przelewów natychmiastowych widoczna jest w statystykach systemu Express Elixir. W pierwszym roku kalendarzowym funkcjonowania usługi rozliczonych zostało 22,2 tys. transakcji o wartości ponad 78 mln zł. W ubiegłym roku klienci banków zlecili 940 tys. przelewów natychmiastowych na kwotę 4,2 mld zł. W maju 2015 r. przetworzonych zostało ponad 116 tys. transakcji o wartości przekraczającej 521 mln zł. W stosunku do maja ub.r. liczba i wartość transakcji wzrosła odpowiednio o 46,6 tys. i 222 mln zł.

fot. mat. prasowe

Liczba i wartość transakcji w systemie Express Elixir

Ilość transakcji dokonywanych w systemie Euro Elixir rośnie niemal nieustająco.


Infrastruktura systemu jest przygotowana na dalszy, dynamiczny rozwój usługi, wynikający m.in. z rosnącej liczby banków udostępniających ją swoim klientom oraz zaangażowania KIR w obsługę płatności P2P, zlecanych na numer telefonu komórkowego.
- Tego typu przelewy już wkrótce będą procesowane w systemie Express Elixir z wykorzystaniem prowadzonej przez spółkę PSP bazy aliasów. W przyjętym modelu, numer telefonu będzie automatycznie zamieniany na odpowiadający mu numer rachunku bankowego - wyjaśnia M. Szymański.

Informacje o badaniu
Badanie przeprowadzone zostało w marcu 2015 r. w ramach cyklicznego wielotematycznego badania Omnibus, na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15+. Liczebność ogólnej próby (N=998). Badanie zostało zrealizowane przez TNS Polska na zlecenie Związku Banków Polskich, we współpracy z KIR

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: