Pożyczka za 0 zł jednak kosztuje
2015-07-03 00:20
Pożyczka za 0 zł jednak kosztuje © mrtimmi - Fotolia.com
Przeczytaj także: Szybka pożyczka nie zawsze błyskawiczna
Badanie przeprowadzone przez Millward Brown na zlecenie Provident Polska pokazuje, że przeciętny konsument oferty „chwilówkowej”, czyli szybkiej pożyczki zaciąganej na maksimum 30 dni, którą należy spłacić w całości, w ciągu ostatnich 12 miesięcy zaciągnął ponad dwie i pół takie pożyczki. W tej grupie aż 43 proc. badanych skorzystało z co najmniej jednej darmowej pożyczki krótkoterminowej. To dobitny dowód na to, że pożyczka za 0 zł to dla firm pożyczkowych wyjątkowo udany produkt. Niestety innego zdania są konsumenci, którzy ulegli magii zera.Celem badania było zapoznanie się z opiniami klientów, którzy kiedyś skusili się na chwilówkę za 0 zł, a obecnie korzystają z pożyczki konsolidacyjnej Providenta. Jego wyniki są co najmniej niepokojące.
Prawie 33 proc. badanych użytkowników chwilówek uważa, że oferta za 0 zł skłania do zadłużania się, pomimo braku pilnej potrzeby. Oznacza to, że ich działania były impulsywne i do końca nie przemyśleli swojej decyzji. Niemal co trzeci badany użytkownik chwilówek uznał także, że firma chwilówkowa oszukała ich ofertą za 0 zł – komentuje Przemysław Kasza z działu badań Provident Polska SA.
Badania wykazały, że aż 49 proc. pożyczek udzielonych w ofercie za 0 zł zostało spłaconych z dodatkowym kosztem, wynikającym z opóźnienia spłaty. Przeciętna osoba, która zetknęła się z tym problemem musiała: spłacić dwie takie pożyczki, ponieść koszt ok. 41 proc. wartości każdej z nich (przykładowo pożyczając 1000 zł za 0 zł oddała w sumie 1410 zł). Uwagę zwraca także czas – średnia długość przeterminowania pożyczki wynosi 2 miesiące.
fot. mat. prasowe
Udział pożyczek w ofercie "0 zł" spłaconych w terminie lub z dodatkowym kosztem
To dodatkowe argumenty, który pokazują jak ważna i potrzebna jest w Polsce ustawa regulująca rynek pożyczek pozabankowych. Przygotowane przez rząd przepisy na pewno zwiększą transparentność sektora. Proponowana ustawa pomoże także oczyścić go z firm, które teraz działają w sposób sprzeczny z etyką – mówi Roman Jamiołkowski, rzecznik prasowy Provident Polska. Nowa regulacja z pewnością poprawi też pozycję konsumentów. To wszystko powinno wpłynąć na zwiększanie zaufania do sektora, na czym powinno zależeć wszystkim firmom pożyczkowym – dodaje.
Informacje o badaniu
Badanie zostało zrealizowane w dniach 22-23.06.2015 w studio CATI Millward Brown SA i pod jej wyłącznym nadzorem. W badaniu udział wzięła losowa próba konsumentów, którzy korzystali z ofert pożyczek krótkoterminowych (od 7 dni do 2 miesięcy) w okresie ostatnich 12 miesięcy.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)