Płatności zbliżeniowe kartą VISA w Europie: ponad miliard transakcji
2015-07-17 10:27
Visa - płatność zbliżeniowa © fot. mat. prasowe
Liczba płatności zbliżeniowych kartami Visa, których europejski konsumenci dokonali na przestrzeni minionego roku, sięgnęła 1,1 mld, a ich wartość wyniosła ponad 12,6 mld euro. Polacy są jedną z najaktywniejszych pod tym względem grup – w naszym kraju znajduje się 311 tys. terminali, które obsługują 14,6 wydanych do tej pory kart Visa. Jest to trzeci wynik w Europie, za Wielką Brytanią i Francją.
Przeczytaj także: 3 mld zbliżeń, czyli statystyki Visa Europe
Wielka Brytania przoduje w Europie pod względem liczby wydanych kart zbliżeniowych Visa, zaś Hiszpania ma największą liczbę terminali płatniczych akceptujących takie płatności. Polska również znajduje się w ścisłej czołówce. Na rynku brytyjskim wydano dotąd 49,6 mln kart zbliżeniowych Visa, a liczba obsługujących je terminali wynosi 410 tys. Dalsze miejsca zajmują: Francja (20,3 mln kart i 405 tys. terminali), Polska (14,6 mln kart i 311 tys. terminali) oraz Hiszpania (11,5 mln kart i 593 tys. terminali).Technologia zbliżeniowa cieszy się dużą i stale rosnącą popularnością wśród konsumentów, detalistów oraz banków. W marcu br. największą liczbę płatności zbliżeniowych Visa w Europie odnotowano w Wielkiej Brytanii (52,6 mln), za którą uplasowała się Polska (49,7 mln transakcji), a dalej Czechy (13,9 mln).
Na całym kontynencie konsumenci posługują się już 131 milionami kart zbliżeniowych Visa, mając do dyspozycji 2,6 mln terminali POS. Do końca 2017 r. w Polsce i do końca 2019 r. w całej Europie we wszystkich terminalach przyjmujących płatności Visa będzie można zapłacić zbliżeniowo zarówno kartą, jak i smartfonem. Obecnie już 240 banków europejskich wydaje karty zbliżeniowe Visa i zgodnie z przewidywaniami Visa Europe do 2020 r. ogromna większość użytkowników kart tej organizacji będzie również w posiadaniu urządzeń elektronicznych umożliwiających płatności zbliżeniowe.
Europejscy konsumenci najczęściej płacą zbliżeniowo za codzienne zakupy w sklepie, kiosku czy za rachunek w restauracji lub kawiarni. Dane Visa Europe pokazują, że konsumenci korzystają z płatności zbliżeniowych również przy zakupach o większej wartości, m.in. w takich krajach jak Czechy, Polska czy Hiszpania, gdzie w sposób zbliżeniowy można opłacać także większe kwoty, wprowadzając kod PIN na terminalu sklepowym (możliwość dokonywania kartą Visa płatności zbliżeniowych na kwotę powyżej 50 zł zależy od oferty danego banku-wydawcy karty).
Możliwość płacenia zbliżeniowo za zakupy o większej wartości jest wprowadzana na kolejnych europejskich rynkach i u kolejnych detalistów, torując tym samym drogę dla mobilnych płatności zbliżeniowych Visa – w miarę jak banki i czołowe firmy coraz szerzej wdrażają urządzenia i usługi umożliwiające płatności mobilne.
fot. mat. prasowe
Visa - płatność zbliżeniowa
Polscy konsumenci to jedni z najaktywniejszych użytkowników technologii zbliżeniowej – w samym tylko marcu br. dokonali takich płatności o łącznej wartości ponad 340 mln euro. W marcu 2015 r. liczba kart zbliżeniowych w Polsce wyniosła 14,6 mln. Znaczący wpływ na dynamiczne upowszechnienie płatności zbliżeniowych w Polsce miało – oprócz ich szybkości i wygody – szerokie udostępnienie kart zbliżeniowych przez banki członkowskie Visa Europe oraz finansowany przez te banki program Kartą Visa zapłacisz wszędzie, który mocno wspierał instalację terminali zbliżeniowych u detalistów.
Sandra Alzetta, dyrektor zarządzająca ds. produktów podstawowych w Visa Europe, powiedziała:
Płatności zbliżeniowe rozwijają się w szybkim tempie i coraz więcej ludzi odkrywa płynące z nich korzyści, m.in. wygodę. Jest to trend ogólnoeuropejski – na całym kontynencie w ciągu ostatnich 12 miesięcy użytkownicy kart Visa wykonali ponad miliard transakcji zbliżeniowych. Popularność takich płatności będzie dalej rosnąć w przyszłości wraz z upowszechnianiem się nowej generacji rozwiązań, gdzie prostota i wygoda płacenia staną się również istotną cechą urządzeń mobilnych i tzw. „technologii ubieralnych” (m.in. smartwatchy czy opasek zbliżeniowych), wykorzystujących technologię NFC. Jesteśmy dumni z tego, że przewodziliśmy procesowi wprowadzania płatności zbliżeniowych w Europie i że pozostajemy na czele, gdy są one coraz bardziej powszechne.
Przeczytaj także:
Terminale POS w natarciu
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
płatności zbliżeniowe, transakcje bezgotówkowe, płatności bezgotówkowe, karty VISA, VISA, Visa Europe, karty płatnicze
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)