Rejestr dłużników pełen nieodpowiedzialnych kierowców
2015-09-23 13:32
Rejestr dłużników pełen nieodpowiedzialnych kierowców © Pio Si - Fotolia.com
Przeczytaj także: Warszawiacy nie płacą alimentów
Pod względem wartości produkcji sprzedanej sektor motoryzacyjny w naszym kraju ustępuje jedynie przemysłowi spożywczemu. Nie jest to jednak wyłącznie wynik obecności w naszym kraju montowni samochodowych oraz wielu firm pracujących na rzecz przemysłu motoryzacyjnego. Dane CEPiK wyraźnie wskazują, że Polacy rzeczywiście lubią samochody - pod koniec minionego roku liczba samochodów w naszym kraju miała sięgać 20 mln. Na nieco niższy wynik wskazuje Instytutu Samar (15,5 mln), według którego nie wszystkie ewidencjonowane auta faktycznie poruszają się po naszych drogach.Na zamiłowanie Polaków do motoryzacji wskazują również, oparte na danych CEPiK, statystyki Eurostatu, zgodnie z którymi w 2012 roku na 1000 Polaków przypadało 486 samochodów, co jest wynikiem niemal identycznym z ówczesną średnią dla Unii Europejskiej (487). Najwięcej aut mieli Luksemburczycy po 663 na każde 1000 osób i Włosi 621. Do nich nam jeszcze daleko, ale nawet po odjęciu sugerowanych przez Instytut Samar ok. 20 proc. „martwych dusz” i tak nasz park samochodowy wypada bardziej bogato niż w Bułgarii (385) na Litwie (305), Węgrzech (301), Słowacji (307) czy Rumunii (224). Niżej od Polski uplasowały się też m.in. Dania, Irlandia oraz Szwecja.
Auto wyciąga z kieszeni miesięcznie prawie 1000 zł
Samochód to jednak nie tylko przyjemność, ale również obowiązek i spore wydatki. Zakładając, że przejeżdżamy autem miesięcznie bardzo skromne 500 km, przemieszczając się głównie po mieście, samo paliwo kosztuje 200 zł. Tyle wychodzi, gdy policzymy spalanie 8 litrów benzyny bezołowiowej 95 oktanowej na 100 km, po ok. 4,9 zł za litr. Do tego trzeba dodać koszty ubezpieczenia. Pakiet OC i AC z assistance dla auta za ok. 30 tys. zł, to prawie 1,3 tys. zł rocznie, ewentualnie samo OC 475 zł. Przy czym, koszt ten może wzrosnąć jeśli właściciel samochodu zmienia towarzystwo ubezpieczeniowe, w którym wykupuje polisę i odpowiednio wcześnie, minimum na dzień przed jej zakończeniem, nie wypowie dotychczasowej umowy. Zgodnie z prawem za okres zanim się zorientuje i wypowie wcześniejszą umowę będzie również zobowiązany zapłacić.
fot. Pio Si - Fotolia.com
Rejestr dłużników pełen nieodpowiedzialnych kierowców
Raz do roku konieczny jest przegląd techniczny, pochłaniający co najmniej 130 zł. Ze 160 zł trzeba wydać na dwukrotną zmianę opon z letnich na zimowe i odwrotnie. Auto wypada też myć, nawet jeśli ktoś nie jest szczególnym pedantem wyda na to w rok w granicach 100 zł i już mamy prawie 440 zł kosztów miesięcznie. Do tego należałoby jeszcze w wielu przypadkach doliczyć minimum 10 zł miesięcznie opłat za parkowanie w płatnych strefach, dołożyć też koszt użytkowania opon zimowych i letnich, zakup płynu do spryskiwacza i trafiających się po drodze napraw. Wielu kierowców do listy wydatków musi też dołożyć koszty mandatów za nieprawidłowe parkowanie, czy też wykroczenia na drodze.
Nie można też zapomnieć o utracie wartości pojazdu. Omawiany tu, nieduży, włoski samochód po 4,5 roku stracił połowę z 58 tys. zł swojej pierwotnej wartości. W skali miesiąca daje to blisko 540 zł.
Koszty bieżące posiadania auta, nieuwzględniające napraw, plus utrata wartości samochodu dają razem niemal 1000 zł miesięcznie. Czy na pewno warto tyle wydawać? Może czas sprawdzić, we wtorek, jak działa komunikacja miejska i przy okazji zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza.
Tysiąc złotych, to nic, bo do zapłacenia może być kilkaset tysięcy
Miesięczne wydatki związane z utrzymaniem czterech kółek, to jednak niewiele, w porównaniu z kosztami na jakie może narazić się właściciel nieodpowiedzialnym użytkowanie samochodu.
Polisa OC przestaje bowiem działać jeśli ubezpieczony:
- wyrządził szkodę umyślnie, w stanie po użyciu alkoholu lub w stanie nietrzeźwości (w praktyce oznacza to sytuacje, gdy zawartość alkoholu w organizmie wynosi lub prowadzi do stężenia we krwi od 0,2 promila alkoholu albo obecności w wydychanym powietrzu od 0,1 mg alkoholu w 1 dm³) albo po użyciu środków odurzających, substancji psychotropowych lub innych środków o podobnym charakterze;
- nie posiadał wymaganych uprawnień do kierowania pojazdem mechanicznym (z wyjątkiem przypadków ratowania życia ludzkiego, mienia albo pościgu za przestępcą);
- zbiegł z miejsca wypadku.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)