Oswoiliśmy płatności bezgotówkowe
2016-04-29 11:57
Płatność zbliżeniowa © fot. mat. prasowe
Czy Polacy zdołali już przyzwyczaić się do płatności bezgotówkowych? Jak z nich korzystają? Który ze sposobów płacenia w sieci cieszy się największą popularnością? Czy na polskim gruncie łatwo jest zaszczepić innowacyjne rozwiązania płatnicze? Odpowiedzi na te i inne pytania przynosi lektura raportu z badania przeprowadzonego przez MasterCard oraz dom badawczy MAISON & PARTNERS.
Przeczytaj także: Jak Polacy oceniają płatności bezgotówkowe?
Nowości? Ależ tak!
Autorzy badania dokonali podziału respondentów pod względem ich postaw wobec nowoczesnych sposobów płatności. Najbardziej liczną rzeszą (35%) okazali się Aktywni Kartowicze, a więc osoby zadowolone z życia, wykazujące się dużą aktywności i często bardzie majętne niż pozostali badani. Bezpieczeństwo w sieci nie budzi ich wątpliwości, być może właśnie dlatego częściej dokonują zakupów przez internet i chętniej płacą za nie kartą. Uważają też, że zakupy powinny cechować się przede wszystkim szybkością i wygodą, dlatego też nie wahają korzystać z rozwiązań, które to umożliwiają dlatego chętnie korzystają z nowych rozwiązań, które to umożliwiają.
Drugą wyodrębnioną grupą, którą także cechuje otwartość na nowinki są Aspirujący Zakupowicze (20%). To przede wszystkim osoby młode, które nie dysponują jeszcze pokaźnymi dochodami, ale chcą „być na bieżąco”. Otwarcie korzystają z najnowszych technologii, posiadają dużo „gadżetów”, ale jednocześnie nie nacieszyły się jeszcze pieniędzmi i dlatego lubią je fizycznie posiadać.
Kolejna grupa to Racjonalni Pragmatycy (20%), którzy nie lubią eksperymentować i korzystają tylko ze sprawdzonych metod płatności. Chętnie płacą przelewem lub kartą, ale wciąż z dystansem podchodzą do płatności mobilnych.
Najmniej przekonani do bezgotówkowych płatności są Zagubieni Gotówkowicze (24%), którzy stosunkowo rzadko robią zakupy online, a jeśli już, to preferują płatność „za pobraniem”. Nie odnajdują się w szybko zmieniającym się świecie technologii, dlatego mają ograniczone zaufanie do nowych rozwiązań.
fot. mat. prasowe
Cztery wyodrębnione grupy konsumentów
„Badanie MasterCard na temat postaw wobec nowoczesnych form zakupów i płatności pozwala stwierdzić, że większość z nas – bo łącznie aż 55% badanych – jest otwarta na nowinki technologiczne w obszarze płatności i aktywnie z nich korzysta. W wynikach widoczna jest charakterystyczna dla polskiego rynku finansowego gotowość do używania innowacyjnych rozwiązań, która jednak zależy od poziomu oswojenia z nowymi technologiami. Część respondentów już dziś chętnie próbuje nowości, niezależnie od tego czy ma na to środki. Inni wolą poczekać, aż staną się one codziennością” – komentuje Maria Cywińska, socjolog internetu z Akademii Leona Koźmińskiego.
„Zdążyliśmy się już przyzwyczaić do udogodnień, jakie oferują płatności zbliżeniowe. Już ponad 55% wszystkich płatności kartami MasterCard w Polsce to transakcje zbliżeniowe, co oznacza, że jesteśmy pod tym względem bardziej zaawansowani niż Amerykanie i mieszkańcy krajów Europy Zachodniej. Co więcej, otwartość Polaków na nowości i coraz szersza dostępność innowacyjnych rozwiązań płatniczych pozwalają wierzyć, że wkrótce chętniej niż gotówką będziemy płacić telefonem” – mówi Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w polskim oddziale MasterCard Europe.
Z poczuciem bezpieczeństwa
Badanie MasterCard pokazuje, że przekonaliśmy się już do płatności bezgotówkowych i czujemy się bezpiecznie korzystając z nich. Dziś kupujący online oczekują przede wszystkim, żeby płacenie za zakupy było wygodne (64% wskazań) i szybkie (62%), a bezpieczeństwo, jakkolwiek wciąż bardzo istotne, rzadziej zaprząta uwagę konsumentów (42%). Co więcej, płacenie kartą jest postrzegane jako bezpieczniejsze (68% wskazań dla płatności stykowych i 50% dla zbliżeniowych) niż wypłacanie gotówki z bankomatu (35%). A jeśli chodzi o bezpieczeństwo najbardziej nowatorskich rozwiązań płatniczych, już prawie 1/3 badanych za takie uznała płatności zbliżeniowe telefonem.
Przeczytaj także:
Płatności zbliżeniowe. Jak nie stracić danych i pieniędzy?
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
obrót bezgotówkowy, płatności telefonem, płatności zbliżeniowe, sposoby płatności
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)