FinTech, czyli nowe technologie w finansach
2016-07-12 00:15
Mobilność wkradła się do naszego życia już na stałe © vectorfusionart - Fotolia.com
Przeczytaj także: Fintechy wymagają regulacji i nadzoru
- Jak obecnie wygląda kontakt klienta z firmą pożyczkową?- Na rynku finansowym w ostatnich latach zachodzą bardzo dynamiczne zmiany. W zasadzie to powinniśmy mówić już o sektorze FinTech, czyli finansach i technologii, a nie tradycyjnym rynku finansowym. Większość procesów można zrealizować w kanale mobilnym. Klienci chcą za pomocą swoich smartfonów dokonywać opłat, kupować produkty, czy sprawdzać stan konta. Mobilność wkradła się do naszego życia już na stałe. Całkowicie zmieniły się sposoby za pomocą, których firmy i banki świadczą swoje usługi. Komunikacja z klientem także wygląda kompletnie inaczej niż jeszcze kilka lat temu. Start-upy specjalizujące się w FinTech-u wykorzystują do weryfikacji potencjalnych klientów narzędzia Big Data, przelewy internetowe są na porządku dziennym, a środki finansowe możemy otrzymać już w klika minut.
- Jak klienci reagują na tak szybko wdrażane innowacje?
- To, że jakieś usługi są realizowane za pomocą internetu nikogo teraz nie dziwi. W Polsce bardzo prężnie działa rynek e-commerce, Polacy pokochali zakupy przez internet. Nie zaskakuje nas już fakt, że ktoś zamawia zakupy spożywcze, czy kupuje bilety do kina za pomocą internetu. To, że banki czy firmy pożyczkowe wprowadzają innowacje do swoich usług jest następstwem dynamicznego rozwoju nowych technologii, a także oczekiwań samych klientów. Wpływ rozwiązań mobilnych widać już, chociażby w przypadku pożyczek online, których popularność w ostatnich latach wzrosła wręcz kilkukrotnie. Mając dostęp do internetu możemy sprawdzić za pomocą specjalistycznych porównywarek pożyczkowych produkty dostępne na rynku FinTech, które są ocenianie i analizowane przez ekspertów. Dzięki takiemu rozwiązaniu klienci mogą wybrać najbardziej odpowiadającą im pożyczkę. Taki sposób pożyczania jest dla ludzi, którzy cenią sobie komfort, szybkość, a przede wszystkim bezpieczeństwo. Wystarczy wypełnić formularz dostępny na stronie, a następnie przejść proces weryfikacji danych i jeżeli otrzymamy pozytywną decyzję to pieniądze trafiają w kilka minut na nasze konto bankowe. Bez zbędnych formalności i całkowicie przez internet i z zachowaniem wszystkich podstawowych zasad bezpieczeństwa.
fot. vectorfusionart - Fotolia.com
Mobilność wkradła się do naszego życia już na stałe
- Eksperci wyceniają wartość polskiego rynku mobilnego na ponad 2 mld złotych, a już ponad 70 proc. Polaków posiada smartfona. Jaki ma to wpływ na rynek FinTech?
- Według danych pozyczkaportal.pl w ostatnim półroczu blisko 30 proc. wszystkich pożyczek online zostało zaciągniętych za pomocą urządzeń mobilnych takich jak smartfon czy tablet. Polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi możliwości jakie wynikają z postępującej cyfryzacji i idących za tym udogodnień. Firmy oferujące pożyczki online wychodzą dlatego naprzeciw oczekiwaniom klientów i są coraz aktywniejsze w dynamicznie rozwijających się kanale m-commerce. Jest to całkowicie naturalny kierunek rozwoju, eksperci szacują, że blisko 80 proc. e-konsumentów korzysta w domu z urządzeń mobilnych.
- Jakiś czas temu w życie weszła tzw. ustawa antylichwiarska. Co zmieniło się od tej pory?
- Głównym zadaniem tzw. ustawy antylichwiarskiej jest ochrona konsumentów przed nieuczciwymi praktykami firm pożyczkowych oraz większa kontrola nad rynkiem finansowym. Dzięki regulacji limitów kosztów pozaodsetkowych nowe przepisy chronią przede wszystkim pożyczkobiorców przed nadmiernymi kosztami pobieranymi przez firmy pożyczkowe. Pozwoli to uniknąć wielu osobom wpadnięcia w spiralę zadłużenia. Ustawa, która weszła w marcu w życie utrudniła życie firmom nierzetelnym, już 21 podmiotów zniknęło z rynku, najwięksi i działający zgodnie z wytyczonymi standardami gracze dostosowali się do nowych wymogów. Jednak sama zmiana przepisów to nie wszystko. Konsumenci, aby uchronić się przed niebezpieczeństwem powinni sprawdzać i porównywać oferty pożyczek za pomocą dostępnych narzędzi oraz dokładnie czytać umowy, które podpisują. Niezbędnym elementem trwałej poprawy jakości funkcjonowania rynku jest konsekwentna edukacja konsumentów
- W kontekście branży FinTech coraz głośniej jest także o przyjętej przez Komisję Europejską dyrektywie PSD2. Co ona oznacza dla firm, a co dla klientów?
- Zmiana przyczyni się do znacznej liberalizacji rynku usług finansowych w państwach Unii Europejskiej, dając dostęp podmiotom trzecim do danych klientów bankowych. Komisja Europejska pod lupę wzięła też usługi świadczone drogą elektroniczną oraz wspomniany już wcześniej rynek e-commerce. Docelowo rozluźnienie regulacji w tym zakresie ma przyśpieszyć dalszy rozwój tych sektorów i zdecydowanie zoptymalizuje rozwój cyfryzacji w sektorze finansowym. W Polsce bankowość i FinTech są bardzo innowacyjne więc nadchodzące zmiany nikogo nie przerażają. Inaczej jest w zachodniej Europy, gdzie cześć firm i banków zareagowała dość nerwowo na informację o dyrektywie PSD2.
- Czy to banki dały impuls do rozwoju FinTech-u czy bankowcy nie mają z tym sektorem za wiele wspólnego i zostali zaskoczeni przez zmiany jakie zaszły?
- Jak to zwykle bywa prawda leży gdzieś po środku. Impuls do rozwoju sektora Financial Technology, czyli FinTech-u dali klienci, którzy zaczęli oczekiwać całkowicie innego podejścia do sposobu świadczenia usług. Dynamicznie postępująca cyfryzacja kompletnie przeobraziła w ostatnich latach sposób w jaki się komunikujemy, w jaki robimy zakupy, w jaki poszukujemy odpowiadających nam produktów i usług. Duże koncerny musiały zmierzyć się z innowacyjnymi start-upami, wystarczy spojrzeć na Airbnb czy Ubera. Podobnie wygląda to w przypadku branży FinTech, której siłą jest właśnie pro-konsumenckie podejście, przejrzyste i proste procesy oraz innowacyjność. Klientom zależy na maksymalnej wygodzie i szybkości. Tempo naszego życia nieustannie rośnie i nie mamy już czasu na wypełniane ton dokumentów czy wyczekiwanie w kolejce do okienka w banku. Nie bez przyczyny jest także zmiana pokoleniowa. Millenialsi znacznie różnią się od pokolenia swoich rodziców i wszystko chcą załatwiać za pomocą smartfona, którego zawsze mają przy sobie w kieszeni. Połączenie finansów i nowych technologii to niewątpliwe przyszłość, nie ma już od tego odwrotu. Zresztą doskonale odzwierciedlają to rynkowe obserwacje. Eksperci szacują, że gros pożyczek jest zaciąganych przez ludzi młodych i wykształconych, a w ich przypadku spłacalność jest na poziomie ponad 80 proc.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)