Bankowość online i obrót bezgotówkowy II kw. 2016
2016-09-30 11:42
Bankowość online © tashka2000 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Bankowość online i obrót bezgotówkowy IV kw. 2015
Przeprowadzone badanie nie tylko umożliwiło przyjrzenie się liczbom, ale ujawniło również preferencje klientów odnośnie najbardziej cenionych i pożądanych cech rachunku bankowego. Okazało się, że Polacy bardzo cenią sobie łatwy i przejrzysty dostęp do konta przez internet. Analiza dowiodła również, że pokaźna część klientów posiada więcej niż jeden rachunek, co może wyjaśniać istnienie rozbieżności pomiędzy zakresem obecnego potencjału bankowości internetowej a stopniem jego wykorzystania.Rynek w obecnej fazie rozwoju uległ pewnemu nasyceniu i o ile nie nastąpi na nim jakościowa zmiana, trudno oczekiwać skokowych wzrostów w zakresie liczby nowych rachunków– komentuje Mieczysław Groszek, wiceprezes Związku Banków Polskich
Bankowość internetowa
Klienci indywidualni
Na koniec II kwartału 2016 roku liczba klientów indywidualnych posiadających umowy umożliwiające dostęp do usług bankowości internetowej wyniosła 31,5 miliona. W stosunku do kwartału poprzedzającego zanotowano wzrost o blisko 0,7 miliona (2,23%), zaś w stosunku do II kw. 2015 roku wzrost wyniósł ponad 3,5 mln (12,59%).
fot. mat. prasowe
Liczba klientów bankowości internetowej
Liczba aktywnych klientów indywidualnych bankowości internetowej (czyli takich, którzy logują się przynajmniej raz w miesiącu) wzrosła w II kw. 2016 r. o ponad 331 tys. (2,23%). W porównaniu z rokiem poprzednim wzrost liczby aktywnych klientów indywidualnych wyniósł ponad 1,1 mln (7,95%).
fot. mat. prasowe
Podsumowanie danych - klienci indywidualni
Małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP)
Liczba klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw mających możliwość korzystania z usług bankowości internetowej na koniec II kwartału 2016 r. wyniosła ponad 2,4 miliona. W porównaniu do I kw. 2016 roku stan ten oznacza wzrost o ponad 16,5 tys. (0,69%). W porównaniu z rokiem ubiegłym zanotowano wzrost liczby użytkowników z MSP o nieco ponad 200 tys. (11,61%).
fot. mat. prasowe
Liczba klientów MSP
W stosunku do ubiegłego kwartału liczba aktywnych klientów bankowości internetowej z sektora MSP wzrosła o ponad 12,5 tys. (0,92%) i wyniosła ponad 1,37 miliona. Jednak od II kw. 2015 roku ich liczba wzrosła łącznie o ponad 74 tys. (5,71%).
fot. mat. prasowe
Podsumowanie danych - przedsiębiorcy
OPERACJE BEZGOTÓWKOWE
System Elixir
Elixir to pierwszy w Polsce, elektroniczny system rozliczeń międzybankowych, który od 1994 r. umożliwia sprawną i bezpieczną realizację zleceń płatniczych w złotych - przede wszystkim przelewów i poleceń zapłaty. System Elixir jest kluczowy dla sprawnego funkcjonowania polskiego sektora bankowego. Trzy sesje rozliczeniowe przeprowadzane w każdym dniu roboczym (z wyjątkiem 24 i 31 grudnia, kiedy - o ile są to dni robocze - przeprowadzane są dwie sesje ), pozwalają na przekazywanie środków pomiędzy rachunkami, prowadzonymi w różnych bankach, w ciągu zaledwie kilku godzin.
W II kwartale 2016 r., po wysokim spadku w poprzednim kwartale, ogólna liczba transakcji w systemie Elixir wzrosła o ponad 12,6 mln szt. (3,0 %). Wzrost zanotowano również w odniesieniu do wartości obrotów, które kształtują się aktualnie na poziomie 1 106 mld złotych. W ujęciu rocznym nastąpił wzrost o 3,72% w odniesieniu do liczby transakcji i o 5,41% w odniesieniu do ich wartości. Średnia dzienna liczba komunikatów wzrosła o 1,37% względem kwartału poprzedzającego, wzrost odnotowany został również w przypadku ich wartości, która wskazuje na wzrost o prawie 3,73% w stosunku do ubiegłego roku i wynosi obecnie 17 556 mln zł.
fot. mat. prasowe
Liczba i wartość operacji w systemie Elixir
System Euro Elixir
Euro Elixir to system rozliczeń międzybankowych w euro, umożliwiający od 2005 r. rozliczanie płatności w relacjach krajowych i transgranicznych. System jest w pełni dostosowany do standardów unijnych i funkcjonuje w ramach zintegrowanej infrastruktury Jednolitego Obszaru Płatności w Euro (SEPA). Euro Elixir pozwala na realizację płatności w euro nawet tego samego dnia, niezależnie od tego czy zlecona płatność jest krajowa czy transgraniczna.
W II kwartale 2016 r. ogólna liczba komunikatów rozliczonych w systemie Euro Elixir w stosunku do I kwartału 2016 r. wzrosła o bisko 700 tys. (14,65%). W ujęciu rocznym nastąpił wzrost o 19,02%, stanowiący ponad 865 tys. szt. komunikatów. W omawianym kwartale o 13,13% wzrosła również wartość operacji systemu Euro Elixir do poziomu 28,15 mld EUR.
System Express Elixir
System Express Elixir, wdrożony przez KIR w 2012 r., jest pierwszym w Polsce profesjonalnym systemem rozliczeń płatności natychmiastowych. Do głównych zalet systemu należą:
- możliwość natychmiastowego wykonywania płatności w trybie 24/7/365,
- bezpośrednia realizacja przelewu z rachunku bankowego nadawcy na rachunek bankowy odbiorcy,
- brak ryzyka kredytowego dzięki zastosowaniu modelu depozytowego, opartego o rachunek powierniczy prowadzony dla KIR przez Narodowy Bank Polski.
fot. mat. prasowe
Liczba i wartość operacji w systemie Euro Elixir
W zakresie ilości i wartości transakcji w systemie Express Elixir, w II kwartale 2016 r. tak samo jak w poprzednim, utrzymuje się wzrostowy trend. Rozliczonych zostało ponad 630 tys. przelewów natychmiastowych (wzrost o 37,59%). Wysoki wzrost zanotowano również w wartości obrotów, których wartość na koniec II kwartału 2016 r. wyniosła 2,47 mld (26,25%). Wzrost liczby komunikatów w ujęciu rocznym wyniósł aż 76,67% i 56,02% w odniesieniu do wartości obrotów.
fot. mat. prasowe
Liczba i wartość operacji w systemie Express Elixir
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)