eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansoweObrót bezgotówkowy? Przedsiębiorcy wolą gotówkę

Obrót bezgotówkowy? Przedsiębiorcy wolą gotówkę

2016-11-08 12:16

Obrót bezgotówkowy? Przedsiębiorcy wolą gotówkę

Przedsiębiorcy wolą gotówkę © staras - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Obrót bezgotówkowy zyskuje w naszym kraju coraz większe znaczenie. Okazuje się jednak, że konserwatywne podejście do finansów, a więc także korzystanie w głównej mierze z gotówki, ciągle charakteryzuje dość pokaźną część polskiego społeczeństwa. Co ciekawe, tradycjonalistami okazują się również małe i średnie przedsiębiorstwa. Ze zrealizowanego przez Diners Club Polska badania "Obrót bezgotówkowy w polskich MŚP" wynika, że kart kredytowych używa zaledwie co piąte z nich.

Przeczytaj także: Sektor MSP: coraz więcej płatności kartą Visa Business

Obrót bezgotówkowy dynamicznie w górę


Potwierdzeniem intensywnego rozwoju obrotu bezgotówkowego w naszym kraju mogą być chociażby statystyki prowadzone przez Ministerstwo Rozwoju. Dane udostępniane przez ten resort wskazują, że jeszcze przed dekadą bezgotówkowo realizowana była zaledwie co pięćdziesiąta transakcja. Obecnie płatności bez użycia gotówki to już 20 proc. wszystkich płatności.

W imponującym tempie rośnie również liczba kart. Polacy dysponują obecnie 35 mln plastików. Tylko w 2015 roku dokonali z ich użyciem przeszło 2,5 mld operacji. Nie można też zapominać o coraz większej siatce terminali, która od 2010 roku zdołała powiększyć się o 84%, a także o prawdziwym boomie na przelewy elektroniczne.

W świetle powyższego należałoby stwierdzić, że obrót bezgotówkowy ma się świetnie, a gotówka powoli staje się odchodzącym do lamusa archaizmem. O ile jednak pierwsza część tego stwierdzenia bez wątpienia potwierdza stan faktyczny, o tyle druga nie do końca jest prawdziwa.

Urzędy gonią firmy


Okazuje się bowiem, że polskie małe i średnie przedsiębiorstwa nie są przekonane do płatności bezgotówkowych. Z badania Diners Club Polska wynika, że zaledwie co piąta firma z sektora MSP korzysta ze służbowych kart kredytowych. Przedsiębiorcy wybierają gotówkę i przykładowo aż 80 proc. polskich MŚP opłaca gotówką podróże służbowe pracowników. Jedynie 10 proc. przedsiębiorstw wykorzystuje w tym celu kartę służbową.
- Badania Diners Club Polska pokazały, że gotówka jest najczęściej pobierana przez pracowników w formie rozliczanej po powrocie zaliczki (45 proc.). Nieco rzadziej pracownik pokrywa wydatki z własnych środków, które następnie są refundowane przez pracodawcę (35 proc.). – mówi Katarzyna Fatyga, prezes Diners Club Polska. – Tymczasem wprowadzenie płatności bezgotówkowych w firmie umożliwia usprawnienie prac całego przedsiębiorstwa, poprawę bezpieczeństwa transakcji, znaczną oszczędność czasu i zmniejszenie kosztów, bo przechowywanie gotówki wymaga fizycznych urządzeń i zabezpieczeń – dodaje.

M.in. te zalety płatności bezgotówkowych doceniło Ministerstwo Rozwoju, które dąży do ich wprowadzenia w urzędach. Rozpoczął się już pilotażowy projekt wyposażenia urzędów różnych szczebli w terminale płatnicze POS. Obecnie taką funkcjonalność oferuje jedynie ok. 10 proc. jednostek samorządu terytorialnego.
- Z zapowiedzi ministerstwa wynika, że docelowo planowana jest instalacja terminali w całej Polsce. Będą instalowane w urzędach gmin wiejskich, miejskich, miejsko-wiejskich, starostwach powiatowych, urzędach marszałkowskich i izbach skarbowych. To oczywiście działania w dobrym kierunku, które przyniosą korzyści administracji, obywatelom i całej gospodarce – dzięki redukcji kosztów obsługi gotówki. Podobnie jak w firmach płatności bezgotówkowe w urzędach mogą mieć szerokie zastosowanie – i dotyczyć m.in. wszelkiego rodzaju świadczeń, dopłat, ale także wynagrodzeń lub innych płatności – mówi Katarzyna Fatyga.

fot. mat. prasowe

Które cechy są najbardziej istone przy wyborze firmowej karty kredytowej?

Ponad połowa przedsiębiorstw ceni sobie internetowy dostęp do kont wszystkich kart firmy (56 proc.).


Ważne oprocentowanie i okres bezodsetkowy


Firmy, które zdecydowały się na płatności bezgotówkowe, przy wyborze kart kredytowych kierują się przede wszystkim długością oferowanego okresu bezodsetkowego (86 proc.) i wysokością oprocentowania kredytu (75 proc.).

Ponad połowa przedsiębiorstw ceni sobie również internetowy dostęp do kont wszystkich kart firmy (56 proc.), a tym samym możliwość stałej kontroli wydatków. Dla 14 proc. istotnym dodatkiem do karty jest atrakcyjny program lojalnościowy.

fot. mat. prasowe

Gotowość do zmiany karty kredytowej

Respondenci zastanowiliby się nad zmianą kary, jeśli proponowane warunki okazałyby się bardziej atrakcyjne.


43 proc. przedsiębiorców korzystających z kart kredytowych byłaby gotowa zmienić używaną kartę, jeśli inny wydawca zaoferowałby bardziej atrakcyjny produkt. Jedna trzecia firm (31 proc.) nie jest gotowa na taką zmianę, bez względu na dostępną ofertę.
- Rada Polityki Pieniężnej od dłuższego czasu utrzymuje stopy procentowe, które wpływają na wysokość oprocentowania kredytu, na tym samym niskim poziomie. Na rynku dostępne są karty kredytowe o oprocentowaniu w wysokości już 8 proc. Jedną z najkorzystniejszych ofert jest bez wątpienia dedykowana przedsiębiorcom karta Partner Diners Club Polska, w której oprocentowanie wynosi jedynie 6 proc. Okres bezodsetkowy w dostępnych kartach kredytowych i obciążeniowych może sięgać nawet 59 dni – mówi Katarzyna Fatyga, prezes Diners Club Polska.

Nota metodologiczna:
Badanie zostało zrealizowane przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych w październiku 2016 r. metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), na ogólnopolskiej grupie 500 przedsiębiorców.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: