Bankowość mobilna a nasze bezpieczeństwo
2017-12-11 13:55
Bankowość mobilna © daviles - Fotolia.com
Przeczytaj także: 3 kroki do bezpiecznej bankowości elektronicznej
Jak wynika z danych opublikowanych przez KNF, na przestrzeni ostatnich trzech lat rzesza użytkowników korzystających z mobilnych usług bankowych wzrosła o - bagatela - 250%. Wskaźnik wykorzystania technologii mobilnych w obsłudze konta bankowego każdego roku rósł systematycznie o 10%. Jeżeli jednak wziąć pod lupę kwestie związane z bezpieczeństwem, to te wyniki niekoniecznie muszą napawać optymizmem.Badania KNF dowodzą bowiem, że bankowość mobilna nie zapewnia najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Co więcej, ciągle istnieją pewne niedogodności. Chodzi tu chociażby o niedostosowanie stron internetowych do potrzeb niepełnosprawnych, brak niektórych funkcjonalności względem tradycyjnej bankowości elektronicznej, niewystarczające bezpieczeństwo podczas logowania czy - ostatnia, ale wcale nie najmniej ważna - oporność użytkowników wobec nowoczesnych metod autoryzacji. To wszystko w istotnym stopniu przekłada się na obniżenie bezpieczeństwa bankowości mobilnej. Co więcej, nie zapowiada się, aby te problemy miały być błyskawicznie rozwiązane.
„Zarówno zakupy mobilne, jak i bankowość mobilna cieszą się coraz większą popularnością. Nasuwa się jednak pytanie, czy podając wszystkie dane bądź logując się do banku jesteśmy bezpieczni? Co prawda większość aplikacji bankowych posiada dobre zabezpieczenia, jednak problemem może być między innymi dostosowanie oprogramowania do potrzeb obywateli niepełnosprawnych. Niestety niewiele jest aplikacji zgodnych z międzynarodowym standardem WCAG 2.0. Dodatkowo niewiele osób korzysta z tak zwanego Touch ID, który zamiast wprowadzania hasła pozwala na przyłożenie palca i odczytanie linii papilarnych. Aby mieć pewność, że podczas przeprowadzenia transakcji online nie dojdzie do wycieku naszych danych, powinniśmy zabezpieczyć nasze urządzenie przed niechcianym oprogramowaniem. Pomóc w tym może aplikacja Bitdefender Mobile Security. Dzięki niej możemy sprawdzić, czy ktoś próbował naruszyć nasze konto internetowe. Oprogramowanie powiadomi nas także o tym, że przeglądane strony zawierają malware, phising lub inną podejrzaną zawartość.” – powiedział Krzysztof Gwiaździński – dyrektor w firmie Marken Systemy Antywirusowe, która jest przedstawicielem marki Bitdefender w Polsce.
fot. daviles - Fotolia.com
Bankowość mobilna
Chociaż wbrew wszelkim pozorom Polacy bardzo chętnie dbają o swoją prywatność i bezpieczeństwo, to jeśli chodzi o bankowość mobilną nadal zdarzają się karygodne naruszenia podstawowych zasad bezpieczeństwa. Długie i skomplikowane hasła uwierzytelniające aż proszą się o zmianę autoryzacji klienta za pomocą krótkiego kodu PIN. Jednak szybkie logowanie nie jest współmierne do bezpiecznego logowania.
Jak bezpiecznie korzystać z bankowości internetowej?
Niezależnie od urządzenia z jakiego przyjdzie logować się do banku, nie wolno zapominać o własnym bezpieczeństwie. W końcu to w rękach klientów spoczywa odpowiedzialność za środki zgromadzone na koncie bankowym. Nikt przecież nie chce, aby ciężko zarobione pieniądze przeszła w ręce przestępców.
Bezpieczna autoryzacja w systemie bankowym winna być poprzedzona weryfikacją stanu bezpieczeństwa strony internetowej Banku:
- Zielona kłódka z nazwą wydawcy certyfikatu EV (Extended Validation) np. Bank Polski SA [PL] na zielonym tle obok adresu strony WWW Banku to najwyższy gwarant poziomu bezpieczeństwa.
- Do bankowości internetowej należy logować się wpisując ręcznie adres strony internetowej Banku. Niektóre wirusy potrafią podmieniać skopiowany do schowka systemowego tekst, co nieuważnemu internaucie może pokrzyżować zamiary.
- Należy sprawdzać adresy WWW w wiadomościach SMS i e-mail, aby ustrzec się przed atakami typu phishing (podszywania się pod inną osobę lub instytucję).
- Aktualizacje oprogramowania powinny być robione regularnie. W ten sposób ochronimy się przed atakami wykorzystującymi luki w oprogramowaniu i systemie operacyjnym.
- Dla własnego bezpieczeństwa warto rozważyć ustalenie dziennych limitów przekazów finansowych. W końcu sami wiemy najlepiej, ile jednorazowo możemy przeznaczyć na zakupy, rachunki, zabawę.
- Dobrą praktyką jest korzystanie z powiadomień o zmianie stanu konta. Dużym błędem jest korzystanie z otwartych sieci bezprzewodowych.
- Współczesne mobile systemy operacyjne są równie często atakowane co Windows, dlatego dobry i renomowany antywirus powinien stać na straży bezpieczeństwa bankowej aplikacji mobilnej i ruchu sieciowego.
- W przypadku kodów QR nigdy nie można mieć pewności, na jaką stronę trafi użytkownik. Równie dobrze może być to witryna phishingowa lub ze złośliwym oprogramowaniem. Należy unikać korzystania z tej technologii.
- W przypadku kradzieży telefonu należy niezwłocznie powiadomić Bank (jeśli korzystamy z mobilnej aplikacji), policję oraz własnego operatora telekomunikacyjnego.
O badaniu
* W badaniu “ Shopper: Polacy na zakupach mobilnych” zebrano 2716 odpowiedzi, w tym 1000 od osób, które kupują mobilnie (przynajmniej raz w ciągu ostatnich 6 miesięcy kupiły z wykorzystaniem urządzenia mobilnego tj. smartfona bądź tabletu)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)