Polacy a przelewy natychmiastowe
2013-05-13 09:44
Polacy a przelewy natychmiastowe © kon - Fotolia.com
Przeczytaj także: Liczba przelewów Express Elixir we IX 2024 o 35% wyższa r/r
Jak pokazują wyniki badań TNS Polska zrealizowanych dla KIR S.A. i ZBP, blisko 60 proc. Polaków uważa, że możliwość natychmiastowego przekazywania pieniędzy z konta na konto przydałaby im się w codziennym życiu. Najczęściej wymienianą sytuacją, w której przelew realizowany w kilka sekund mógłby być najbardziej przydatny, było regulowanie rachunków za energię elektryczną, wodę, gaz, czynsz czy telefon (29 proc.).W drugiej kolejności badani wskazywali, że możliwość wykonania przelewu natychmiastowego byłaby przydatna, aby pilnie przekazać pieniądze na konto bliskiej osoby (27 proc. wskazań).
– Przelewy natychmiastowe, takie jak Express ELIXIR, z miesiąca na miesiąc cieszą się coraz większą popularnością. Wynika to ze stale zwiększającej się liczby banków uczestniczących w systemie, a co za tym idzie z coraz większej liczby klientów, którzy mogą skorzystać z naszego rozwiązania – mówi Tomasz Jończyk, dyrektor linii biznesowej rozliczenia w KIR S.A. – Dzięki przelewom natychmiastowym mamy pewność, że po zatwierdzeniu transakcji nasze pieniądze szybko i bezpiecznie trafią na konto odbiorcy. Pozwala to uniknąć kosztownych opóźnień w regulowaniu rachunków czy spłacie zobowiązań kredytowych – dodaje T. Jończyk.
Możliwość wykonania przelewu natychmiastowego najbardziej doceniają osoby między 30 a 39 i między 40 a 49 rokiem życia. Co drugi badany w tych przedziałach wiekowych był zainteresowany możliwością szybszego przekazywania pieniędzy z konta na konto. Warto podkreślić, że taką usługę za przydatną uznało zdecydowanie więcej osób posiadających konto w banku, niż respondentów „nieubankowionych” (46 proc. w stosunku do 18 proc.). Najbardziej zainteresowani taką opcją są posiadacze kredytów – aż dwie trzecie z nich docenia możliwość spłaty raty zaciągniętych zobowiązań taką drogą.
fot. kon - Fotolia.com
Polacy a przelewy natychmiastowe
– Klienci Meritum Banku, którzy z Express ELIXIR korzystają już niemal od roku, najczęściej wykorzystują go, aby uregulować płatności, o których najprawdopodobniej wcześniej zapomnieli: opłacić faktury za media, raty kredytów, spłacić kartę kredytową. Z rozwiązania tego chętnie korzystają zarówno osoby indywidualne, jak i firmy – mówi Piotr Stan, project manager ds. bankowości internetowej Meritum Banku.
Wyniki badania pokazują też, że co trzeci Polak nie potrafi odpowiedzieć na pytanie ile czasu trwa realizacja standardowego przelewu między bankami. Połowa ankietowanych jest zdania, że pieniądze z konta na konto trafiają w ciągu kilku dni, a kolejne 13 proc. uważa, że jest to kilka do kilkunastu godzin.
Za prawidłowy przebieg rozliczeń pomiędzy bankami odpowiedzialna jest Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. Wykorzystuje do tego trzy systemy: ELIXIR®, EuroELIXIR i Express ELIXIR. System ELIXIR® przeznaczony jest do rozliczania standardowych przelewów międzybankowych w złotych. Rozliczenie i rozrachunek odbywają się w trzech sesjach dziennie, co pozwala przekazywać środki pomiędzy rachunkami w różnych bankach w ciągu kilku godzin. W systemie EuroELIXIR przetwarzane są transakcje w euro. Express ELIXIR umożliwia natomiast realizację bezpiecznych bezpośrednich przelewów natychmiastowych w złotych w ciągu kilku sekund.
Codziennie w systemie Express ELIXIR rozliczanych jest blisko 700 transakcji o średniej wartości ok. 4 800 zł. Najwięcej, bo blisko 900 transakcji, realizowanych jest w dni robocze. Dzienny rekord liczby przetwarzanych transakcji padł 30 kwietnia – zrealizowano ich wtedy aż 1 323. W sumie w kwietniu Polacy wykonali ponad 20 tys. przelewów natychmiastowych w systemie Express ELIXIR. Obecnie system dostępny jest dla klientów 7 banków: Alior Banku, BZ WBK, BRE Banku (części korporacyjnej), ING Banku Śląskiego, Meritum Banku, Banku Millennium oraz Banku BPS S.A. Kolejnych 15 banków już zawarło umowy z KIR S.A na wdrożenie tego rozwiązania.
Informacje o badaniu
Badanie wykonał TNS Polska metodą wywiadów bezpośrednich CAPI na reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie mieszkańców kraju (N=1000) w wieku 15 lat i więcej. W badaniu 66 proc. respondentów stanowili klienci banków. Badanie wykonano w marcu 2013 roku.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)