  • 1. Data: 2006-03-11 15:04:12
    Temat: BPH skupił mój czek "money order" z BidPay'a - HOWTO
    Od: Miernik <m...@f...org>

    Co prawa BidPay już nie funkcjonuje, jednak prawdopodobniej wiele innych
    instytucji w USA i innych krajach wystawia podobne czeki "money order",
    bankierskie itp, dlatego podaje poniższe informacje dla wszystkich
    którzy chcieliby oddać taki czek do natychmiastowego skupu, bez
    posiadania konta w banku skupujacym czek, mieć tą operację
    przeprowadzoną sprawnie i niedrogo.

    Mój czek był wystawiony w kwietniu 2004, i był dosyć podniszczony gdyż
    obszedłem z nim wiele oddziałów różnych banków, jednak mimo to przyjęli
    go do skupu i natychmiast wypłacili gotówkę. Okazało się iż taki money
    order jest ważny 3 lata od wystawienia.

    Wczoraj udałem się do oddziału w Warszawie, przy al. Jana Pawła II 23,
    00-854 Warszawa. Oddział ten znajduje się w budynku Atrium, wewnątrz na
    przeciwko BZWBK i fontanny. Czynny jest Pon-Pt 8:30 - 16:00.

    Udałem się do kasy, pani od razu wiedziała co zrobić, otworzyła zeszyt,
    spisała sobie z niego na karteczce numer telefonu 0-12 618 6101 i poszła
    na zaplecze z czekiem tam dzwonić. Także chcącym oddać czek do skupu w
    jakimkolwiek innym oddziale BPH, polecam zapisać sobie ten numer, i
    jakby kasjerka nie wiedziała co zrobić (w większości oddziałów
    prawdopodobnie nie będzie miała pojęcia), należy jej polecić zadzwonić
    pod ten numer i tam jej wszystko powiedzą.

    2. Realizacja operacji czekowych

    2.1 Skup czeków na kwotę 1,5%, min. 10 zł max. 1000 zł
    pow. 30 zł lub rówowartość + ew. koszty banków zagranicznych
    pobierane od opłaconych czeków
    podróżnych

    a) Skup warunkowy 1,5%, min. 100 zł

    b) Skup czeków rentowych na kwotę 1%, min. 30 zł
    powżyej równowartości 50 zł + koszty banków zagranicznych

    2.2 Inkaso czeków 1%, min. 10 zł, max 500 zł

    2.3 Sprzedaż czeku bankierskiego 0,5%, min. 30 zł, max 350 zł
    Uwaga: Nie pobiera się opłat (porto)
    związanych z wysyłką czeku, za
    wyjątkiem poczty kurierskiej.

    Mój czek był na kwotę 47 USD, tak więc prowizja za skup wyniosła 10 zł.

    Kwotę prowizji przelicza się na walutę wartości czeku według kursu
    średniego NBP w dniu skupu i odlicza od wartości czeku. W moim przypadku
    prowizja to 3.06 USD (kurs średni NBP z 2006-03-10 to 3.2643 PLN/USD).

    Z pozostałej kwoty (43.94 USD) bierze się część całkowitą (43 USD) i
    wypłaca w banknotach USD. Pozostałą kwotę (0.94 USD) przelicza się na
    złotówki według kursu BPH "Dewizy Kupno" (tutaj 3.2193 PLN/USD) i
    wypłaca w złotówkach (3.03 PLN). Można było oczywiście całe 43.94 USD
    przeliczyć na złotówki według kursu kupna BPH dla dewiz i wypłacić w
    złotówkach, ale ja wybrałem tak. Mój czek był skupowany o 15:55, tak
    więc obowiązywała tabela kursów z godziny 15:29.

    Te tabele kursów BPH wraz z archiwalnymi można sobie zobaczyć na:
    http://www.money.pl/pieniadze/banki/bph/

    Zagooglowałem ten numer telefonu gdzie kasjerka dzwoniła aby potwierdzić
    czek, i wyszło mi coś takiego (tylko z Google cache, strony już nie ma):
    http://www.makler.bph.pl/pl/klienci_korporacyjni/rac
    hunki_i_operacje/transakcje_zagr/czeki_w_obrocie_zag
    r/czeki_w_obrocie_zagr?get=1
    http://72.14.207.104/search?q=cache:jvGPueGQko0J:www
    .makler.bph.pl/pl/klienci_korporacyjni/rachunki_i_op
    eracje/transakcje_zagr/czeki_w_obrocie_zagr/czeki_w_
    obrocie_zagr%3Fget%3D1

    Departament Finansowania Handlu
    Tel. +48 (12) 618-60-61 lub +48 12 618 61 01
    Fax: +48 (22) 531-85-16
    e-mail: j...@B...pl a...@B...pl

    Aktualnie istnieje strona
    http://www.bph.pl/pl/klienci_korporacyjni/finansowan
    ie_handlu/rozliczenia_transakcji_zagr/czeki_w_obroci
    e_zagr/czeki_w_obrocie_zagr
    ale tam już tego numeru telefonu nie ma. Za to są szczegóły jakie czeki
    kwalifikują się do skupu, a jakie trzeba oddać do inkasa. Wklejam tu,
    jakby znikło:

    Skup czeku zagranicznego to przyjęcie przez Bank czeku od Państwa
    (podawcy czeku) z równoczesną zapłatą za czek.

    Inkaso czeku zagranicznego polega na przyjęciu czeku od Państwa (podawcy
    czeku) i wysłanie go do banku zagranicznego dla uzyskania pokrycia, a
    następnie zapłaty w formie gotówkowej lub bezgotówkowej.

    Inkaso obejmuje także czeki, które nie spełniają wszystkich
    kryteriów kwalifikujących je do skupu, np:

    * czeki z wystawienia banków korespondentów współpracujących, lecz
    zaopatrzone w podpisy niemożliwe do weryfikacji mimo posiadania przez
    nasz Bank wzorów podpisów tych banków

    * czeki z wystawienia innych banków niż korespondenci i współpracujące

    * czeki z wystawienia prywatnego (tj. osób lub instytucji/firm)

    * czeki prezentowane po upływie terminu ważności (fakultatywne!)

    * czeki obarczone pewnymi usterkami formalnymi, uszkodzone, poplamione
    itp.

    Bank BPH skupuje następujące rodzaje czeków:

    * bankierskie, wystawione przez banki-korespondentów i współpracujące z
    Bankiem BPH

    * podróżne (traveler cheques)

    * skarbowe

    * inne czeki, których wystawca może być oceniony przez Bank BPH jako
    wiarygodny

    * inne dokumenty płatnicze, pełniące w obrocie zagranicznym rolę czeku,
    takie jak "money orders" czyli przekazy pieniężne

    Naszym Klientom zawsze zwracamy uwagę na to, że czeki prezentowane do
    skupu winny być:

    * wystawione prawidłowo
    * wystawione kompletnie
    * w okresie ich ważności

    Powodzenia w oddawaniu czeków do skupu!

    ___________________/_______________________/ mailto:m...@f...org
    Why software shouldn't be covered by patents
    http://bladeenc.mp3.no/articles/software_patents.htm

  • 2. Data: 2006-03-11 23:35:05
    Temat: Re: BPH skupił mój czek "money order" z BidPay'a - HOWTO
    Od: mały przedsiębiorca <t...@p...gr>

    ale zes plodny :-)

    dzieki za referat

  • 3. Data: 2006-03-19 09:36:07
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <k...@n...serwerze.gazeta.pl>

    Dnia Sat, 11 Mar 2006 16:04:12 +0100, Miernik napisał(a):

    > Powodzenia w oddawaniu czeków do skupu!

    Czekam już 3 tygodnie na kasę z czeku Bank of America z Brazylii.
    Poszedłem do BPH, pokazałem czek, dali mi druczek do wypełnienia -
    przyjęcie czeku do inkasa, podałem swój nr rachunku na który mają mi
    przelać kasę z czeku i... czekam.

    --
    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    http://grupy.3mam.net

  • 4. Data: 2006-03-19 10:17:11
    Temat: Re: BPH skupiĹ&#65533; mĂłj czek "money order" z BidPay'a - HOWTO
    Od: "kjvirtual" <k...@g...com>

    Szybciej i taniej jest zalozyc konto w HSBC Bank USA i czeki bez zadnel laski
    zrealizuja. Albo jak komus sie nie chce, to ja moge zrealizowac czek, wystarczy
    na odwrocie napisac, ze czek przekazuje mi i sie podpisze, a bank mi go
    zrealizuje, a ja zlotowki przeleje na konto w Polsce :)

  • 5. Data: 2006-03-27 20:15:38
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <k...@n...serwerze.gazeta.pl>

    Dnia 19 Mar 2006 11:17:11 +0100, kjvirtual napisał(a):

> [...]
    > na odwrocie napisac, ze czek przekazuje mi i sie podpisze, a bank mi go
    > zrealizuje, a ja zlotowki przeleje na konto w Polsce :)

    Dzięki za info...
    Będę wiedział na przyszłość.
    Jak na razie czekam na kasę z czeku z Brazylii...
    Wystawcy czeku powiedzieli, że czek zszedł 10 marca, jest 27 marca, a ja
    kasy nie mam na koncie.
    W BPH powiedzieli, że dokumenty płatnicze w tej sprawie idą pocztą zwykłą.