  • 1. Data: 2011-09-26 09:51:59
    Temat: Bank centralny - interwencja
    Od: "Majka" <m...@N...gazeta.pl>

    Wiatm,

    na czym polega interwencja banku centralnego, u nas NBP? Interwencja w
    obronie waluty?
    Co robi bank "interweniując"? Idzie Kowalska z działu analizNBPu i sprzedaje
    w kilku kantorach po milionie euro, by wpuścic w obieg walute i
    zapewnić/zdławić popyt?

    Nie ogladam wykresów Euro, ceny w złotówkach, ale przyglądam się cenom
    kantorowym. I tak widziałam, że od plus minus miesiąca cena wciąż rosła, po
    1/3/5 grosza dziennie, podobnie dolara (przekroczył niedawno 3 zł, a przez
    chyba 2 lata był poniżej), i funta (przekroczył niedawno 5pln, a tez przez
    kilka lat był 4,3~4,6).

    Kontynuujac, odmiesiąca aż do piątku euro wciąż drożało. W piątek euro rano w
    skupie kosztowało 4,43, a po południu nagle! 4,35. Róznica 8gr W DÓŁ.
    Wieczorem usłyszałam w radiu, że była interwencja NBP.
    Zapobiegano "osłabianiu się złotówki".
    Na czym to polega?

    I na ile trwała i skuteczna jest taka interwencja?
    bo dziś rano euro znowu w skupie było po 4,40, a teraz skorygowano na 4,38.
    Jaka jest gwarancja skuteczności takiej czy innej interwencji, i jaka
    pewność, że euro nie będzie dalej drożeć, a sama interwencja zostanie
    sprowadzona do "chwilowej korekty kursu"?

    Przy okazji: Bank szwajcarii też interweniował (odwrotnie do naszego NBP -
    broniąc wzmacniania sie waluty), i "usztywnił" kurs franka.
    Ale ta interwencja też *chyba* niewiele dala, bo po "usztywnieniu" CHF w PLN
    kosztował 3,49, a jednak każdego dnia cena rośnie, i dziś mamy CHF=3,57PLN.
    I kolejne pytanie: na czym polega usztywnieniekursu waluty? (jak w
    Szwajcarii).

  • 2. Data: 2011-09-26 10:01:19
    Temat: Re: Bank centralny - interwencja
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Majka" <m...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości grup

    > Co robi bank "interweniując"? Idzie Kowalska z działu analizNBPu i
    > sprzedaje
    > w kilku kantorach po milionie euro, by wpuścic w obieg walute i
    > zapewnić/zdławić popyt?

    Mniej więcej tak. Tyle że nie w kantorach a na rynku i nie po milionie ale
    raczej po kilkaset milionów. :)

    > I na ile trwała i skuteczna jest taka interwencja?

    A to różnie. Zależnie od jej wielkości i stopnia psychozy na rynku. Bo
    interwencje robi się wbrew psychozom, a nie wbrew makroekonomii. Powszechnie
    się uważa, że interwencje są generalnie nieskuteczne, moim skromnym zdaniem
    nie jest to prawda. Mądrze przeprowadzona interwencja może wygenerować punkt
    zwrotny.

    > Jaka jest gwarancja skuteczności takiej czy innej interwencji, i jaka
    > pewność, że euro nie będzie dalej drożeć, a sama interwencja zostanie
    > sprowadzona do "chwilowej korekty kursu"?

    Nie ma gwarancji.

> [...]
    > CHF=3,57PLN.
    > I kolejne pytanie: na czym polega usztywnieniekursu waluty? (jak w

    Ta interwencja jest bardzo skuteczna. I skuteczną pozostanie prawie na pewno
    (także dlatego, że jest w tę łatwiejszą do obrony stronę). W praktyce to
    świat zmusił Szwajcarię do wejścia do strefy euro i tyle.

  • 3. Data: 2011-09-26 11:06:27
    Od: xbartx <b...@h...net>

    Dnia Mon, 26 Sep 2011 12:01:19 +0200, MarekZ napisał(a):

> [...]
    > Powszechnie się uważa, że interwencje są generalnie nieskuteczne, moim
    > skromnym zdaniem nie jest to prawda. Mądrze przeprowadzona interwencja

    Najbardziej zastanawiające jest to dlaczego akurat tak mocno poleciała
    nasza złotówka? Wygląda jakby się spekulanci za nią znowu wzięli ;)

    --
    xbartx

  • 4. Data: 2011-09-26 11:40:06
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 26.09.2011 13:06, xbartx wrote:

    > Najbardziej zastanawiające jest to dlaczego akurat tak mocno poleciała
    > nasza złotówka? Wygląda jakby się spekulanci za nią znowu wzięli ;)

    Spisek swiatowy... A tak na serio, to najbardziej zadziwiajace jest, ze
    przez ten caly czas zlotowka jest taka mocna. Mozna powiedziec, w
    dalszym ciagu mocna?

    Kiedys kiedys (wrzesien 2004), euro kosztowalo niemal dokladnie tyle
    samo, co dzis.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 5. Data: 2011-09-26 11:42:39
    Od: " " <r...@g...pl>

    xbartx <b...@h...net> napisał(a):
    > Najbardziej zastanawiajace jest to dlaczego akurat tak mocno poleciala
    > nasza zlotowka? Wygla…da jakby sie spekulanci za nia… znowu wzieli ;)

    Zagranica zabiera z powrotem swój kapitał i zamyka krótkoterminowe inwestycje.
    Dzieki interwencji NBP na PLN wyjdzie po korzystniejszym kursie z Polski :)
    Traci nie tyle złotówka co większość walut naszego rejonu choć forint
    węgierski jest minimalnie mocniejszy (pomimo demonizowanego Orbana, widocznie
    Tusk jest straszniejszy ;-) a korona czeska od dawna jest bardzo stabilna
    (tylko ze oni maja naprawdę zdrowa gospodarkę i bilanse). Tym bardziej ta
    interwencja była bez sensu i wbrew trendowi, a dała raczej alibi rządowi, że
    razem z NBP walczy z "wrednymi spekulantami" ;) A wiadomo że wybory tuż, tuż...

    Są też inne powody osłabiania PLN takie jak m.in. ujemny bilans na rachunku
    obrotów bieżących. Ponadto jeśli w strefie euro inflacja CPI wynosi 2-2.5% a w
    Polsce 4-5% to niby czemu euro ma zawsze kosztować poniżej 4zł?

  • 6. Data: 2011-09-26 13:03:54
    Od: xbartx <b...@h...net>

    Dnia Mon, 26 Sep 2011 13:40:06 +0200, Tomasz Chmielewski napisał(a):

    > Spisek swiatowy... A tak na serio, to najbardziej zadziwiajace jest, ze
    > przez ten caly czas zlotowka jest taka mocna. Mozna powiedziec, w
    > dalszym ciagu mocna?

    Nie czytałeś o naszych zdrowych fundamentach ;)

    <http://www.bankier.pl/wiadomosc/Belka-Zloty-oddala-
    sie-od-zdrowych-
    fundamentow-polskiej-gospodarki-2410628.html>

    --
    xbartx

  • 7. Data: 2011-09-26 13:04:57
    Od: xbartx <b...@h...net>

    Dnia Mon, 26 Sep 2011 11:42:39 +0000, napisał(a):

> [...]
    > rachunku obrotów bieżących. Ponadto jeśli w strefie euro inflacja CPI
    > wynosi 2-2.5% a w Polsce 4-5% to niby czemu euro ma zawsze kosztować

    Tutaj jest całkiem ciekawa teoria:

    http://niezalezna.pl/16570-zamach-na-nasze-portfele

    --
    xbartx

  • 8. Data: 2011-09-26 16:54:47
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    xbartx <b...@h...net> writes:

    > Tutaj jest całkiem ciekawa teoria:
    >
    > http://niezalezna.pl/16570-zamach-na-nasze-portfele

    Brednie, moze przedwyborcze czy jakies takie.

    3 mld euro, wielkie mi co. Bardziej bym sie przyjrzal po co to bylo
    zrobione, tzn. do czego te pieniadze posluzyly. Mozliwosci jest sporo,
    niekoniecznie wyjatkowych.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 9. Data: 2011-09-27 18:08:21
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    xbartx <b...@h...net> wrote on 2011-09-26_15:04
    > Dnia Mon, 26 Sep 2011 11:42:39 +0000, napisał(a):
    .>> Są też inne powody osłabiania PLN takie jak m.in. ujemny

    > Tutaj jest całkiem ciekawa teoria:
    >
    > http://niezalezna.pl/16570-zamach-na-nasze-portfele

    Bzdury. Ale czego się można spodziewać po tej publikacji, której
    autor objadł się na noc i potem ze snów, niestrawnością
    wywołanych, wywodzi "teorie ekonomiczne" :-)

    Ale to nie pierwszy raz w tym "źródle", więc żadne zaskoczenie...

    witrak()

  • 10. Data: 2011-09-27 19:11:52
    Od: Jan Strybyszewski <k...@...pl>

    W dniu 2011-09-26 11:51, Majka pisze:
> [...]
    > Co robi bank "interweniując"? Idzie Kowalska z działu analizNBPu i sprzedaje
    > w kilku kantorach po milionie euro, by wpuścic w obieg walute i

    NBP nie interweniuje to BGK wymienia unijne euro na PLN po dobrym kursie