  • 1. Data: 2006-06-12 07:18:21
    Temat: Bankructwo FI?
    Od: "Seba" <s...@p...onet.pl>

    Jest tak możliwość? - Jeżeli tak to czy oznacza to całkowitą stratę
    wpłaconych środków?
    Rozumiem, że fundusze nie inwestują i nie obracają swoją kasą, jedynie co
    stracą to potencjalne zyski z prowizji zakup/sprzedaż jednostek, oraz
    prowizji za zarządzanie.
    Pytam się ponieważ w ubiegły piątek zrobiłem konwersję do funduszu ochrony
    kapitału w celu przetrwania spadków i mam zamiar powrócić do funduszu akcji
    jak spadki się skończą, a zależy mi na tym aby drugi raz nie płacić prowizji
    przy zakupie.

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-06-12 07:56:24
    Temat: Re: Bankructwo FI?
    Od: "Miller Artur" <a...@n...com>

    Użytkownik "Seba" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    akcji
    > jak spadki się skończą, a zależy mi na tym aby drugi raz nie płacić

    odpowiedzi na te pytania znajdziesz w prospekcie informacyjnym funduszu ..

    pozdr

    @

  • 3. Data: 2006-06-12 15:41:37
    Od: *ZBIG* <z...@o...pl>

    Dnia Mon, 12 Jun 2006 09:18:21 +0200, Seba napisał(a):

    > Jest tak możliwość?

    Żaden FI nie może zbankrutować. Zabrania tego ustawa o funduszach
    inwestycyjnych. Po prostu FI nie może stosować dźwigni finansowej.

  • 4. Data: 2006-06-13 05:17:24
    Od: "Seba" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "*ZBIG*" <z...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Żaden FI nie może zbankrutować. Zabrania tego ustawa o funduszach
    > inwestycyjnych. Po prostu FI nie może stosować dźwigni finansowej.

    Dzięki za odp. teraz jestem spokojniejszy :-)

  • 5. Data: 2006-06-13 15:33:10
    Od: "turczy" <t...@f...pl>

    > Użytkownik "*ZBIG*" <z...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Dzięki za odp. teraz jestem spokojniejszy :-)
    Hmm
    Fundusz inwestycyjny nie może zbankrutować tak samo jak nie może
    zbankrutować konto w banku.
    Po prostu tak jest skonstruowany sytem aby nie dało się zdefraudować
    pieniedzy
    Są niejako dwie jednostki:
    Towarzystwo Funduszy Inwestyczyjnych - jako firma która zarządza kapitałem,
    zajmuje się wysyłaniem zawiadomień, rekalmą, zatrudnia ekspertów, płaci za
    koszty operacyjne itd.a to wszystko z opłaty za zarządzanie (czasem też z
    opłaty za dystrybucję) Ta firma jak najbardziej może zbankrutować.
    Fundusz Inwestycyjny - którym zarządza TFI nie jest firmą, ale jego aktywa
    spoczywaja w banku depozytariuszu (niezależnym od TFI). Zarządzanie FI
    wygląda jak dostęp do rachunku maklerskiego na którym mozna przeprowadzać
    wszelkie transakcje poza wypłatą środków na swoje konto.

    Krótko mówiąc właścicielami FI są osoby które wpłaciły tam kasę. A TFI jest
    jedynie zarządcą tych środków, nie trzyma ich u siebie i nie ma do nich
    dostepu, który umożliwiłby wypłate cudzych pieniędzy na swoje dobro (poza
    opłatą za zarzadzanie, która jest określona w prospekcie FI).

    Już chyba łatwiej nie potrafię.

    Arek

  • 6. Data: 2006-06-13 18:26:14
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "turczy" <t...@f...pl> wrote in message

    > Już chyba łatwiej nie potrafię.

    To nie jest takie proste zeby dalo sie latwo wytlumaczyc ;). Generalnie moze
    zbankrutowac zarowno agent jak i depozytariusz. Mimo bankructwa
    ktoregokolwiek z tych podmiotow srodki klienta sa zabezpieczone i takim
    przypadku bankructwo nie ma bezposrednigo przelozenia na uczestnika
    funduszu.
    W pytaniu inicjatora watku zapewne chodzilo o to czy moze utracic
    zainwestowane pieniadze. A tu odpowiedz jest nieco inna... Otoz w przypadku
    blednej polityki inwestycyjnej funduszu uczestnik moze utracic znaczna czesc
    zainwestowanych srodkow teoretycznie rzecz biorac nawet 99,999%. Ale to
    tylko teoria. Kazdy FI ma swoj statut w ktorym opisane sa zasady
    inwestowania srodkow uczestnikow, kazdy FI podlega rowniez nadzorowi KPWiG.
    Obowiazujace regulacje systemowe powinny zabezpieczac przed calkowita utrata
    wartosci zainwestowanych srodkow, ale nie gwarantuja, ze znaczna ich czesc
    nie zostanie utracona.
    Gielda jest bardzo podobna do hazardu. Kazda transakcja to zaklad w ktorym
    jedna strona ryzykuje utrate ewentyalnych korzysci w przypadku wzrostu kursu
    akcji, a druga realna kasa gdy kurs akcji, ktore kupila, sie oslabi ;).

    MK

  • 7. Data: 2006-06-14 17:37:27
    Od: "Kasia" <k...@w...pl>

    Użytkownik "turczy" <t...@f...pl> napisał
> [...]
    > Fundusz Inwestycyjny - którym zarządza TFI nie jest firmą, ale jego aktywa
    > spoczywaja w banku depozytariuszu (niezależnym od TFI).

    Wszystko się zgadza poza tym, że Fundusz też jest "firmą" - ma osobowość
    prawną.

  • 8. Data: 2006-06-14 18:03:36
    Od: "turczy" <t...@f...pl>

    Użytkownik "Kasia" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "turczy" <t...@f...pl> napisał
    >
    > Wszystko się zgadza poza tym, że Fundusz też jest "firmą" - ma osobowość
    > prawną.
    Ma osobowość prawną, ale nie jest firmą, nie zatrudnia żadnych pracowników,
    nie ma stałego właściciela, nie zarabia, nie płaci podatków itd.
    Osobowość prawną ma tylko po to, żeby mozna było ustalić jasne zależności
    pomiedzy TFI - FI - i klientami
    Arek

  • 9. Data: 2006-06-14 20:43:56
    Od: "Kasia" <k...@w...pl>

> [...]
    > itd.
    > Osobowość prawną ma tylko po to, żeby mozna było ustalić jasne zależności

    No nie zatrudnia pracowników ( taka konstrukcja tego tworu prawnego, że
    większość czynności odwala za niego podmiot zarządzający), ale ma właściela
    (całkiem stałego w postaci podmiotu zarządzającego - czyli ma tego samego
    właściciela co Towarzystwo), podatki teoretycznie płaci - zerowe wprawdzie
    bo jest zwolnione na mocy Ordynacji Podatkowej ...ale jest podatnikiem, ma
    NIP.