  • 1. Data: 2005-02-06 10:43:50
    Temat: Czy karta kredytowa z chipem powinna mieć pasek magnetyczny?
    Od: Tomasz <t...@p...fm>

    Uważam, że nie.
    A co Wy sądzicie i dlaczego?

    Tomek

    PS. Liczę na polemikę. :-)

  • 2. Data: 2005-02-06 10:59:15
    Od: Marcin Lubojański <marcin_lubojanski_usun_to@i_to_tez.pf.pl>

    Tomasz napisał(a):
    > Uważam, że nie.
    > A co Wy sądzicie i dlaczego?

    W chwili obecnej? POWINNA.
    Docelowo? Oczywiście że nie.

    Pozdrawiam
    Marcin Lubojański
    www.tramping.slask.prv.pl - relacje, galeria, porady, niusy, tablica

  • 3. Data: 2005-02-06 12:25:00
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marcin Lubojański <marcin_lubojanski_usun_to@i_to_tez.pf.pl> writes:

    > W chwili obecnej? POWINNA.
    > Docelowo? Oczywiście że nie.

    To nie jest takie oczywiste, po prostu docelowo nie powinno to miec
    zadnego znaczenia.

    Z tym ze "docelowo" to moze bedzie za 15 lat. Chociaz w sumie
    np. afrykanskie zelazka paska nie wymagaja, jak je beda wymieniac
    to moga od razu na chipowe - wiec moze wczesniej.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 4. Data: 2005-02-06 13:42:31
    Od: "Seba" <b...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "Tomasz" <t...@p...fm> napisał w wiadomości
    > Uważam, że nie.
    > A co Wy sądzicie i dlaczego?
    >
    > Tomek
    >
    > PS. Liczę na polemikę. :-)

    póki co powinna, bo miałbyś problem ze znalezieniem akceptujacego ją
    terminala

  • 5. Data: 2005-02-06 17:02:09
    Od: Bogusz <b...@p...onet.pl>

    Tomasz napisał(a):
    > Uważam, że nie.
    > A co Wy sądzicie i dlaczego?
    >
    > Tomek
    >
    > PS. Liczę na polemikę. :-)

    A po co ci polemika na ten temat? Jakąś pracę piszesz?

    Nie ma infrastruktury, aby można było zrezygnować z paska magnetycznego.
    Widziałeś w Polsce jakiś bankomat który obsługuje karty bez paska?

    Jak umieszczą w chipie twoj podpis cyfrowy to wtedy dopiero będzie z
    niego pożytek, ale podpis to bardziej pasuje wstawić do dowodu
    osobistego. Wówczas nie trzeba będzie - być może - dawać klientom coś
    takiego jak karta płatnicza/kredytowa. Autoryzować operacje bedziesz
    swoim dowodem. Przyznanie dostępu do konta to będzie po prostu
    przypisanie do nich listy osób na podstawie podpisu cyfrowego.

    Ta droga IMHO jest najbardziej korzystna i prawdopodobna. Tylko, że
    brakuje nam trochę jeszcze technologii, oraz ustawodawstwa. Jest ustawa
    i podpisie cyfrowym, ale nie ma tej wazniejszej - ustawy o archiwizacji
    dokumentow podpisanych cyfrowo. Problem z grubsza polega na tym, że moc
    obecnie wykorzystywanych algorytmów kryptograficznych jest
    niewystarczająca aby dokumenty elektroniczne były wiarygodne przez cały
    czas jaki dokument musi być przechowywany - niektóre nawet 30 lat.

    Banki być może czują blues'a i nie mają ochoty dwa razy przebudowywać
    infrastruktury - poczekają na w pełni funkcjonalny podpis cyfrowy i
    wtedy dopiero przejdą w całości na chip'y.

    Pozdrawiam,
    Bogusz.

  • 6. Data: 2005-02-06 17:31:23
    Od: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>

    Dnia 05-02-06 18:02, Użytkownik Bogusz napisał :

> [...]

    nie tyle powinna, ale może mieć, pod warunkiem, że nie będzie tam
    zapisane nic, co by tej karty, ew. rachunku podpiętego do tej kart
    dotyczyło (np. może być zapisana piosenka zespołu Perfect). Obecna
    sytuacja - karty z chipem i paskiem to taka ściema marketingowa:
    wydajemy bezpieczne karty bo mają chip, którego nie idzie
    odczytać/skopiować, i małym druczkiem: ale dołączamy pasek magnetczny,
    bo "nie wszystkie" terminale są przystosowane do komunikacji z chipem.

    and_nek

  • 7. Data: 2005-02-06 18:39:20
    Od: "rsa127" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > mają chip, którego nie idzie odczytać/skopiować, i małym druczkiem: ale
    > dołączamy pasek magnetczny, bo "nie wszystkie" terminale są przystosowane

    To nie do końca jest tak. Po pierwsze praktycznie wszędzie, gdzie jest
    wprowadzany chip jest także pasek. Jednak bezpieczeństwo jest większe i
    zmienia się "płatnik" za oszustwa. Jeżeli karta ma również chipa to na pasku
    magnetycznym jest taka informacja. Wtedy, gdy próbujemy zapłacić w sklepie
    (lub wypłcamy w bankomacie), gdzie przyjmowany jest chip to terminal zażąda
    użycia chipa. Oznacza to, że nawet jak ktoś skopiuje pasek (skimming) to nic
    mo tu nie da w terminalach, które przyjmują chipa. Poza tym jeśli bank wyda
    kartę z chipem to praktycznie nie ponosi kosztów oszustw związanych z
    paskiem. Odpowiedzialność przechodzi np. na właściciela bankomatu lub
    terminala, który nie "dorzucił" obsługi chipa.

  • 8. Data: 2005-02-06 18:40:45
    Od: "rsa127" <r...@p...onet.pl>

    > Banki być może czują blues'a i nie mają ochoty dwa razy przebudowywać
    > infrastruktury - poczekają na w pełni funkcjonalny podpis cyfrowy i wtedy
> [...]

    Jeśli byłaby to prawda to banki w Wielkiej Brytanii czy Francji nie
    wprowadziłyby chipa, bo tam nie ma rozwiązań, o których wspominasz.

  • 9. Data: 2005-02-06 19:27:48
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Bogusz <b...@p...onet.pl> writes:

    > Jak umieszczą w chipie twoj podpis cyfrowy to wtedy dopiero będzie z
    > niego pożytek, ale podpis to bardziej pasuje wstawić do dowodu
    > osobistego.

    Podpis cyfrowy to takie cos, co nalezy zlozyc (wyprodukowac) przy
    kazdej np. transakcji. Trudno go wiec gdziekolwiek na stale wstawic.

    > Wówczas nie trzeba będzie - być może - dawać klientom coś
    > takiego jak karta płatnicza/kredytowa. Autoryzować operacje bedziesz
    > swoim dowodem.

    To by prowadzilo do sytuacji, w ktorej to nie posiadacz np. konta
    w banku, ale jego dowod mial prawo do dokonywania transakcji.
    Dosc chyba dziwne, ale nie wiem.

    Karty platnicze, jako jedna ze swoich cech, maja uniemozliwiac zbieranie
    danych innych niz potrzebne do dokonania transakcji (oczywiscie wiadomo,
    ze moze to robic bank, ale on te dane i tak juz ma). Placenie "dowodem"
    wykluczaloby taka ceche (oczywiscie wiadomo, ze sprzedawca moze zazadac
    okazania dowodu tozsamosci, ale to nie umozliwia mu w praktyce ani
    w teorii zbierania takich danych).

    > Ta droga IMHO jest najbardziej korzystna i prawdopodobna.

    Jak dla kogo. Dla sprzedawcow supermarketow (lub wlascicieli, innych
    pracownikow itd) moze i tak. Dla rozmaitych przestepcow, niewatpliwie.
    Na pewno nie dla klientow.

> [...]
    > jest niewystarczająca aby dokumenty elektroniczne były wiarygodne
    > przez cały czas jaki dokument musi być przechowywany - niektóre nawet

    A nawet dluzej. Ale nie dotyczy to sprzedazy, tu najdluzszym terminem
    jaki moge sobie wyobrazic jest 10 lat, np. okres przedawnienia
    niektorych roszczen (a w praktyce bedzie to raczej okres przedawnienia
    podatkowy).

    > Banki być może czują blues'a i nie mają ochoty dwa razy przebudowywać
    > infrastruktury - poczekają na w pełni funkcjonalny podpis cyfrowy i
    > wtedy dopiero przejdą w całości na chip'y.

    Banki, jak znam zycie, poczekaja az juz wszystkie inne niz polskie banki
    beda uzywac kart chipowych, i wtedy tez w to wejda, bo koszty beda juz
    nizsze. Chyba ze im sie zapali troche ziemia pod nogami, to zrobia to
    wczesniej.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 10. Data: 2005-02-06 19:28:59
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl> writes:

    > nie tyle powinna, ale może mieć, pod warunkiem, że nie będzie tam
    > zapisane nic, co by tej karty, ew. rachunku podpiętego do tej kart
    > dotyczyło (np. może być zapisana piosenka zespołu Perfect).

    Nie widze problemu, wystarczy rozmagnesowac.
    --
    Krzysztof Halasa