  • 1. Data: 2007-11-05 20:18:04
    Temat: Dziwne pytanie ale mnie nurtuje`!!!
    Od: "Michał R." <m...@s...pl>

    otóż chodzi o oprocentowanie np. lokat ale i kredytów

    wiem że banki ustalają swoje stawki oprocentowania w zależności od stóp NBP
    i od stóp na rynku międzybankowym - nie wiem WIBID WIBOR LIBOR itp.

    wiem że stopy % to cena pieniądza na jaki bank nam pożycza albo na jaki my
    bankowi pożyczamy

    zastanawia mnie więc skąd i dlaczego w ogóle są różnice w oprocentowaniu
    lokat i kredytów w bankach komercyjnych. Szukając lokat na takiej samej
    lokacie jest róznica nawet 3%. Dlaczego np. Pekao Sa czy fortis płacą mało
    za lokaty a np. Lukas Polbank czy getin bank mają wyższe stawki

    1) rozumiem że jest konkurencja i banki same realizują swoje polityki - bo
    jest wolny rynek

    ale interesuje mnie jak to banki kalkulują - dlaczego taki getinbank płaci
    za lokatę 5.50 a inne banki 3,75?

    czy nie prościej byłoby bankom umówić się że lokaty to jakaś tam stopa
    międzybankowa + 0,5 %

    jak to dział i dlaczego\??

  • 2. Data: 2007-11-05 20:22:46
    Temat: Re: Dziwne pytanie ale mnie nurtuje`!!!
    Od: jacko <j...@n...orange.pl>

    Michał R. pisze:

    > jak to dział i dlaczego\??

    zależy ile bank potrzebuje kasy na produkty kredytowe, jeżeli chce
    więcej to podnosi oprocentowanie, jeżeli wystarczy mu tyle co fortis
    dostaje za 3,6% to sie nie napina.
    np. pko bp zawsze będzie miał wiernych fanów więc podnosząc depozyty
    tylko by sobie zaszkodził, bo aż tak wielkiego ruchu by nie przyciągnął
    żeby zrównoważyć wzrost kosztów na odsetkach.
    gdyby któryś bank stanął na krawędzi bankructwa to dopiero by zaoferowa
    6% albo i więcej

  • 3. Data: 2007-11-05 20:24:37
    Od: jacko <j...@n...orange.pl>

    jacko pisze:

    > gdyby któryś bank stanął na krawędzi bankructwa to dopiero by zaoferowa
    > 6% albo i więcej

    przy czym nie mówię że coś nie jest tak z getinbankiem, ale ich 5,5% to
    jest cena jaką muszą zapłacić za to że większość ludzi nie wie co to w
    ogóle za nazwa jest nie mówiąc o wpłaceniu tam pieniędzy

  • 4. Data: 2007-11-05 21:51:02
    Od: "*piotr'ek*" <p...@g...pl>

    > ale interesuje mnie jak to banki kalkulują - dlaczego taki getinbank płaci
    > za lokatę 5.50 a inne banki 3,75?

    Widocznie zarząd w getinie nie zarabia po 200 tys zł/m-c/osobę, a tylko 100
    tys. zł. A i dyrektorzy zapewne nie mają pensji 30 tys zł., a tylko 15 tys
    zł.

    /*-+

  • 5. Data: 2007-11-05 21:59:50
    Od: "Jan-w" <j...@N...gazeta.pl>

    Zwykle wysokość oprocentowania, jest odwrotnie proporcjonalna do wiarygodności
    (także rozgłosu w danym kraju) banku. Ta reguła, dotyczy zresztą nie tylko
    banków. Druga sprawa to okresowe promocje. Ten bank który ma teraz 5,5%
    rocznie za 2 miesiące może je obniżyć do 3,5%.

  • 6. Data: 2007-11-05 22:16:18
    Od: "swen" <n...@n...com>

    > jak to dział i dlaczego\??

    Nalezy zaczac od pytania:
    skad biora sie pieniadze?
    pozniej wszystko juz zaczyna wygladac prosto:)))

  • 7. Data: 2007-11-05 22:17:59
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 5 Lis, 23:16, "swen" <n...@n...com> wrote:

    > Nalezy zaczac od pytania:
    > skad biora sie pieniadze?
    > pozniej wszystko juz zaczyna wygladac prosto:)))

    Z drukarni? ;)

  • 8. Data: 2007-11-05 22:48:33
    Od: "swen" <n...@n...com>

    > Nalezy zaczac od pytania:
    > skad biora sie pieniadze?
    > pozniej wszystko juz zaczyna wygladac prosto:)))

    Z drukarni? ;)
    ------------------
    No niby tak, ale kto je zamawia i na jakiej podstawie. Jak sadze i ty tez
    pewnie, drukarnia sama z siebie nie drukuje dowolnych ilosci banknotow - bo
    pinieniadz to to nie to samo co banknot czy bilon:))
    A skoro juz jestesmy przy drukarni, to kolejne pytanie jakie mi sie
    nasunelo:
    Dlaczego banknot 50zl ma wartosc 50zl skoro wydruk takiego banknotu kosztuje
    jak sadze nie wiecej niz 2zl z marza?:))

  • 9. Data: 2007-11-06 19:49:32
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Jan-w napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]
    >banków. Druga sprawa to okresowe promocje. Ten bank który ma teraz 5,5%
    >rocznie za 2 miesiące może je obniżyć do 3,5%.

    W GETINIE akurat promocje non-stop. Teraz 5,75% (9 mies.)
    Podobno zbierali kasę na jakieś inwestycje. Ale teraz to nie wiem...

    Arek