  • 1. Data: 2007-01-21 16:12:25
    Temat: Europejski system kartowy
    Od: "Telly Savalas" <t...@k...pl>

    Witam!
    Może nie jest to odpowiednie miejsce na zadanie tego pytania jednak mam
    ogromną nadzieję, że znajdą się tutaj ludzie, którzy będą mogli coś
    powiedzieć w poruszonej tutaj kwestii.
    Mianowicie ostatnio dość głośno zrobiło się o opłatach jakie pobierają banki
    od transakcji kartowych + same organizacje, jakie daną kartę wydają.
    W związku z tym nasuwa mi się na myśl jedno pytanie. Otóż czy dobrym
    wyjściem z zaistniałej sytuacji (tj. wysokie prowizje przy transakcjach
    jakie ponosi sprzedający itp.) nie było by stworzenie stricte europejskiego
    systemu płatniczego na wzór VISA czy MasterCard, który w znaczącym stopniu
    był by powiązany z EBC? Może dzięki temu można by było bardziej
    spopularyzować transakcje bezgotówkowe?

    Oczywiście rozumiem, że moje osobiste dywagacje są swoistego rodzaju
    abstrakcją jednak czy stworzenie ww. europejskiego systemu kartowego nie
    było by kolejnym ważnym filarem w tworzeniu jednolitego rynku płatniczego w
    UE?

  • 2. Data: 2007-01-21 18:45:34
    Temat: Re: Europejski system kartowy
    Od: "Marcin" <a...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > było by kolejnym ważnym filarem w tworzeniu jednolitego rynku płatniczego w

    Visa chyba już chyba stowrzyła takie coś i nazywa się VPay - narazie chyba
    jest w fazie testów.

    NIe wiem czy dobrze to skojarzyłem :P Jak co to proszę o poprawke :)

  • 3. Data: 2007-01-21 22:15:25
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Telly Savalas" <t...@k...pl> writes:

> [...]
    > systemu płatniczego na wzór VISA czy MasterCard, który w znaczącym stopniu
    > był by powiązany z EBC? Może dzięki temu można by było bardziej

    Hehe. Tylko ze na to trzeba kupe kasy - samo zalozenie firmy itd.
    to drobny problem, trzeba podpisac umowy i uruchomic wspolprace
    z bankami i sprzedawcami. I moze sie okazac (albo raczej - na
    pewno by sie okazalo), ze stawki interchange VISA i MC nagle
    bylyby na takim poziomie, ze dzialanie nowej firmy byloby
    zupelnie nieoplacalne.

    Owszem, banki dogadywaly sie ze soba i tworzyly takie rzeczy lokalnie,
    ale to duzo mniejsze naklady (w koncu te banki juz wydaja karty
    i obsluguja sprzedawcow) i duzo mniejsza skala konkurencji.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 4. Data: 2007-01-21 22:58:39
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik Telly Savalas napisał:

> [...]
    > systemu płatniczego na wzór VISA czy MasterCard, który w znaczącym stopniu
    > był by powiązany z EBC? Może dzięki temu można by było bardziej
    Otóż panie dzieju, to już było ;-):
    http://en.wikipedia.org/wiki/Europay_International

    Przemek