  • 1. Data: 2002-03-24 11:21:29
    Temat: IBAN - po co?
    Od: "Jaco" <jaco@alphaSPAM___PREECZ.net.pl>

    Witam

    Mam pytanko do osób obeznanych w temacie.
    Otóż nie do końca rozumiem ideę wprowadzenia IBAN-u w transakcjach
    krajowych. Z tego co wiem to ten format nr-u konta słóży głównie do
    usprawnienia płatności zagranicznych. Miałem przez jakiś czas konto w banku
    niemieckim i oni pomimo ze już dawno wprowadzili IBAN to w transakcjach
    wewnętrznych zachowali stary format nr-ów kont, który składa się n numeru
    rozliczeniowego banku (Bankleitzahl) i oddzielnego nr-u konta. Jak dla mnie
    system prosty i przejrzysty (nie trzeba zapamiętywać tych chorych 26-o
    cyfrowych numerów). A na każdym wyciagu podają na dole IBAN i SWIFT dla
    płatności zagranicznych w razie gdyby ktoś potrzebował. Co Wy na to?

    Pozdrowienia

    Jaco

  • 2. Data: 2002-03-24 12:07:12
    Temat: Re: IBAN - po co?
    Od: "bestuser" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Jaco" <jaco@alphaSPAM___PREECZ.net.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > cyfrowych numerów). A na każdym wyciagu podają na dole IBAN i SWIFT dla
    > płatności zagranicznych w razie gdyby ktoś potrzebował. Co Wy na to?

    Jak to zawsze bywa z wprowadzaniem tego typu regulacji, miało to na celu
    ujednolicenie numerów rachunków - ale niestety wprawadzilo wiele zamętu.
    Celem wprowadzenia IBAN-u było tak jak mówisz, usprawnienie płatności
    zagranicznych, ale także zwiększenie kontroli błędów, przez dodanie 2-u
    cyfrowej liczby kontrolnej. W niektórych polskich bankach wprowadzenie
    IBAN-u było nieuniknione ponieważ ich standardowy format numeru rachunku
    miał np. informacje w postaci kilku ostatnich cyfr, jakiego typu jest ten
    rachunek, co jest wbrew ustawie o danych osobowych.
    Pozdro
    bestuser

  • 3. Data: 2002-03-24 12:11:11
    Od: "MK" <m...@i...pl>

> [...]
    > cyfrowych numerów). A na każdym wyciagu podają na dole IBAN i SWIFT dla
    > płatności zagranicznych w razie gdyby ktoś potrzebował. Co Wy na to?

    W kwestii formalnej... w POlsce jest wprowadzany standard NRB, a ze jest on
    nieprzypadkowo zgodny z IBAN to chyba bardzo dobrze :).

    Maciej