  • 1. Data: 2007-06-01 22:26:04
    Temat: Idealny doradca kredytowy (finansowy)
    Od: "rmi" <r...@g...pl>

    Poszukiwanie ptymalnego dla mnie kredytu hipotecznego i związane z tym
    analizy finansowe, "pasjonujące" lektury wymysłów prawników od formułowania
    przedziwnych zapisów w umowach doprowadziły mnie do wniosku, że przeciętny
    Kowalski, który zazwyczaj nie dysponuje odpowiednimi umiejętnościami, wiedzą
    czy zwyczajnie nie ma czasu na żmudne obliczenia, porównania i wgłębianie
    się w poszczególne paragrafy powinien zdać się na doradcę
    kredytowego/finansowego. Pytanie, które zaraz potem się pojawiło to jakimi
    cechami, wiedzą powinien charakteryzować się taki doradca?

    Moja wstępna, nieco chaotyczna i na pewno niekompletna propozycja, która
    mam nadzieję zostanie zweryfikowana i uzupełniona przez grupowiczów wygląda
    następująco:
    (1) Predyspozycje psycho-społeczne
    - uczciwość
    - komunikatywnosć
    - empatia
    - umiejętność słuchania
    - precyzja w formułowaniu sądów
    - umiejętność tłumaczenia na prostych przykładach
    - ?

    (2) Wiedza/umiejętności
    - podstawy finansów
    - zagadnienia wartości pieniądza w czasie
    - znajomość zagadnień makroekonomicznych wpływających na koszt pieniądza
    - podstawy prawa
    - znajomość różnych ustaw, a w szczególności:
    * Prawa Bankowego
    * Ustawy o księgach wieczystych i hipotekach (nazwe ustawy pewnie
    przekreciłem)
    * Regulacji związanych z egzekucją: kpc, bankowy tytuł egzekucyjny,
    weksle

    - znajomość funkcjonowania BIK-u i innych tego rodzaju instytucji (BIG itd.)
    - orientacja w metodach tworzenia operatów związanych z wyceną nieruchomości
    - ustawy związane ze spółdzielniami mieszkaniowymi
    - informacje o możliwościach inwestowania nadwyżek finansowych w lokaty,
    fundusze obligacji, akcji, walutowe, mieszkaniowe i in.
    - ?

    A może podejść bardziej formalnie i oceniać najlepszych doradców pod
    względem jakości obsługi (trochę jak w konkursie) analizowanej w trzech
    wymiarach:
    (1) Skuteczności - np. mierzonej ilością sfinalizowanych transakcji
    kredytowych w stosunku do wszystkich transakcji,
    (2) Efektywności i - np.mierzonej ilością sfinalizowanych transakcji
    kredytowych w jakiejś jednostce czasu (roku),
    (3) Satysfakcji klienta - określanej przykładowo przez stosunek liczby
    zadowolonych klientów to wszystkich klientów?

    Biorąc pod uwagę swoje własne doświadczenia i czytając niezliczone posty
    doradców, osobom, którym się "chce" i mają odpowiednio dużo czasu
    sugerowałbym jednak bezpośredni kontakt z poszczególnymi bankami. Chyba, że
    ktoś z grupowiczów jest w stanie podać namiary na doradcę idealnego :-)
    Jeżeli takiego jeszcze nikt nie znalazł, to może można by ogłosić jakś
    konkurs?

    I jeszcze jedna rzecz, bardzo mnie ciekawi jakie kryteria przyjmują banki,
    czy też duże firmy doradztwa kredytowego podczas rekrutacji pracowników na
    takie stanowiska . Może ktoś się podzieli swoją wiedzą na ten temat?

    rmi

  • 2. Data: 2007-06-02 07:42:34
    Temat: Re: Idealny doradca kredytowy (finansowy)
    Od: Bartosz 'xbartx' Nowakowski <b...@h...net>

    rmi pisze:

> [...]
    > ktoś z grupowiczów jest w stanie podać namiary na doradcę idealnego :-)
    > Jeżeli takiego jeszcze nikt nie znalazł, to może można by ogłosić jakś

    Myślę, że dopóki "doradcy", a raczej sprzedawcy będą na różnych
    prowizjach i będą mieli świadomość ile dostaną % jak klient weźmie
    ofertę A a ile % jak ofertę B to nic się nie zmieni. Po prostu
    sytuacja/chęć większej wypłaty/pogoń za pieniądzem itd itp będą zawsze
    podpowiadać rozwiązania przede wszystkim korzystne dla doradcy a już nie
    zawsze dla klienta. Chociażby cała masa postów tu na grupie ludzi,
    którym doradcy opowiadają już niestworzone historie o SFI mBanku.
    Niedługo się okaże, że przez SFI się dzieci mniej w .pl rodzi ;)

    --
    Bartosz 'xbartx' Nowakowski

  • 3. Data: 2007-06-02 09:54:57
    Od: "Bogdan B." <b...@w...pl>

    Bartosz 'xbartx' Nowakowski wrote:

    > Chociażby cała masa postów tu na grupie ludzi,
    > którym doradcy opowiadają już niestworzone historie o SFI mBanku.
    > Niedługo się okaże, że przez SFI się dzieci mniej w .pl rodzi ;)

    A możesz pokrótce powtórzyć co opowiadają?
    Chyba nie widziałem takich postów, a ciekawi mnie jak można racjonalnie
    (albo pseudo racjonalnie) odradzać SFI.

    pozdr,
    Bogdan B.

  • 4. Data: 2007-06-02 11:10:15
    Od: "zycie_po_zyciu" <z...@g...pl>

    > I jeszcze jedna rzecz, bardzo mnie ciekawi jakie kryteria przyjmują banki,
    > czy też duże firmy doradztwa kredytowego podczas rekrutacji pracowników na
    > takie stanowiska . Może ktoś się podzieli swoją wiedzą na ten temat?

    Odpowiedź jest zaskakująco prosta: liczy się umiejętność sprzedaży.
    Właściwie tylko to.

  • 5. Data: 2007-06-02 12:30:02
    Od: WG <n...@e...invalid>

    Dnia Sat, 2 Jun 2007 11:54:57 +0200, Bogdan B. napisał(a):

    > A możesz pokrótce powtórzyć co opowiadają?
    > Chyba nie widziałem takich postów, a ciekawi mnie jak można racjonalnie
    > (albo pseudo racjonalnie) odradzać SFI.

    Mnie na przykład poczęstowano stwierdzeniem, że mBank pobiera ukrytą
    prowizję od funduszy i wyceny SFI są inne niż wyceny w innych źródłach.

    Wojtek

  • 6. Data: 2007-06-02 13:06:56
    Od: "rmi" <r...@g...pl>

    Użytkownik "zycie_po_zyciu" <z...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Odpowiedź jest zaskakująco prosta: liczy się umiejętność sprzedaży.
    > Właściwie tylko to.
    No dobrze, ale przed zatrudnieniem to zazwyczaj nie wiadomo jaka ta
    umiejętność sprzedaży naprawdę jest. Trzeba by najpierw zatrudnić i
    sprawdzić, albo ewentualnie jeżeli taki doradca już gdzieś pracował, mieć
    dane o jego wynikach. Ale nawet w takim przypadku nie ma pewności, że z
    innymi produktami, w innej firmie, miejscowości, otoczeniu itp. będzie sobie
    dobrze radził. Więc pytanie pozostaje dalej aktualne: czym się pracodawcy
    kierują przy zatrudnianiu na stanowisku doradcy?

    rmi

  • 7. Data: 2007-06-02 14:28:01
    Od: "Bogdan B." <b...@w...pl>

    WG wrote:

    > Mnie na przykład poczęstowano stwierdzeniem, że mBank pobiera ukrytą
    > prowizję od funduszy i wyceny SFI są inne niż wyceny w innych
    > źródłach.

    No tak, ale to już nie jest nawet pseudoracjonalne ;-)
    Od mojego ostatniego kontaktu ze sprzedawcą kart Citibanku minęło parę lat i
    zapomniałem, że niektórym łatwiej kłamać niż splunąć.

  • 8. Data: 2007-06-02 18:34:48
    Od: "zycie_po_zyciu" <z...@g...pl>

    > Więc pytanie pozostaje dalej aktualne: czym się pracodawcy kierują przy
    > zatrudnianiu na stanowisku doradcy?

    Na siłę szukasz uzasadnienia. Umiejętności sprzedażowe to podstawa.
    Oczywiście poparte praktyką i doskonałą opinią z poprzedniego miejsca pracy,
    jak słusznie zauważyłeś, bo inaczej się nie da. Przyszły pracodawca nie ma
    także gwarancji, że tak będzie nadal.
    Jeśli bardzo chcesz, to możemy też dodać doskonałą wiedzę z danego tematu, w
    tym wypadku kredytów czy inwestycji. To można łatwo sprawdzić przed
    zatrudnieniem.

  • 9. Data: 2007-06-03 16:30:46
    Od: "bruno" <t...@w...pl>

    To dla kogo ten indealny doradca ma być dla klienta, czy dla banku
    (formalnie chlebodawcy).

  • 10. Data: 2007-06-04 09:24:10
    Od: Jan Strybyszewski <g...@o...pl>

    Bogdan B. napisał(a):

    > A możesz pokrótce powtórzyć co opowiadają?

    1) Coroczne oplaty belkowego.
    2) Jak bank upadnie to stracisz jednostki
    3) Oplaty za zarzadzanie

    Podczas gdy
    1) U Ubezpieczyciela niby WOGOLE NIE MA BELKI (oczywiscie ze jest
    odroczona )
    2) Akurat w SFI j.u sa na INDYWIDUALNYCH kontach u depozytariusza i ani
    upadek mbanku, ani upadek TFI nie pozbawia nas pieniadzy. W wypadku
    ubezpiczyciela jednostki uczestnictwa NIE SA WLASNOSCIA danej osoby.
    3) Akurat ubezpieczyciele biora dodatkowy haracz od 1 do 3,5%
    ktory nie jest uwzgledniony w wycenie jednostek.