  • 1. Data: 2007-11-04 20:04:58
    Temat: Ile musi wzrosnac CHF ?
    Od: "Fantom" <s...@S...poczta.onet.pl>

    Witam
    Mam problem jak wielu ktorzy biora kredyt : w jakiej walucie?
    Znam juz wszystkie niuanse roznych walut (np zdolnosc kredytowa itp), ale
    nie moge wyliczyc ile musialby wzrosnac np CHF aby rata wynosila tyle samo
    co w PLN (pomijajac sprawy typu ubezpieczen itp - chodzi mi o czyste
    oprocentowanie).
    Czyli np zmienne
    a=10 - kredyt na 10 lat (raty rowne)
    b=5 oprocentowanie w CHF
    c=6 oprocentowanie w PLN
    d= 2,20 kurs CHF
    e=1000 rata w PLN
    f=900 rata w CHF

    Dane sa oczywiscie z palca i nie maja zwiazku z rzeczywistoscia.

    Jak musi wygladac wzor wyliczajacy X - kurs CHF - taki aby rata w CHF
    wynosila tyle samo co rata w PLN ? Czyli ile w pierwszym miesiacu (na stale
    na taka wartosc) musi wzrosnac kurs CHF aby raty byly takie same jak wziety
    w PLN.

    Fantom

  • 2. Data: 2007-11-04 22:28:24
    Temat: Re: Ile musi wzrosnac CHF ?
    Od: jacko <j...@n...orange.pl>

    Fantom pisze:
> [...]
    > na taka wartosc) musi wzrosnac kurs CHF aby raty byly takie same jak wziety

    może tak: (?)
    bierzesz wzór na wysokość raty równej
    i obliczasz dla obu walut równanie:

    R(PLN) = R(CHF) * (1 + zmiana_kursu)
    czyli
    zmiana_kursu = R(PLN)/R(CHF)-1

    a wzór na R znajdziesz np. tu:
    http://www.smartbank.pl/?a=portal&id=17

  • 3. Data: 2007-11-05 07:41:36
    Od: "Robert Wicik" <r...@n...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Fantom" <s...@S...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam
    > Mam problem jak wielu ktorzy biora kredyt : w jakiej walucie?

    Do kosztów dolicz też widełki - różnicę między zakupem a sprzedażą CHF - to
    jest kole 4%

    --
    Robert Wicik

  • 4. Data: 2007-11-05 15:40:15
    Od: "Fantom" <s...@S...poczta.onet.pl>

    > a wzór na R znajdziesz np. tu:
    > http://www.smartbank.pl/?a=portal&id=17

    Dzieki za wzor, ale nei wiem czy dobrze licze juz sama rate.
    Zastosowalem dla przykladu 100 zl, 12 rat miesiecznych, oprocentowanie 5%.
    Wyszlo mi ze zaplace 12 rat po 8,56 zł = 102,72 zł. Nie powinno wyjsc w
    takim przypadku 105 zł ? Czy tez z kazdym miesiacem mam mniejszy kredyt wiec
    mniejsza wartosc jakby odsetek jest naliczana i to jest OK ?

    Fantom

  • 5. Data: 2007-11-05 15:51:05
    Od: "Fantom" <s...@S...poczta.onet.pl>

    > Do kosztów dolicz też widełki - różnicę między zakupem a sprzedażą CHF -
    > jest kole 4%

    W ktorym momencie powinienem doliczyc ta wartosc ?

    Fantom

  • 6. Data: 2007-11-05 16:04:55
    Od: "Robert Wicik" <r...@n...poczta.onet.pl>

    > W ktorym momencie powinienem doliczyc ta wartosc ?

    Bierzesz kredyt na jakąś sumę w PLN.
    Wypłacają Ci po kursie sprzedaży dewiz, a spłacasz po kursie kupna.
    Czy jakoś tak :)

  • 7. Data: 2007-11-05 17:20:55
    Od: jacko <j...@n...orange.pl>

    Fantom pisze:

> [...]
    > takim przypadku 105 zł ? Czy tez z kazdym miesiacem mam mniejszy kredyt wiec
    > mniejsza wartosc jakby odsetek jest naliczana i to jest OK ?

    równo 105 wyszłoby gdyby była tylko jednorazowa spłata na koniec okresu.
    8,56 to jest dobry wynik! - tak jak się domyśliłeś spłaty kolejnych rat
    już po pierwszym miesiącu powodują że 5% nalicza się nie od 100 tylko od
    tego co zostało.

    jaca

  • 8. Data: 2007-11-05 17:29:19
    Od: jacko <j...@n...orange.pl>

    Fantom pisze:
> [...]

    nie przemyślałem tego gruntownie, ale w jakiś sposób można to uwzględnić
    mnożąc wartość branego kredytu przez (1 + kurs_sprzedaży/kurs_skupu)
    pamiętaj też, że ten współczynnik rozkłada się na tyle lat na ile
    bierzesz kredyt, toteż gdybyś chciał za rok spłacić lub przewalutować na
    PLN to może się okazać że te kilka punktów procentowych trzeba doliczyć
    do stopy rocznej kredytu.

    jaca