  • 1. Data: 2009-01-15 22:39:05
    Temat: Karty EC a sprawa polska.
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Po ostatnim pobycie u naszych zachodnich sąsiadów, a w szczególności
    nieudanej próbie zakupu biletu w autmacie do sprzedaży biletów kolejowych*)
    doszedłem do wniosku, że bez karty EC u naszych sąsiadów funkcjonować się
    nie da.

    W związku z tym pytanko: Czy polski obywatel nie mieszkający w tym
    zapatrzonym w karty EC grajdołku, może w jakikolwiek sposób stać się
    szczęśliwym posiadaczem takowej karty?

    *) W wielu i to często kilkudziesięciotysięcznych miastach w DE poza
    automatem nie ma innej możliwości nabycia biletu, w szczególności w weekend,
    czy też wieczorem, niestety automaty te są bardzo wybiórcze. Np. kupujesz
    bilet na IC, czy inny pociąg DB to możesz zapłacić VISĄ, chcesz kupić jakiś
    bilet lokalnego przewoźnika, czy związkowy np. ZVON, to jedynym sposobem
    zapłaty jest karta EC. Przy okazji może stworzymy listę sieci sklepów, w
    których da się płacić czymkolwiek innym niż EC, ja podaje pierwszy typ:

    sieć sklepów LIDL - karty Maestro (na paragonie opisana jako Maestro, a
    kawałek niżej jako EC-Karte). Udana zapłata debetówką Aliora.

  • 2. Data: 2009-01-15 22:50:29
    Temat: Re: Karty EC a sprawa polska.
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> writes:

> [...]
    >
    > W związku z tym pytanko: Czy polski obywatel nie mieszkający w tym
    > zapatrzonym w karty EC grajdołku, może w jakikolwiek sposób stać się
    EC? Chodzi Ci o takie coś co jakoś się złączyło z MC?
    jeśli tak to MC możesz (mogłeś?) bez problemu dostać w Mille.
    Citi po roku używania ichniej Visy-BP też chciało mi wcisnąć MC.

    KJ

  • 3. Data: 2009-01-15 23:06:32
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Marcin Wasilewski wrote:
    > chcesz kupić jakiś bilet lokalnego przewoźnika, czy związkowy np. ZVON,
    > to jedynym sposobem zapłaty jest karta EC.

    gotówką się nie da?

  • 4. Data: 2009-01-15 23:34:45
    Od: k...@o...pl

    On 15 Sty, 23:50, k...@p...onet.pl (Kamil Jońca) wrote:

    > EC? Chodzi Ci o takie coś co  jakoś się złączyło z MC?
    > jeśli tak to MC możesz (mogłeś?) bez problemu dostać w Mille.
    > Citi po roku używania ichniej Visy-BP też chciało mi wcisnąć MC.
    Nie, nie.
    EC to taki (ala debetowy) niemiecki lokalny wynalazek.
    http://de.wikipedia.org/wiki/Electronic_cash

    ma najniższe opłaty dlatego sprzedawcy najchętniej ją przyjmują.
    Potem jest Maestro bez znaczka EC(np. zagraniczne banki) trochę
    większe opłaty.
    Różne Visy są najdroższe.

  • 5. Data: 2009-01-15 23:35:05
    Od: "Edward Malinowy" <e...@n...spam.pl>

    "witek" news:gkofin$ma3$1@inews.gazeta.pl

    > gotówką się nie da?

    Da się. W przeciwieństwie do kart płatniczych, płatność bilonem bądź
    banknotem przechodzi bez żadnych problemów :)

    Tym co do DE jeżdżą często nie pozostaje nic innego jak tylko zaakceptować
    taki a nie inny stan rzeczy, odnośnie rynku kart płatniczych. Gotówka dla
    turysty itp. jest podstawą. Ja zaś od siebie dodam, że cieszyłem się jak
    dziecko kiedy w kilku sklepach np. w Berlinie mogłem zapłacić powszechną w
    naszym kraju VE :)

  • 6. Data: 2009-01-15 23:35:42
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Kamil "Jońca"" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jeśli tak to MC możesz (mogłeś?) bez problemu dostać w Mille.
    > Citi po roku używania ichniej Visy-BP też chciało mi wcisnąć MC.

    Chodzi o coś takiego:

    http://de.wikipedia.org/wiki/Electronic_Cash

    I MasterCard to to na pewno nie jest bo próbowałem płacić MasterCardem z
    Citka, Maestro z Aliora i nic z tego nie wyszło.

  • 7. Data: 2009-01-15 23:40:36
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    > gotówką się nie da?

    Wyobraź sobie, że nie. Są automaty także na monety (inne niż na karty),
    ale ciążko płacić np. 30 euro monetami. Tym bardziej, że takie z bankomatu
    nie wypadają. A automatów łykających banknoty to poza Berlinem (czyt. na
    zadupiach) nie widziałem. Częste są natomiast stacje gdzie poza automatem do
    biletów i prezerwatyw na stacji nie ma nic (np. Guben).

  • 8. Data: 2009-01-16 08:14:37
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Thu, 15 Jan 2009 15:34:45 -0800, kl1 napisał(a):

    > Nie, nie.
    > EC to taki (ala debetowy) niemiecki lokalny wynalazek.
    > http://de.wikipedia.org/wiki/Electronic_cash

    Czym to się różni od Geldkarte?

    http://de.wikipedia.org/wiki/Geldkarte

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 9. Data: 2009-01-16 08:26:40
    Od: k...@o...pl

    On 16 Sty, 09:14, Olgierd <n...@n...problem> wrote:

    > http://de.wikipedia.org/wiki/Geldkarte
    http://kartyonline.pl/arty.php?id=25&_Geldkarte_-_Po
    rtfel_niespelnionych_nadzie

  • 10. Data: 2009-01-16 09:16:57
    Od: "waldek" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> napisał w
    wiadomości news:gkodu1$kjp$1@news.task.gda.pl...
> [...]
    > nieudanej próbie zakupu biletu w autmacie do sprzedaży biletów
    > kolejowych*) doszedłem do wniosku, że bez karty EC u naszych sąsiadów

    Mam podobne doświadczenia. Nawet za beznzynę przy autostradach na wielu
    stacjach nie da się zapłacić. Wynalazłem, że na Shellu przechodzi debetówka
    VE. Np. w ich Saturnie nie można płacić VE, ale np. w Realu tak. Bankomaty
    poza ich SparKassami akceptowały VE - oczywiście debetową. VE mbanku bez
    opłat.
    Robiłem tak: najpierw pytałem w kasie czy akceptują daną kartę. Później
    kupowałem jeżeli można było, albo nie kupowałem. Zawsze trzeba mieć kilkaset
    euro w kieszeni.
    Pozdrawiam

    Waldek