  • 1. Data: 2004-10-16 18:43:08
    Temat: Komornik, dług i śmierć dłużnika
    Od: Tomasz Matuszewski <t...@n...artcom.pl>

    Małżeństwo bez rozdzielności majątkowej, mąż jest współwłaścicielem
    w firmie będącej spółką cywilną. Firma ma długi, wierzyciele
    oddają sprawę do sądu, następuje śmierć męża (współwłaściciela).
    Czy żona odpowiada za długi męża po śmierci? Jest drugi
    współwłaściciel firmy. Czy komornik może zapukać do żony?
    I co z np wierzytelnościami względem urzędu skarbowego?

    I czy ma jakieś znaczenie to, że żona też przez pewien czas była
    współwłaścicielem tej firmy (w momencie, gdy powstało część długów).
    --
    Tomasz Matuszewski, thom(at)artcom.pl
    "W ludziach na ogol zle skolonnosci przewazaja nad dobrymi, ku

  • 2. Data: 2004-10-16 19:14:27
    Temat: Re: Komornik, dług i śmierć dłużnika
    Od: "Krab" <_...@h...pl__>

    Użytkownik "Tomasz Matuszewski" <t...@n...artcom.pl> napisał w wiadomości
    > I czy ma jakieś znaczenie to, że żona też przez pewien czas była
    > współwłaścicielem tej firmy (w momencie, gdy powstało część długów).

    w dg - odpowiada sie przed sadem calym swoim majatkiem, powyzsze moze miec
    oczywiscie znaczenie - jak domyslam sie negatywne dla wdowy
    w sumie - to powyzsze chyba jest oczywiste ? przeciez wdowa zyla z tych
    niezaplaconych naleznosci - a jesli byla wspolwlascicielem - to tym bardziej
    byla wtajemnizona w sprawy firmy

  • 3. Data: 2004-10-16 19:28:18
    Od: Tomasz Matuszewski <t...@n...artcom.pl>

    Krab <_...@h...pl__> wrote:
> [...]
    > niezaplaconych naleznosci - a jesli byla wspolwlascicielem - to tym bardziej

    tak, ale była współwłaścicielem tylko przez jakiś czas (tylko część
    długów wtedy powstało) - co z resztą? Czy odpowiada tylko pozostały
    współwłaściciel i on dopiero może dochodzić pieniędzy od wdowy? Czy
    długi wchodzą w skład spadku po mężu?
    Jak to jest ze sprawą spadkową, z rzeczy jakie są do podziału na +
    jest wiadomo co jest, a ewentualne zobowiązania? Czy należy
    wierzyciele muszą je zgłaszać do sądu w tym momencie? Czy można wtedy
    takowy spadek odrzucić ?
    --
    Tomasz Matuszewski, thom(at)artcom.pl
    "Droga wiodaca do chwaly nie mozna isc pod ciezarem bagazy."

  • 4. Data: 2004-10-16 19:49:58
    Od: "Krab" <_...@h...pl__>

    Tomku ! wnosze z wyowiedzi, ze wszystko na 2-giego chcesz zwalic, choc nie
    wiem czy jestes tym 2-im czy poplecznikiem zony/wdowy :-)
    to sa wywazone sprawy nie da sie na nie odpowiedziec tutaj - czesto takie
    sprawy grzezna w sadach, bo do wyroku jest ze 2 lata, wiec sila rzeczy
    warto, bo po 2 latach, to tsrony czesto nie wiedza o co im chodzilo, ale
    podtrzymuje "wine" i wspolodpowiedzialnosc wdowy, oczywiscie moze rozdac
    pozostaly majatek - ale niech liczy sie z konsekwencjami, bo nie ma do tego
    prawa - bo to dokladnie tak samo jak rozac majatek firmy w ktorej sie
    pracuje - a ze kogos za to moga uniewinnic - a innego skazac - to przeciez
    inna beczka

  • 5. Data: 2004-10-16 19:57:53
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Tomasz Matuszewski <t...@n...artcom.pl> writes:

    > tak, ale była współwłaścicielem tylko przez jakiś czas (tylko część
    > długów wtedy powstało) - co z resztą?

    No to odpowiada bezwzglednie za dlugi, ktore powstaly gdy byla
    współwłaścicielem, a za pozostale tylko na zasadzie spadku po mezu.

    > Czy długi wchodzą w skład spadku po mężu?

    Tak, oczywiscie.

    > Jak to jest ze sprawą spadkową, z rzeczy jakie jest wiadomo co jest,
    > a ewentualne zobowiązania? Czy należy wierzyciele muszą je zgłaszać
    > do sądu w tym momencie? Czy można wtedy takowy spadek odrzucić ? --

    Kazdy spadek mozna zawsze odrzucic. A przyjac mozna albo wprost, wtedy
    sie przyjmuje tez dlugi, albo z tzw. dobrodziejstwem inwentarza,
    wtedy sie odpowiada za dlugi tylko tym, co w spadku sie dostalo.

    Czyli podsumowujac. Zalozmy ze w sklad masy spadkowej wchodzi dom i
    gotowka wartosci lacznie 100 tys. zlotych.
    Teraz w zaleznosci od wysokosci dlugu:

    - znacznie mniejszy od tych 100 tys. - przyjmujemy spadek wprost,
    splacamy dlug;
    - znacznie wiekszy - odrzucamy spadek i niech sie inni martwia;
    - porownywalnej wartosci - przyjmujemy z dobrodziejstwem inwentarza,
    zeby w razie czego nie byc stratni...

    MJ

  • 6. Data: 2004-10-16 20:06:44
    Od: Tomasz Matuszewski <t...@n...artcom.pl>

    Krab <_...@h...pl__> wrote:
    > Tomku ! wnosze z wyowiedzi, ze wszystko na 2-giego chcesz zwalic, choc nie
    > wiem czy jestes tym 2-im czy poplecznikiem zony/wdowy :-)
    poplecznikiem wdowy ;)
> [...]
    > prawa - bo to dokladnie tak samo jak rozac majatek firmy w ktorej sie
    > pracuje - a ze kogos za to moga uniewinnic - a innego skazac - to przeciez
    grzęzną w sądach, rozumiem - ale kto skarży? Wierzyciele, czy
    pozostały wspólnik?
    Ale tu liczyłem na to, że z chwilą śmierci ustaje współdzielność
    majątkowa, no i współwłasność w spółce cywilnej, więc liczyłem na to,
    że wierzyciele jako tacy nie będą mogli się do wdowy doczepić. Jak coś
    to pozostały wspólnik.
    Kwestia tego, że żona/wdowa była współwłaścicielem to chyba nie jest
    automatycznie konsekwencją do tego, że ma długi z obecnej chwili
    spłacać. A nawet z przeszłej. Bo chyba jak ktoś wychodzi z spółki to
    musi się "rozliczyć" z pozostałymi (w jakiej formie się to odbywa, to
    już inna sprawa), czy to pozostali go spłacają, czy on przypadającą na
    niego część długów spłaca.
    Rozumiem, że tu wszystko się może oprzeć o sąd, ale chodzi mi o
    wyjściową sytuację prawną.

    --
    Tomasz Matuszewski, thom(at)artcom.pl
    "Przyjaciel to ktoś, przy kim mogę głośno myśleć." R. W. Emerson

  • 7. Data: 2004-10-16 20:20:22
    Od: Tomasz Matuszewski <t...@n...artcom.pl>

    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> wrote:

    > No to odpowiada bezwzglednie za dlugi, ktore powstaly gdy byla
    > współwłaścicielem, a za pozostale tylko na zasadzie spadku po mezu.

    ok - ale czy wyjście ze spółki nie jest możliwe dopiero po
    uregulowaniu wszystkich spraw finansowych z innymi współwłaścicielami?

> [...]
    > sie przyjmuje tez dlugi, albo z tzw. dobrodziejstwem inwentarza,
    > wtedy sie odpowiada za dlugi tylko tym, co w spadku sie dostalo.
    ok - ale co z tym zgłaszaniem długów? Jest sprawa spadkowa i?
    Wierzyciele muszą do sądu zgłaszać, że X jest im winien Y kasy? Czy
    zgłasza to pozostały współwłaściciel? A co jeśli wierzyciel nie zgłosi
    długu podczas trwania sprawy (i ile taka sprawa trwa?), a po pewnym
    czasie dopiero się "obudzi"?

    --
    Tomasz Matuszewski, thom(at)artcom.pl
    "Namiętność prędko wygasa, rozum jest równomierny." Seneka Starszy

  • 8. Data: 2004-10-16 22:43:14
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Sat, 16 Oct 2004 18:43:08 +0000 (UTC), Tomasz Matuszewski
    naskrobał(a):

> [...]
    > oddają sprawę do sądu, następuje śmierć męża (współwłaściciela).
    > Czy żona odpowiada za długi męża po śmierci?

    odpowiada solidarnie.

    > Jest drugi
    > współwłaściciel firmy. Czy komornik może zapukać do żony?

    tak, po uzyskaniu klauzuli na żone.

    > I co z np wierzytelnościami względem urzędu skarbowego?

    patrz wyżej

    > I czy ma jakieś znaczenie to, że żona też przez pewien czas była
    > współwłaścicielem tej firmy (w momencie, gdy powstało część długów).

    ułatwi uzyskanie klauzuli dla wierzycieli.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 9. Data: 2004-10-16 22:45:54
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Sat, 16 Oct 2004 21:49:58 +0200, Krab naskrobał(a):

> [...]
    > prawa - bo to dokladnie tak samo jak rozac majatek firmy w ktorej sie
    > pracuje - a ze kogos za to moga uniewinnic - a innego skazac - to przeciez

    tu sprawa jest oczywista to KC wyraznie stwierdza kto odpowiada za
    zobowiązania s.c.

  • 10. Data: 2004-10-17 00:06:06
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Wróć!!!

    Nie wiedzieć czemu, przeczytało mi się, że była rozdzielność
    majątkowa. Skoro nie było, to obawiam się, że całym majątkiem wspólnym
    małżonków trzeba te długi spłacać.

    Tak to jest, jak się na chybcika odpowiada...

    MJ