  • 1. Data: 2003-07-03 11:25:02
    Temat: Koniec oszczędzania w KM - kilka pytań
    Od: "charczenko" <c...@N...gazeta.pl>

    Witam

    We wrześniu 2003 kończy się mój trzyletni okres oszczędzania w kasie
    mieszkaniowej. Limit odliczenia w ramach ulgi budowlanej przysługującej z
    tytułu oszczędzania w kasie mieszkaniowej wynosi (wg PIT 2002) 35910 PLN.
    Moje zsumowane odliczenia za wszystkie lata oszczędzania w kasie
    mieszkaniowej wynoszą 12636 PLN, czyli różnica pozostająca do odliczenia w
    ramach limitu wynosi skromnie licząc 23274 PLN. Zamierzam oczywiście kupić
    mieszkanie (na rynku wtórnym) aby nie przepadła mu ulga. W związku z tym mam
    jednak parę pytań:
    - jak będzie wyglądało ostateczne rozliczenie z US? Czy mam prawo odliczyć
    od podatku przez x następnych lat kwotę 23274 PLN tak aby wykorzystać cały
    limit dużej ulgi budowlanej? W jaki sposób to zrobić?
    - okres oszczędzania kończę we wrześniu. Kasa mieszkaniowa ma według mojej
    wiedzy do 3 miesięcy na wypłacenie mi wpłaconych pieniędzy (pomijam w tym
    przypadku staranie o kredyt kontraktowy - chodzi mi tylko o wypłacenie
    wpłaconych środków). Według prawa muszę dokonać zakupu mieszkania do końca
    roku kalendarzowego w którym kończy się okres oszczędzania w kasie
    mieszkaniowej więc w sumie wychodzę czasowo "na styk". Czy można przedłużyć
    aneksem okres oszczędzania w kasie mieszkaniowej o powiedzmy 3 miesiące do
    końca stycznia i dokonać ostatecznego rozliczenia z US dopiero w przyszłym
    roku fiskalnym? Czy w związku z tym będę miał prawo odliczania 30% pieniędzy
    wpłaconych w okresie 3 miesięcznego przedłużenia umowy? Czy ktoś miał może
    podobną sytuację i może opisać jak zareagował US w takim przypadku?
    - czy istnieje możliwość wzięcią w banku BPH (bo tam mam KM) dwóch kredytów -
    korzystnie oprocentowanego kontraktowego który nie wystarczy mi na zakup
    mieszkania i normalnego hipotecznego na resztę pieniędzy potrzebną mi do
    zakupu mieszkania? Jak to rozwiązać?
    - czy pieniądze z KM (rozmawiamy oczywiście o pieniądzach wypłaconych po
    zakończeniu okresu obowiązywania umowy z KM) mogą służyć jako wkład własny
    przy staraniu się o udzielenie kredytu hipotecznego w banku?

    Strasznie długi mi ten post wyszedł ale mam nadzieję że uda mi się w Waszą
    pomocą znaleźć odpowiedzi na dręczące mnie pytania:)

    Pozdrowienia
    Charczenko

  • 2. Data: 2003-07-03 11:58:48
    Temat: Re: Koniec oszczędzania w KM - kilka pytań
    Od: "PiotR" <p...@p...com>

> [...]
    > ramach limitu wynosi skromnie licząc 23274 PLN. Zamierzam oczywiście kupić
    > mieszkanie (na rynku wtórnym) aby nie przepadła mu ulga.

    nie chce Cie wprowadzac w blad ale jestes pewny ze mozesz kupic mieszkanie
    na rynku
    wtornym ?
    moze ktos mi glupot naopowiadal, lecz wydaje mi sie ze mozesz mieszkanie
    zakupic tylko na rynku pierwotnym

    PiotR

  • 3. Data: 2003-07-03 12:07:23
    Od: "MariuszJ" <m...@d...pl>

> [...]
    > na rynku
    > wtornym ?
    > moze ktos mi glupot naopowiadal, lecz wydaje mi sie ze mozesz mieszkanie

    Witam
    Masz rację :-) Ktoś cI glupot naopowiadal
    Pozdr
    Mariusz

  • 4. Data: 2003-07-03 12:48:09
    Od: "radarek" <dbuba@NOSPAM@softsystem.pl>

    > - jak będzie wyglądało ostateczne rozliczenie z US? Czy mam prawo odliczyć
    > od podatku przez x następnych lat kwotę 23274 PLN tak aby wykorzystać cały
    > limit dużej ulgi budowlanej? W jaki sposób to zrobić?
    Nie masz prawa

> [...]
    > roku kalendarzowego w którym kończy się okres oszczędzania w kasie
    > mieszkaniowej więc w sumie wychodzę czasowo "na styk".

    To, ze musisz dokonac zakupu do konca roku kalendarzowego (lub podatkowego)
    to jest tylko interpretacja niektorych urzedow skarbowych (a moze
    ministerstwa) prowadzaca do absurdu, w sytuacji gdy okres oszczedzania
    konczy sie np w listopadzie. W Pekao po zakonczeniu oszczedzania masz trzy
    miesiace na decyzje co dalej ( w BPH pewnie jest podobnie) i bank ma trzy
    miesiace na wyplate srodkow od czasu zlozenia twojej dyspozycji wycofania
    oszczednosci (sprawdz w umowie)
    Przedluzenie okresu oszczedzania o 3 miesiace (jezeli umowa na to pozwala)
    nic ci nie daje, bo tego nie odliczysz od podatku, mozesz rownie dobrze
    poczekac z decyzja do konca grudnia i wtedy zlozyc dyspozycje wycofania
    oszczednosci lub wniosek o kredyt, a pieniadze otrzymasz w nowym roku (US
    nie bedzie sie mial o co czepiac, bo jak mogles wydac pieniadze, ktorych nie
    otrzymales)

    Darek

  • 5. Data: 2003-07-03 13:09:05
    Od: s...@b...pl

    > Czy mam prawo odliczyć od podatku przez x następnych lat kwotę 23274 PLN

    Nie możesz

    > - okres oszczędzania kończę we wrześniu. Kasa mieszkaniowa ma według mojej
    > wiedzy do 3 miesięcy na wypłacenie mi wpłaconych pieniędzy

    Ale wniosek o wypłatę pieniędzy możesz złożyć już teraz i zaznaczyć że
    chcesz pieniądze w wrześniu

> [...]
    > roku fiskalnym? Czy w związku z tym będę miał prawo odliczania 30% pieniędzy
    > wpłaconych w okresie 3 miesięcznego przedłużenia umowy?

    Przedłużyć można ale wpłaty za te 3 miesiące nie podlegają uldze

> [...]
    > korzystnie oprocentowanego kontraktowego który nie wystarczy mi na zakup
    > mieszkania i normalnego hipotecznego na resztę pieniędzy potrzebną mi do

    Problemem może być zabezpieczenie dwa kredyty to dwie hipoteki a mieszkanie
    pewnie kupujesz jedno.
    Jeśli będą to dwa banki i obydwa zażądają hipoteki na pierwszym miejscu
    to masz problem, jeśli obydwa kredyty w tym samym banku to może
    uda się to rozwiązać.
    Wszystko zależy od banku i wysokości kredytów.

    > czy pieniądze z KM mogą służyć jako wkład własny
    > przy staraniu się o udzielenie kredytu hipotecznego w banku?

    zdecydowanie tak

    I dodatkowo

    Pieniądze wycofane z KM mogą służyć jako zaliczka lub n-ta rata przy
    zakupie mieszkania ale wtedy umowa przedwstępna powinna być zawarta
    notarialnie inaczej US może zacząć się czepiać.

    Pozdrawiam
    SJ

  • 6. Data: 2003-07-03 16:55:44
    Od: "Charczenko" <c...@N...gazeta.pl>

    > Nie możesz

    Czy jesteś tego pewien? Wskazywałoby to na to fakt że ulga mieszkaniowa
    nigdy nie wchodziła do limitu tzw. sużej ulgi budowlanej i w związku z tym
    nigdy nie powinna obniżać (jako osobna ulga) limitu odliczenia dużej ulgi
    budowlanej. Decydując się na oszczędzanie w kasie mieszkaniowej miałem pełną
    świadomość tego że przy moich zarobkach nie uda mi się wykorzystać pełnego
    limitu odliczenia i myślałem że nabywając prawo do tej ulgi z tytułu
    oszczędzania w KM nabywam jednocześnie prawo do odliczenia po zakupie
    mieszkania brakującej do limitu odliczenia kwoty. Gdyby faktycznie było tak
    jak mówisz nie rozumiem sensu rubryki która nazywa się Kwota faktycznie
    poniesionych wydatków w roku XX. Jeśli kupię mieszkanie w tym roku w
    rozliczeniu PIT mam wpisać tylko kwotę wpłat do kasy mieszkaniowej a nie
    kwotę faktycznie poniesionych wydatków czyli cenę mieszkania (oczywiście w
    granicach ministerialnie wyznaczonego limitu)?

> [...]
    > uda się to rozwiązać.
    > Wszystko zależy od banku i wysokości kredytów.

    Może nie do końca jasno napisałem o co mi chodzi. Kredyt kontraktowy z
    tytułu oszczędzania w KM ma oprocentowanie korzystniejsze niż normalny
    kredyt hipoteczny. Problem w tym że ze względu na zgromadzoną w KM kwotę
    kredyt kontraktowy nie pokryje w całości moich potrzeb. Dlatego kombinuję w
    taki sposób: kredyt kontraktowy na część potrzebnej kwoty i normalny
    hipoteczny na resztę kwoty - obydwa oczywiście w BPH. Pytanie tylko czy jest
    to technicznie możliwe.

> [...]
    > zakupie mieszkania ale wtedy umowa przedwstępna powinna być zawarta
    > notarialnie inaczej US może zacząć się czepiać.

    Czyli mogę ułożyć się z BPH w taki sposób żeby kwotę zgromadzoną w KM
    potraktowali jaki mój wkład własny a od nich wziąść kredyt na resztę
    brakującej do ceny zakupu mieszkania kwoty?

    Pozdrowienia
    Charczenko

  • 7. Data: 2003-07-03 20:15:34
    Od: "TU" <u...@w...pl>

    > Nie masz prawa

    Raczej tak jest ale chcialbym, zeby bylo inaczej bo w styczniu tez
    skonczylem oszczedzanie w KM i kupilem dzialke budowlana za znacznie wieksza
    kwote niz ta zgromadzona.

> [...]
    > nie bedzie sie mial o co czepiac, bo jak mogles wydac pieniadze, ktorych

    Nie ma na co czekac, tez KM konczyla mi sie pod koniec 2002 roku. Skladasz
    wniosek o wyplate po zakonczeniu oszczedzania, a we wniosku prosisz o
    wyplate dopiero 2 stycznia.
    Pozdrawiam TU

  • 8. Data: 2003-07-03 20:24:32
    Od: "TU" <u...@w...pl>

> [...]
    > nigdy nie powinna obniżać (jako osobna ulga) limitu odliczenia dużej ulgi

    Tez tak kombinowalem ,ale juz przewertowalem troche materialow i chyba nici
    z tej argumentacji. Innymi slowy skoro KM wliczala sie w duza ulge budowlana
    to posrednio korzystalismy z DUZEJ ulgi budowlanej. Moze niech kazdy
    podejdzie do swojego US i zapyta czy mozna korzystac z DUZEJ.

    > kredytów.

    Moj brat skonczyl w styczniu 2003 oszczedzanie w KM w BPH PBK. Najpierw
    dostal zwykly kredyt hipoteczny na X tysiecy rozlozony na kilkanascie lat,
    kupil mieszkanie, a pozniej dostal kredyt z KM i splacil czesc pierwszego
    kredytu. Teraz splaca dwa. Chyba jest to tzw. kredyt pomostowy. Mozna nawet
    go wziasc przed koncem oszczedzania w KM.
    Pozdrawiam TU

  • 9. Data: 2003-07-03 21:10:38
    Od: "eva" <l...@i...pl>

> [...]
    > od podatku przez x następnych lat kwotę 23274 PLN tak aby wykorzystać cały
    > limit dużej ulgi budowlanej? W jaki sposób to zrobić?

    odliczyć możesz tylko 30% środków zgromadzonych w KM. Z powyższych danych
    wynika, że reszta dużej ulgi budowlanej ci przepadnie. Jeśli masz możliwość
    aneksowania umowy z KM co do wysokości raty to proponuję zapożyczyć się w
    przedostatnim miesiącu oszczędzania, aneksować umowę i wpłacić na maksa w
    ostatnim miesiącu. 30% wydatków, których nie odliczysz w tym roku (z powodu
    braku podatku albo przekroczenia limitu odliczenia z tytułu KM w danym roku)
    możesz odliczać aż do wyczerpania na zasadzie praw nabytych.

    > Według prawa muszę dokonać zakupu mieszkania do końca
    > roku kalendarzowego w którym kończy się okres oszczędzania w kasie
    nie ma takiego prawa
    jest to po prostu nadinterpretacja przepisów przez USy i to w dodatku tylko
    niektóre
    oficjalne stanowisko MF jest takie, że należy wydatkować do końca roku ale
    nieoficjalnie USy mają zakaz prowadzenia "walki" z podatnikiem w tej kwestii
    (czy nie przypomina wam to łobuzów i drani którzy sporządzają lipne umowy
    darowizn? - cytat z klasyka czyli Kołodki). Czyli tak naprawdę to nie ma
    żadnego terminu do wykorzystania tych środków

  • 10. Data: 2003-07-04 07:18:39
    Od: "MP" <p...@c...onet.pl>

    Użytkownik "eva" <l...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > darowizn? - cytat z klasyka czyli Kołodki). Czyli tak naprawdę to nie ma
    > żadnego terminu do wykorzystania tych środków

    O to by była bomba! Tylko jak to wytłumaczyć w US? Też skończyłem oszcz. w
    KM i wcale mi się nie pali żeby wydać kasę do końca roku.
    Może podpowiesz jak walczyć z US w tej kwestii?
    Pozdr.