  • 1. Data: 2009-08-28 09:04:03
    Temat: Kredyt - inne podejscie - pytanie
    Od: "Fantom" <s...@p...onet.pl.skasujto>

    Witam
    Mam pytanko do tych co sie znaja jak "dzialaja" kredyty.
    Zakladam, ze chce wziac kredyt hipoteczny na wieeeele lat i tak go splacac.
    Pomijajac roznego typu zapisy w umowach (o wczesniejszych splatach,
    przewalutowaniu itp id).
    to czy najkorzystniej jest wybrac taki kredyt PLN, ktory ma po prostu
    najnizsza marze, nie patrzac na skladowe typu oprocentowanie itp ?
    Pytam z zalozeniem, ze za kilka lat wejdziemy do strefy EURO i w sumie
    wszystkie oprocentowania zejda do tego samego poziomu (pomijajc temat czy to
    3,6 msc itp).
    Wiec np jak chce cos splacac lat 40, a za 5 lat wejdziemy do strefy EURo to
    lepiej miec kredyt z wiekszym oprocentowaniem i mniejsza marza w PLN niz z
    mniejszym oprocentowaniem i wieksza marza w EUR ?

    Fantom

  • 2. Data: 2009-08-28 09:14:03
    Temat: Odp: Kredyt - inne podejscie - pytanie
    Od: "Ryba" <t...@U...onet.pl>

    Użytkownik "Fantom" <s...@p...onet.pl.skasujto> napisał w wiadomości
> [...]
    miec kredyt z wiekszym oprocentowaniem i
    > mniejsza marza w PLN niz z mniejszym oprocentowaniem i wieksza marza w EUR ?

    Jesli chcesz wziac kredyt w PLN to na oprocentowanie ma wplyw
    WIBOR (3M, 6M) i marza banku.

    O ile WIBOR jest taki sam lub podobny w kazdym banku to marze sa rozne.

    Tak wiec tylko marza znaczaco wplywa na oprocentowanie kredytu.

    Co bedzie po wejsciu do strefy EURO, Bog raczy wiedziec :)

    Ryba

  • 3. Data: 2009-08-28 09:20:56
    Temat: Re: Kredyt - inne podejscie - pytanie
    Od: "Fantom" <s...@p...onet.pl.skasujto>

    > Jesli chcesz wziac kredyt w PLN to na oprocentowanie ma wplyw
    > WIBOR (3M, 6M) i marza banku.
    >
    > O ile WIBOR jest taki sam lub podobny w kazdym banku to marze sa rozne.

    No ale ja wlasnie sie zastanwaim czy lepiej wziac w PLN czy w EURo - z
    zalozeniami jak w glownym watku.

    > Tak wiec tylko marza znaczaco wplywa na oprocentowanie kredytu.

    No sa jeszcze czesto dziwne rozne skladowe dodoatkowe : ubezpieczenie na
    zycie, na utrate pracy itp.

    > Co bedzie po wejsciu do strefy EURO, Bog raczy wiedziec :)

    Czyli nie jest tak jak myslalem ? Po wejsciu do strefy EURO kredyty
    automatycznie nie zmienia WIBOR na EURIBOR ?

    Fantom

  • 4. Data: 2009-08-28 09:27:28
    Od: Tomek z Wawy <t...@t...pl>

    On 28 Sie, 11:20, "Fantom" <s...@p...onet.pl.skasujto> wrote:

    > Czyli nie jest tak jak myslalem ? Po wejsciu do strefy EURO kredyty
    > automatycznie nie zmienia WIBOR na EURIBOR ?

    Tak będzie, jednak pod jednym warunkiem, że to bankowi będzie się to
    opłacać, a nie Tobie ;)

  • 5. Data: 2009-08-28 09:54:07
    Od: BK <b...@g...com>

    On 28 Sie, 11:27, Tomek z Wawy <t...@t...pl> wrote:

    > Tak będzie, jednak pod jednym warunkiem, że to bankowi będzie się to
    > opłacać, a nie Tobie ;)

    Nie ma innej mozliwosci niezaleznie od tego czy sie bedzie to oplacac
    bankom czy klientom. WIBOR przestanie istniec i zastapi go EURIBOR.

    Problem moze polegac na tym, ze ta zmiana ebdzie wymagala aneksowania
    umowy. W przypadku klientow, ktorzy maja bardzo niska marze na PLN
    [np. ponizej 1%] bank moze wykorzystac okazje zeby ta marze podniesc ;)

  • 6. Data: 2009-08-28 10:07:52
    Od: "Fantom" <s...@p...onet.pl.skasujto>

> [...]

    >umowy. W przypadku klientow, ktorzy maja bardzo niska marze na PLN
    >[np. ponizej 1%] bank moze wykorzystac okazje zeby ta marze podniesc ;)

    Pytanie czy im sie to uda. Mogloby sie to ostro skonczyc w sadach i UOKiKu

    Fantom
    ps. Czyli jednak mysle dobrze.

  • 7. Data: 2009-08-28 12:51:16
    Od: Paweł <root@[127.0.0.1]>

    Fantom wrote:

    > Pytanie czy im sie to uda. Mogloby sie to ostro skonczyc w sadach i UOKiKu

    moze sie im udac, bo sie zaslonia istotna zmiana wspolczynnikow
    ekonomicznych i czegos tam jeszcze i bedziesz sie musial zgodzic
    na nowa marze + euribor albo wypowiedza ci kredyt.

    imho lepiej jest brac kredyt we franku, bo po wejsciu do strefy
    euro bedziesz mial nadal libor + marza, a poniewaz kurs eur/chf
    jest w miare stabilny, to dalsza splata kredytu nie niesie ze
    soba duzego ryzyka kursowego.

  • 8. Data: 2009-08-28 17:49:02
    Od: Ra <a...@a...com>

    Fantom pisze:
> [...]
    > to czy najkorzystniej jest wybrac taki kredyt PLN, ktory ma po prostu
    > najnizsza marze, nie patrzac na skladowe typu oprocentowanie itp ?

    przeciętne mieszkanie w dużym mieście to pewnie jakieś 400-500tys. Rata
    to pewnie jakieś 2-3tys. Mimo nienajgorszych zarobków ja to bym wogóle
    nie kupował po obecnych cenach. Różnica między ratą eur a pln to pewnie
    ok 1tys. Jak bym wolał podjąć ryzyko i odkładać tą różnicę na gorsze
    czasy, IMHO ryzyko nie jest tak duże. Składowe są bardzo ważne. Obecnie
    są bardzo niskie stopy na świecie i raty w pln i eur bedą wyższe kwestia
    czasu. Kolejna rzecz jeżeli zakładasz że pln będzie mocniejszy w
    momencie wejścia do euro, a w normalnych czasach tak powinno być, to
    dodatkowo zyskujesz bo będziesz miał mniej eur do spłacenia

    oczywiście decyzje i ryzyko musisz podjać sam