  • 1. Data: 2011-09-24 17:44:30
    Temat: Kredyty "walutowe"
    Od: Hubert <h...@t...pl>

    Witajcie,

    Ciekawi mnie, czy banki udzielając kredytów denominowanych w walutach
    obcych, zabezpieczają swoje pozycje. Innymi słowy, czy zarabiają na
    wzroście kursu waluty, w której jest denominowany kredyt (i tracą na
    spadku) czy też nie. Z różnych stron słychać, że zabezpieczają, ale
    jakoś nie pasuje mi to do ich zachowania i trendu z wycofywaniem się z
    kredytów we Franku.

  • 2. Data: 2011-09-24 19:37:03
    Temat: Re: Kredyty "walutowe"
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    W dniu 2011-09-24 19:44, Hubert pisze:
> [...]
    > spadku) czy też nie. Z różnych stron słychać, że zabezpieczają, ale
    > jakoś nie pasuje mi to do ich zachowania i trendu z wycofywaniem się z

    nie zarabiają na różnicy kursów, jeżeli udzielają kredytu w walucie to
    zabezpieczają się na depozytach w PLN (bo w walutach jest b.mało depozytów)

    przykład bank pożyczył klientowi 100k CHF po kursie 3 zł czyli na
    depozycie musi mieć 300kzł, kurs CHF rośnie do 4 zł więc bankowi brakuje
    depozytów na 100kzł i musi je pozyskać, ale jaka będzie jego cena?

    jeżeli wiele banków znajdzie się w tej samej sytuacji to rośnie
    zapotrzebowanie na depozyty i.......ich cena, cieszą się ci którzy
    oszczędzają na lokatach, ale już nie ci którzy mają kredyty w PLN bo ich
    cena również rośnie

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 3. Data: 2011-09-25 10:16:57
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <p...@m...pl>

    On 11-09-24 21:37, RobertS wrote:
> [...]
    > zapotrzebowanie na depozyty i.......ich cena, cieszą się ci którzy
    > oszczędzają na lokatach, ale już nie ci którzy mają kredyty w PLN bo ich

    nooo - na spreadzie zarabiaja ;) im wyzsza cena CHF tym groszowo spread
    wieskzy, tym wiekszy zysk za sprzedaz waluty klientom.

    --
    Zapraszam na http://www.bankowymokiem.pl - blog PKO Banku Polskiego
    Zobacz jak wygladaja Szkolne Kasy Oszczednosci http://www.szkolneblogi.pl

  • 4. Data: 2011-09-26 16:29:40
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    RobertS <b...@x...pl> writes:

    > nie zarabiają na różnicy kursów, jeżeli udzielają kredytu w walucie to
    > zabezpieczają się na depozytach w PLN (bo w walutach jest b.mało
    > depozytów)

    To to wtedy nie jest zadne "zabezpieczenie".
    Z tym, ze banki pozyskuja depozyty za granica. Alternatywnie moga tego
    nie robic, co oznacza spekulacje.

> [...]
    > depozycie musi mieć 300kzł, kurs CHF rośnie do 4 zł więc bankowi
    > brakuje depozytów na 100kzł i musi je pozyskać, ale jaka będzie jego

    Nie, wtedy sytuacja banku jest korzystna. Problem jest wtedy, gdy bank
    pozyczyl klientowi 100k CHF po 4 zl (czyli 400 kzl), a frank nastepnie
    spadl do 3 zl (i bank spodziewa sie zwrotu tylko 300 kzl, w uproszczeniu
    oczywiscie). Po to bank potrzebuje depozytow w walucie kredytu, zeby
    przerzucic na kogos (np. na klienta swojego banku-matki) ryzyko kursowe.

    Rezerwy w porownaniu do zmian kursow to drobiazg.
    --
    Krzysztof Halasa