  • 1. Data: 2011-02-25 16:27:54
    Temat: Likwidacja OFE Możliwa Czy nie?
    Od: root <r...@v...pl>

    Załóżmy, że decydujemy się na likwidację OFE

    Co wg Was powinno w każdym z tych przypadków stać się z kapitałęm do tej
    pory zgromadzonym?

    1. Wypłacić wszystkim?
    2. Przekazać do ZUS?
    3. Przekształcic OFE w zwykłe fundy i niech każdy sam zdecyduje

    Ad. 1.
    Wypłata - niemożliwa bo trzebaby było sprzedać wszystko
    Ad 2. Do ZUS - państwo jednym pociągnięciem pióra likwiduje swój dług
    wewenętrzny w postaci obligacji zgromadzonych w OFE
    Ad3. OFE likwidują się same, bo pozostanie w nich garstka chętnych na
    pozostanie, więc znowu wyprzedaż papierów (w tym nieszczęsnych obligacji
    SP, które Państwo musiałoby odkupić), spadek kursów i zgromadzonego
    kapitału o 50% do 70%

    Którą z opcji szanowni państwo likwidatorzy wybieracie. A może istnieją
    inne scenariusze?

  • 2. Data: 2011-02-25 16:38:15
    Temat: Re: Likwidacja OFE Możliwa Czy nie?
    Od: PAP2t <t...@s...com>

    W dniu 2011-02-25 17:27, root pisze:
> [...]
    > kapitału o 50% do 70%
    >
    > Którą z opcji szanowni państwo likwidatorzy wybieracie. A może istnieją

    Jaka masz pewnosc ze istnieja jakiekolwiek obligacje moze to przekret
    klasy Madoffa ?

  • 3. Data: 2011-02-25 17:15:53
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    root wrote:

    > w tym nieszczęsnych obligacji
    > SP, które Państwo musiałoby odkupić)

    Co ty piszesz? Obligacje emitent odkupuje w ustalonych terminach i na
    ustalonych warunkach. Jeżeli chcesz spieniężyć posiadane obligacje SP to
    musisz znaleźć chętnego do ich posiadania i ustalić cenę sprzedaży. Emitent
    nie ma obowiązku skupować własnych obligacji przed terminem. Niesamowite.

  • 4. Data: 2011-02-25 17:55:38
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Fri, 25 Feb 2011 18:15:53 +0100, totus napisał(a):

    > Jeżeli chcesz spieniężyć posiadane obligacje SP to
    > musisz znaleźć chętnego do ich posiadania i ustalić cenę sprzedaży. Emitent
    > nie ma obowiązku skupować własnych obligacji przed terminem. Niesamowite.

    Oprócz wykupu w określonym terminie państwo daje gwarancję wykupu w
    dowolnym wcześniejszym terminie pod warunkiem uiszczenia opłaty
    manipulacyjnej na ogół wynoszącej ok 1zł. To jest prawo związane z
    obligacjami SP.

  • 5. Data: 2011-02-25 18:04:42
    Od: root <r...@v...pl>

> [...]
    > nie ma obowiązku skupować własnych obligacji przed terminem. Niesamowite.

    W razie czego podaję link do listu emisyjnego jednej z opligacji SP
    http://www.obligacjeskarbowe.pl/download/DOS0213_04_
    0000.pdf

    Patrz pkt 17
    Rzeczywiście niesamowite

  • 6. Data: 2011-02-25 20:18:00
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    root wrote:

    > W razie czego podaję link do listu emisyjnego jednej z opligacji SP
> [...]

    Daje możliwość, a jest zobowiązane to jednak mała różnica. Ale tak czy
    inaczej nie wiedziałem o tym.

  • 7. Data: 2011-02-25 20:23:18
    Od: "skippy" <m...@t...moon>

> [...]
    > kapitału o 50% do 70%
    >
    > Którą z opcji szanowni państwo likwidatorzy wybieracie. A może istnieją

    Nie likwidowałbym OFE, lepiej mieć więcej mozliwości do wyboru, niż mniej.
    Ale należałoby usunąć trzy choroby związane z OFE, bo obecnie nie ma w tym
    rąk i nóg a całość na kilometr pachnie wałkiem.

    1) Konkurencyjność

    W zasadzie nie istnieje.
    Może ją tylko spowodować:

    - wolne przechodzenie płatnika między fundami, okienku czasowym choćby raz w
    roku powiedzmy po rocznych sprawozdaniach.

    2) Przymus zajęcia się pieniędzmi płatnika

    Aktualnie oni nie mają żadnego interesu w tym, żeby zarabiać dla płatnika,
    ani żadnego bata za ew. straty.
    To kompletne sprzeczne z propagowaną ideą pewnych i bezpiecznych pieniędzy
    odkładanych na emeryturę.

    - określić minimalną wymaganą stopę zwrotu
    - uzależnić prowizję OFE od osiągnietej stopy zwrotu

    3) Wolność wyboru

    Przy okazji wpływa na p.2.

    Ponieważ
    - inwestowanie na giełdzie jest niebywale ryzykowne, to przymus uiszczania
    przez płatnika składek w firmie to robiącej jest skandalem
    - powrót pieniędzy do państwa (obligi) kosztowny (prowizja za nic)

    każdy powinien sam zadecydować jak inwestować tę część pieniędzy.
    W wersji minimum powinien to byc wybór pomiędzy ZUS a OFE.

    Widzę takie trzy elementy, których naprawienie nadaje jakikolwiek sens
    przedsięwzięciu i usuwa podejrzenia o manipulację na niebywałą skalę
    (bieżące, bo te z okresu porodu to wiadomo...)

    Ogólnie firmy OFE są ewenementem w skali całości działalności gospodarczej
    firm prywatnych w Polsce.
    Zaczynam się zastanawiać, cz to nie jest sprzeczne z Ustawą Najwyższą.

    Jaka inna firma prywatna ma w postaci nakazu prawnego wobec obywateli
    zagwarantowaną prowizję oraz stały napływ klientów w dodatku bez ponoszenia
    konsekwencji za potencjalną utratę na skutek inwestycji giełdowych?

    Otóż nie ma takiego pasztetu poza tym wyjątkiem zwanym OFE.

  • 8. Data: 2011-02-25 20:45:25
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Fri, 25 Feb 2011 21:18 +0100, totus napisał(a):

    > Daje możliwość, a jest zobowiązane to jednak mała różnica. Ale tak czy
    > inaczej nie wiedziałem o tym.
    A jednak! Nie wiedzieć czegoś nie boli a ironizowanie owszem.
    Wracając do tematu tego postu: żaden z moich scenariuszy nie będzie
    zrealizowany. Wszystkie są mission impossible. Nawet pkt2 i skreślenie
    długu jedym podpisem pod ustawą nie wchodzi w grę, bo w rażący sposób
    naruszyłoby konstytucję i tzw. zasady życia społecznego.
    Nie zlikwidujemy OFE ponieważ nikt nie jest tym zainteresowany (oprócz
    części obywateli).
    Na chłopski rozum najlepszy byłby wybór przekształcenia OFE w normalne
    fundusze powiernicze, ale nawet on nie zostanie wybrany, bo wywołałby
    gwałtowny odpływ uczestników funduszy a to zrujnowałby państwo jeszcze
    bardziej. Rząd będzie starał się ograniczyć składkę choćby do 0,01% ale
    lepiej będzie dla niego (i dla nas), żeby OFE formalnie pozostały. Tak czy
    siak musimy się z tym g... jakoś uporać. Może więc zamiast ciągłego pierdu
    pierdu w TV, jakiś gość z jajami z rządu powiedziałby ludziom prawdę: to
    nie takie trudne. Założe się że wtedy słupki poparcia poszłyby w górę. Ale
    na to trzeba mieć jaja.

  • 9. Data: 2011-02-26 08:25:43
    Od: root <r...@v...pl>

    Założenie postu było że likwidujemy OFE a pozostaje pytanie co dalej z
    kapitałem tam zgormadzonym. Odpłynąłeś trochę od tematu ale dziekuję za
    uwagi.
    Jak widzisz po "oddźwięku" łatwo jest krytykować i likwidować ale jak
    przychodzi co do czego, to ciężko znaleźć sposób w który można to zrobić.
    Zresztą kogo obchodzi OFE. Mlodzież będzie się eksytować zamknięciem
    jakiejś knajpy w Wawie a nawet wyjdzie na ulicę w jej obronie, niz
    zainteresuje sie tym co ma kolosalne znaczenie dla przyszłości materialnej
    a więc systemem emerytalnym.

  • 10. Data: 2011-02-26 09:46:03
    Od: "skippy" <m...@t...moon>

    > Założenie postu było że likwidujemy OFE a pozostaje pytanie co dalej z
    > kapitałem tam zgormadzonym. Odpłynąłeś trochę od tematu ale dziekuję za
    > uwagi.

    Ponieważ nie likwidowałbym OFE podałem moją alternatywę wobec tego pomysłu:)