  • 1. Data: 2003-10-12 17:47:17
    Temat: Obliczanie realnej stopy roczej FI ....
    Od: "Jaro" <i...@t...pl>

    Witam,

    Fundusze Inwestycyjne podają stopę zwrotu na podstawie różnicy cen w
    określonym odsepnie czasu i faktycznie wyliczenie stopy zwrotu jest banalne.
    Od jakiegos czasu inwestuje w jednostki FI i zastanwiam sie jak obliczac
    realna stope zwortu z inwestycji. Rzecz bylaby bardzo prosta gdyna np. kupic
    za jakas kwote jednostki FI i za jakis czas wsztystko sprzedac ....

    W rzeczywistosci jest jednak inaczej. Dzisiaj np. kupuke jednostki funduszu
    X za 1000 zł . Za 34 dni sprzedaję jednostki tego fundusze za 200 zł. Za
    jkis cas dokupuję znowu itd. Oczywiscie wiem ile mam wszystkich jednostek
    danego FI. Znam wiec wartosc obecna.

    Nie chce porownywac wartosc obecnej do inwestycji z pierwszej transakcji. To
    chyba oczywiste. Jezeli ktos ma drobra metode na biezace kontrolowanie stopy
    zwrotu z inwestycji w FI to bardzo prosze o pochwalnienie sie :-)

    Pozdrawiam
    Jaro

  • 2. Data: 2003-10-12 19:55:11
    Temat: Re: Obliczanie realnej stopy roczej FI ....
    Od: "" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > chyba oczywiste. Jezeli ktos ma drobra metode na biezace kontrolowanie stopy
    > zwrotu z inwestycji w FI to bardzo prosze o pochwalnienie sie :-)

    Problem jest stosunkowo prosty. Wystarczy zastosować troszeczkę zmodyfikowany
    wzór na rzeczywistą roczną stopę procentową znajdujący się w Ustawie o Kredycie
    Konsumenckim. Dokładniej

    \sum_{i=1}^(n) Ai/(1+e)^ti =0,

    gdzie Ai oznacza wartość kupionych jednostek (ze znakiem ujemnym) lub
    sprzedanych (ze znakiem dodatnim) w chwili ti, liczonej od momentu pierwszej
    transakcji (t1=0). Jednostki które posiadasz traktujesz za sprzedane w chwili w
    której liczysz. Do określenia chwil ti trzeba jako jednostkę przyjąć jeden rok.

    Drobny przykład:
    1 stycznia kupiłeś za 1000,
    5 stycznia sprzedałeś za 500,
    8 stycznia kupiłeś za 600,
    10 liczysz (masz jeszcze za 1200),

    -1000/(1+e)^(0/365) + 500/(1+e)^(5/365) -
    600/(1+e)^(8/365) + 1200/(1+e)^(10/365) = 0

    Wielkość e jest właśnie realną stopą - mozna ją wyliczyć stosująć odpowiednią
    funkcję w Excelu ale lepiej stosując Solver (pewna aplikacja w Excela).

    Pozdrowienia Tensor1

    PS. Są pewne niuanse ale o tym jak już policzysz.

  • 3. Data: 2003-10-13 07:44:05
    Od: "amico_pl" <a...@g...pl>

    Wg mnie musisz tez sobie odpowiedziec na pytanie: ktore jednostki
    sprzedajesz te wczesniej kupione, czy te pozniej kupione (czyli zysk
    zrealizowany od niezrealizowanego).
    Przy tym problemie wykorzystuje sie metody takie jak przy liczeniu wartosci
    zapasow w firmie, sa 3 glowne metody liczenia:
    - LIFO - ostatnio zakupiona jest sprzedawana najpierw (minimalizacja
    zrealizowanego zysku, dobra do celow podatkowych)
    - FIFO - pierwsza kupiona jest sprzedawana jako pierwsza (maksymalizuje
    realizacje, czyli cash'owanie zyskow)
    - average price - nie nadaje sie do jednostek funduszy

    Zapomnialem tylko o jednym, musisz wiedziec jaka polityke ma twoj fundusz
    inwestycyjny w ramach jednostek w jednym rejestrze, bo inaczej bedziesz
    musial sie bawic z wieloma rejestrami.

    Pozdrawiam,