  • 1. Data: 2003-02-28 18:49:43
    Temat: zyski i te pe
    Od: "l:e:h" <l...@...pl>

    witam,

    moze troche OT, ale:

    1) jak ustalic realna inflacje? Inflacja zazwyczaj podawana zalezy od
    jakiegos koszyka szyn kolejowych, chleba itp, ktory to koszyk co gorsza
    zmienia sie w czasie (gdzie jest to opisane?).
    Jak zatem ustalic realna zmiane sily pieniadza (zeby nie bylo OT - cghce
    wiedziec przy jakim oprcentowaniu lokat bankowych zyskuje, a przy jakich
    trace :) )

    2) czy jest jakis wzor na zysk z inwestycji w zaleznosci od zwrotu i
    ryzyka ?
    IMVHO wyglada to w uproszczeniu tak:
    p - prawdopodobienstwo zysku (dostaje sie zainwestowana sume + x%)
    q - prawdopodobienstwo straty (traci sie wszystko)

    -q * suma + p * suma * x%
    (oczywiscie potem nalezy uwzglednic inflacje)

    dobrze mowie?

    --
    *************** Pozdrawiam, Leh *
    Tanie kredyty, dobre konta bankowe, *

  • 2. Data: 2003-02-28 19:14:56
    Temat: Re: zyski i te pe
    Od: "wkg" <w...@p...onet.pl>

    Witam

> [...]
    >Jak zatem ustalic realna zmiane sily pieniadza (zeby nie bylo OT - cghce
    >wiedziec przy jakim oprcentowaniu lokat bankowych zyskuje, a przy jakich

    Nikt tego nie umie zrobic ( w kazdym razie w Europie ). Zalozenia do
    konstrukcji koszyka bedacego podstawa do liczenia wskaznikow inflacji zawsze
    dobierane sa pod aktualne cele polityczne. Vide - olbrzymi skok cen w
    europie po wprowadzeniu euro praktycznie nie mial odzwierciedlenia we
    wskaznikach inflacji.

    Musisz sobie skonstruowac wlasny koszyk. Ja porownuje koszt pieniadza
    minimalne oprocentowanie depozytu i kredytu przy ktorym realnie nie trace )
    do WIBOR-u - w ten sposob cala robota odwalana jest za mnie przez dealing
    roomy :))

> [...]
    >q - prawdopodobienstwo straty (traci sie wszystko)
    >
    >-q * suma + p * suma * x%
    >(oczywiscie potem nalezy uwzglednic inflacje)

    Tak sobe. Zakladasz ze tracisz cala kase z danym prawopodobienswem straty.
    Zaniedbujesz przypadki, w ktorych tracisz tylko czesc, czesc odzyskujesz po
    czasie ale bez odsetek ( BFG ).
    Ogolnie dobrze kombinujesz. Musisz policzyc nadzieje matematyczna ze
    wszystkich przeplywow pinieznych i ich prawdopodobienstw.

    pzdr
    wkg

  • 3. Data: 2003-03-01 09:48:42
    Od: "l:e:h" <l...@...pl>

    "wkg" <w...@p...onet.pl> skribis:

    >Nikt tego nie umie zrobic ( w kazdym razie w Europie ).

    w Hameryce potrafia ?

    >do WIBOR-u - w ten sposob cala robota odwalana jest za mnie przez dealing
    >roomy :))

    dobry pmysl

    >Ogolnie dobrze kombinujesz. Musisz policzyc nadzieje matematyczna ze
    >wszystkich przeplywow pinieznych i ich prawdopodobienstw.

    tak wlasnei myslalem tylko nie potrafielm tak ladnie wyrazic :)

  • 4. Data: 2003-03-01 21:29:38
    Od: "Grzegorz Zatryb" <z...@p...onet.pl>

    Użytkownik "wkg" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > dobierane sa pod aktualne cele polityczne. Vide - olbrzymi skok cen w
    > europie po wprowadzeniu euro praktycznie nie mial odzwierciedlenia we

    Nie przesadzajmy z tymi celami politycznymi... Nawet jeżeli jest jakiś błąd,
    to przy cywilizowanej inflacji nie ma on specjalnie znaczenia przy tego
    rodzaju wyliczeniach. Zawsze zresztą CPI wyliczany w ramach statystki
    poństwowej jest zawyzony, ponieważ koszyk zminai się zbyt rzadko aby
    uwzględnić efekt substytucji.

> [...]
    trace )
    > do WIBOR-u - w ten sposob cala robota odwalana jest za mnie przez dealing
    Konstrukcja własnego koszyka jest jakimś rozwiązaniem, ale rezultaty nie
    będą istotnie lepsze niż wskaźnik oficjalny. Natomiast śledzenie stóp rynku
    międzybankowego nie daje żadnych informacji, o tym czy stopy są realnie
    dodatnie czy ujemne. U nas np. realne stopy przekraczają 5%, a na Węgrzech
    są ujemne gdy patrzysz na stawki rynku miedzybankowego. A to dlatego, iż
    mieszczą się one zawsze w granicach wyznaczonych przez stopy banku
    centralnego (no, prawie zawsze, ale to inna bajka). Są natomiast stopy
    rynku miedzybankowego na pewno dobrym odnośnikiem dla oceny czy mamy do
    czynienia z niskim czy wysokim oprocentowaniem. Na pewno jednak nic nie
    mówią, czy do inflacji tracimy czy zyskujemy.

  • 5. Data: 2003-03-02 11:31:04
    Od: w...@g...pl (WOJSAL)

    Szanowny(a) l:e:h napisal(a) Fri, 28 Feb 2003 19:49:43 +0100:
    >1) jak ustalic realna inflacje? Inflacja zazwyczaj podawana zalezy od
    >jakiegos koszyka szyn kolejowych, chleba itp, ktory to koszyk co gorsza
    >zmienia sie w czasie (gdzie jest to opisane?).

    Dotyczy to sytuacji gdy pieniadz oparty jest na ... niczym
    (czyli koszyku uslug).
    O wiele prosciej jest gdy oparty jest na czyms kokretnym
    (np. na kruszcu).
    Niestety nie potrafie pomoc, gdzie jest podana definicja
    polskiego koszyka towarow i uslug.

> [...]
    >p - prawdopodobienstwo zysku (dostaje sie zainwestowana sume + x%)
    >q - prawdopodobienstwo straty (traci sie wszystko)

    Bardziej operuje sie stosunkiem ryzyka do zysku. Czyli
    ile mozesz maksymalnie stracic a ile mozesz maksymalnie zyskac.
    Np. na inwestycjach gieldowych przyjmuje sie ze stosunek
    zysk/ryzyko musi byc > 4. Ale to oczywiscie tez jest rzecz
    umowna, w zaleznosci od preferencji, techniki inwestora.

    WOJSAL (Wojciech Sałata)

  • 6. Data: 2003-03-03 08:12:50
    Temat: Odp: zyski i te pe
    Od: "Adam" <b...@i...pl>

    Użytkownik Grzegorz Zatryb <z...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b3r8o7$rif$...@a...news.tpi.pl...

> [...]
    > czynienia z niskim czy wysokim oprocentowaniem. Na pewno jednak nic nie
    > mówią, czy do inflacji tracimy czy zyskujemy.

    Nie wiem czy konstrukcja wlasnego koszyka ma wogole jakis sens. Inflacja
    jest powodowana wzrostem cen,a te z koleji wzrostem kosztow produkcji, gdzie
    ta roznica wzrostu kosztow jest minimalna.Wiadomo ze wzrost wszelkiego
    rodzaju podatkow powoduje wzrost kosztow produkcji ale ten wzrost jest
    rozlozony rownomiernie,chyba ze jest podwyzszana akcyza ktora dotyczy tylko
    pewnego rodzju produktow.Wzrost kosztow robocizny nie daje sie przelozyc na
    podwyzki tak rownomiernie bowiem jedem produkt wymaga mniejszego a drugi
    wiekszego nakladu robocizny,ale tez te roznice sa tutaj minimalne.No i
    oczywiscie cena waluty za ktora sprowadzamy produkty i polwyroby
    importowane.Ale przy tych wszystkich niewiadomych skonstruowanie wlasnego
    koszyka jest nieosiagalne.
    Pozdrawiam
    Adan

  • 7. Data: 2003-03-03 08:53:41
    Od: "Adam" <b...@i...pl>

    Użytkownik WOJSAL <w...@g...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:s...@w...sal.com...

    > Dotyczy to sytuacji gdy pieniadz oparty jest na ... niczym
    > (czyli koszyku uslug).

    Male sprostowanie: nie pieniadz jest oparty na koszyku uslug tylko inflcja
    tego pieniadza czyli jego wartosc.Same zas zasady nominacji pieniadza sa
    najbardziej tajemnicza alchemia i nawet najlepsi specjalisci bankowi nie
    potrafia wyjasnic na czym ten mechanizm u nas funkcjonuje.

    > O wiele prosciej jest gdy oparty jest na czyms kokretnym
    > (np. na kruszcu).

    Przeciwnie,o wiele bardziej skomplikowanie i powodujace wieksze
    zamieszanie.Pomijajac juz fakt ze gospodarka danego kraju nie moze byc
    uzalezniona od ilosci posiadanych przez dany kraj kruszcow szlachetnych to w
    zaleznosci od koniunktury ceny tych kruszcow ulegaja ciaglym zmianom,Ceny
    zlota wzrastaja o 10% wzrasta wiec i inflacja o 10% i rynek wariuje,spadaja
    ceny zlota o 10% i mamy 10% deflacje i rynek tez wariuje bowiem te wahania
    wartosci pieniadza nastepuja niezaleznie od rynku.
    Pozdrawiam
    Adam

  • 8. Data: 2003-03-03 21:43:40
    Od: "Grzegorz Zatryb" <z...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam" <b...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > ceny zlota o 10% i mamy 10% deflacje i rynek tez wariuje bowiem te wahania
    > wartosci pieniadza nastepuja niezaleznie od rynku.

    Jest dokładnie odwrotnie :) Jeśli cena złota, które jest podstawą wartości
    pieniądza, rosnie o 10%, to oznacza, że za pieniądze możemy dostać o 10%
    więcej innych towarów, a więc ceny spadają o 10%. No i nie każdy spadek cen
    jest deflacją. Nie chcę wchodzić w tę dyskusję, ale moim zdaniem standard
    złota znacznie zwieksza stabiloność gospodarki.

    G.

  • 9. Data: 2003-03-03 21:49:08
    Od: "Grzegorz Zatryb" <z...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WOJSAL" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zysk/ryzyko musi byc > 4. Ale to oczywiscie tez jest rzecz
    > umowna, w zaleznosci od preferencji, techniki inwestora.

    Czy mógłbyś przybliżyć powyższy wzór ? Jest fascynujący, ale zupełnie go nie
    rozumiem....

    Grzegorz

  • 10. Data: 2003-03-04 11:17:50
    Od: "Adam" <b...@i...pl>

    Użytkownik Grzegorz Zatryb <z...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b40iaa$73a$...@n...news.tpi.pl...

    > Jest dokładnie odwrotnie :) Jeśli cena złota, które jest podstawą wartości
    > pieniądza, rosnie o 10%, to oznacza, że za pieniądze możemy dostać o 10%
    > więcej innych towarów, a więc ceny spadają o 10%.

    Przeciwnie,jesli cena zlota ktore jest podstawa wartosci pieniadza wzrosnie
    o 10%,to tym samym wartosc pieniadza spadnie o 10% i bedziemy mieli
    doczynienia z 10% inflacja.W zadnym wiec wypadku niemozliwe jest aby przy
    10% inflacji spadly ceny.
    W odwrotnym przypadku kiedy cena zlota spada o 10% wowczas o 10% wzrasta
    wartosc pieniadza.Ale i wtedy tworzy sie wielkie zamieszanie,bowiem albo w
    przeliczniku kruszcowym wzrastaja o !0% koszty robocizny,albo trzeba
    wszystkim o 10% obnizyc place.Znacznie prosciej jest kiedy gospodarka rzadzi
    sie swoimi wlasnymi prawami i nie jest uzalezniona od wartosci
    kruszcow,ktorych wartosc ulega zmianom nie zwiazanym z gospodarka.

> [...]
    > jest deflacją. Nie chcę wchodzić w tę dyskusję, ale moim zdaniem standard
    > złota znacznie zwieksza stabiloność gospodarki.

    Zreszta gdyby standard kruszcow szlachetnych zwiekszal stabilnosc gospodarki
    napewno przynajmniej czesc krajow takie rozwiazanie by wprowadzila,a na
    calym swiecie nie ma kraju ktoryby wprowadzil takie rozwiazanie.
    Pozdrawiam
    Adam