  • 1. Data: 2009-04-02 18:50:29
    Temat: PLN i dopłata czy CHF i spadający kurs?
    Od: kk <d...@t...pl>

    Co się bardziej opłaca, nie liczyłem jeszcze tego dokładnie, a i moje
    obliczenia mogą być tylko suchymi liczbami bez haczyków więc pytam.

    Co się bardziej opłaca wziąć kredyt w CHF przy tym wysokim kursie
    franka, pewno kiedyś spadnie, bo obecny kurs jest nieracjonalny-więc
    część pożyczki się spłaci automatycznie, czy może wziąć droższy kredyt w
    PLN i 8 lat korzystać z dopłaty (zdaje się 50%) a potem znowu samemu
    spłacać całość tyle że drożej niz w CHF.

    Zastanawiam się nad tym bo kolega podobno zarobił na swoim kredycie z
    okazji wahań kursu CHF przez lata.

  • 2. Data: 2009-04-02 18:56:19
    Temat: Re: PLN i dopłata czy CHF i spadający kurs?
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    Użytkownik "kk" <d...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Co się bardziej opłaca wziąć kredyt w CHF przy tym wysokim kursie franka,
    > pewno kiedyś spadnie, bo obecny kurs jest nieracjonalny-więc

    Mógłbyś mi przybliżyć na czym polega ta nieracjonalność? Bo nie znam się na
    tym.

  • 3. Data: 2009-04-02 22:20:22
    Od: kk <d...@t...pl>

    MarekZ pisze:
    > Użytkownik "kk" <d...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Mógłbyś mi przybliżyć na czym polega ta nieracjonalność? Bo nie znam się
    > na tym.

    wydaje mi się, że polska waluta w obecnym czasie przedstawia
    nieprawdziwie niską wartość w stosunku do innych walut, w tym do franka.

  • 4. Data: 2009-04-02 23:12:54
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    kk <d...@t...pl> writes:

    > wydaje mi się, że polska waluta w obecnym czasie przedstawia
    > nieprawdziwie niską wartość w stosunku do innych walut, w tym do
    > franka.

    To jest akurat prawda. Pytanie tylko, czy to sie zmieni - albo raczej
    w ktora strone, kiedy i o ile.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 5. Data: 2009-04-02 23:50:05
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "kk" <d...@t...pl> wrote in message

    > wydaje mi się, że polska waluta w obecnym czasie przedstawia nieprawdziwie
    > niską wartość w stosunku do innych walut, w tym do franka.

    moim zdaniem złotówka była zdecydowanie przewartosciowana.
    W czasie boomu wiele zachodnich bankow ( austria, włochy, niemcy troche)
    zwiększała swoją ekspozycję na Europe Środkową (rynek hipoteczny) i
    wymieniała swoje euro (przez rozne swapy) na pln nienaturalnie wzmacniając
    naszą walutę. W tej chwili raczej trudno bedzie o podobny trend w
    najbliższych 3-5 latach.
    Widzę raczej trend boczny w zakresie 4 - 4.5 EUR a nie powrót do poziomów
    3,2...

    george

  • 6. Data: 2009-04-03 06:08:26
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    Użytkownik "george" <g...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Widzę raczej trend boczny w zakresie 4 - 4.5 EUR a nie powrót do poziomów
    > 3,2...

    No, ja widzę to podobnie. A dla CHF pasmo 2,8-3,2. Wprawdzie Szwajcaria
    chciałaby osłabienia CHF ale nie sądzę aby jej sie na tyle udało, żeby to
    pasmo się obniżylo choćby do 2,7-3,1.

    Przy czym jak się pojawią kłopoty ze sprzedażą obligacji i bonów to
    naturalnie wylądujemy na sporo wyższych poziomach, a wydarzeń które mogłyby
    doprowadzić do poziomów sporo niższych nie potrafię za bardzo wymyślić.

  • 7. Data: 2009-04-03 07:14:53
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "george" <g...@v...pl> napisał

    > moim zdaniem złotówka była zdecydowanie przewartosciowana.

    W którym momencie?
    Bo z tego wynika, że jedynie w połowie 2008 roku
    http://stooq.pl/q/?s=chfpln&c=30y&t=l&a=ln&b=0
    Natomiast średni kurs na przestrzeni 10 lat to ok. 2.5 - 2,6 zł za franka.
    Jakoś trudno przypuszczać, by przez tyle lat kurs ten był sztucznie
    utrzymywany (przez kogo? ;-) i że teraz nastał ten właściwy.

    > Widzę raczej trend boczny w zakresie 4 - 4.5 EUR a nie powrót do poziomów
    > 3,2...

    3,2 to stanowczo za niski kurs, ale 4.5 z kolei również nie jest kursem
    średnim z przestrzeni ostatnich lat.
    http://stooq.pl/q/?s=eurpln&c=30y&t=l&a=ln&b=0.
    Choć uważam Waldzia Pawlaka za cymbalistę, to akurat co do wartości kursów
    walut 4.0 zł za EUR i 2.5 za CHF trafił w dziesiątkę ;-)

  • 8. Data: 2009-04-03 09:57:35
    Od: "Zippo" <z...@o...eu>

    > Choć uważam Waldzia Pawlaka za cymbalistę, to akurat co do wartości kursów
    > walut 4.0 zł za EUR i 2.5 za CHF trafił w dziesiątkę ;-)

    Fakt realny kurs to 3,8 - 4,2 tylko jest jedno małe ale... gdybyśmy weszli
    do strefy euro z takim kursem bylibyśmy eldorado inwestycyjnym europy... a
    na to nasi zachodni "przyjaciele" się nie zgodzą. Obstawiałbym że nasza
    waluta zostanie przeszacowana (podobnie jak korona) i wejdziemy do strefy
    euro z kursem niezbyt korzystnym dla naszej gospodarki, po to abyśmy nie
    byli zbyt konkurencyjni :). Obstawiam że będzie to w granicach 3,5 jak nie
    jeszcze niżej.

  • 9. Data: 2009-04-04 06:03:14
    Od: kk <d...@t...pl>

    Zippo pisze:

> [...]
    > byli zbyt konkurencyjni :). Obstawiam że będzie to w granicach 3,5 jak nie

    no fajna dyskusja, ale nikt nie odpowiedział na zadane pytanie :)

    wydaje się, że kredyt PLN z dopłatą jest korzystniejszy, ale tylko (lub
    aż) przez 8 lat, potem może przewalutowanie? Albo od razu w CHF i liczyć
    na zmianę kursu (hipotetycznie ryzykowne).

    --
    www.karolkepka.com
    Fotografia ślubna