  • 1. Data: 2010-07-30 20:32:21
    Temat: Podatek od obligacji
    Od: "root" <r...@v...pl>

    Uświadomcie mnie bo już sam nie wiem w jakim kraju absurdalnego prawa
    ja żyję. Chodzi o podatek płacony od odestek od obligacji kupowanych na
    rynku wtórnym.
    Oto co przeczytałem na stronie GPW Catalyst
    http://www.gpwcatalyst.pl/dla_inwestorow

    "Zakładając teoretycznie, że kwota odsetek wynosi 60 zł rocznie,
    kupując obligację pod koniec października nabywca zapłaci odsetki za
    dziesięć miesięcy, czyli 50 zł sprzedającemu. W grudniu dostanie od
    emitenta 60 zł, od czego zapłaci podatek w kwocie 11,4 zł (60*0,19). Na
    ,,odsetkowej" części transakcji poniesie więc niewielką stratę
    (60-50-11,4= -1,4 zł. Z tego wniosek, że nie opłaca się kupować
    obligacji pod koniec okresu odsetkowego, lecz jak najbliżej jego
    początku (w praktyce najczęściej na początku roku lub półrocza, jeśli
    mamy do czynienia z półrocznym okresem odsetkowym)."

    Moj DM nie liczył dotąd w ten sposób, ale policzył należny podatek
    zgodnie ze zdrowym rozsądkiem tzn. zgodnie z rzeczywistym zyskiem:

    (odsetki na koniec - odsetki skumulowanew dniu nabycia)*19%.

    Jednak Prawo jest prawo i rzeczywiście z ustawy wynika tak jak piszą
    powyżej.
    Wynika stąd, że nasi wybrańcy narodu czy jak ja wolę - ojcowie
    chrzestni - pobierają podatek podwójnie: od sprzedającego bo przecież
    dostał odsetki skumulowane a więc to jego przychód powiększający zysk i
    - od kupującego bo płaci on jeszcze raz 19% od tych pieprzonych odetek
    skumulowanych.
    Jak więc jest waszym zdaniem.

    Pozdrawiam i liczę na wyrozumiałość

  • 2. Data: 2010-07-31 15:49:48
    Temat: Re: Podatek od obligacji
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl>

    Znajac zycie to zle licza na tej stronie Catalysta....
    DM na pewno by sobie nie pozwolil na zle liczenie kwot do celow podatkowych
    bo by musial pozniej z wlasnej kasy palcic ewentualne roznice.
    Przemek

  • 3. Data: 2010-07-31 17:35:09
    Od: "root" <r...@v...pl>

    --

    No ale kopiąc głebiej odnalazłem art 21. ustawy o obow. podat.... itd

    Art 21. Wolne od podatku dochodowego są:
    119) odsetki od papierów wartościowych emitowanych
    przez Skarb Państwa oraz obligacji emitowanych
    przez jednostki samorządu terytorialnego,
    w części odpowiadającej kwocie odsetek zapłaconych
    przy nabyciu tych papierów wartościowych
    od EMITENTA"

    Jak widać, "wolne od podatku są odsetki skumulowane" jeśli obliga są
    nabyte od emitenta. A zatem na rynku wtórnym, to zwolnienie nie
    obowiązuje. Co więcej, teoretycznie nie obowiązuje ono także przy
    nabyciu obligacji od podmiotów innych niż ukochany Skarb Państwa i JST.
    Gość z Catalysta ma więc chyba trochę racji. Z drugiej strony .... No
    właśnie ciekawe czy jest jakaś druga strona.