  • 1. Data: 2002-05-27 16:05:21
    Temat: Podpis elektroniczny
    Od: "minik" <m...@m...net>

    "Na najtańszy zestaw do generowania podpisu elektronicznego trzeba będzie
    wydać minimum 100 zł. Opłaty za stosowanie tego podpisu w kontaktach z
    bankiem zostaną prawdopodobnie wliczone w cenę opłat za prowadzenie konta.

    16 sierpnia wejdzie w życie ustawa o podpisie elektronicznym.
    Dla indywidualnego klienta będzie to oznaczało możliwość nie tylko
    wykonywania wszelkich operacji drogą elektroniczną, ale także zawierania
    umów, np. kredytowych, bez konieczności wizyty w oddziale.

    Zdaniem przedstawicieli Krajowej Izby Rozliczeniowej, najtańszy
    zestaw do generowania podpisu elektronicznego będzie kosztował co najmniej
    100 zł. W jego skład wchodzi sprzężony z komputerem czytnik i karta
    mikroprocesorowa.

    Podpis elektroniczny będzie można składać także za pośrednictwem
    telefonu komórkowego. Warunkiem będzie wyposażenie go w specjalną kartę
    e-SIM."

    Za expander.pl

  • 2. Data: 2002-05-27 18:32:11
    Temat: Re: Podpis elektroniczny
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    "minik" <m...@m...net> wrote in message news:actlgu$oe5$1@news.onet.pl...
> [...]
    > wydać minimum 100 zł. Opłaty za stosowanie tego podpisu w kontaktach z
    > bankiem zostaną prawdopodobnie wliczone w cenę opłat za prowadzenie konta.

    Hmmmmm. Najtańsza karta kryptograficzna z oprogramowaniem dziś to jakieś 15
    Euro w półhurcie. Powiedzmy 50 złotych. To jest absolutny minimum. Ni
    liczyłem koszty personalizacji i malowania.
    Karta z Java o jakieś 50% drożej. Ale wtedy trzeba doliczyć zakup (lub koszt
    opracowania) apletu i oprogramowania w PC. Roczny kozt certyfikacji kluczy
    min. 50 zł (w końcu za co się biją tak przy ustawie o podpisie cyfrowym.
    Przcież nie o sławę). Chyba KIR wierzy w czytnik za 1 zł. To tez wychodzi
    101 zł.
    Przed momentem w telewizorze ktoś z Signet koszt samej karty z kluczami i z
    certyfikatem wycenił na jakieś 150-200 zł (chyba był to pan W. Paluszynski).
    Trochę chyba za duzo.
    Według mnie w bankowości detalicznej podpis cyfrowy za pomocą kart wtedy się
    przyjmie, gdy rusza PIT za pomoca kart i ludzie powynoszą do domów te
    czytniki co firmy pokupowali do PITów. Wtedy rzeczywiście bedzie to około
    100 zł. (no może 150)

> [...]
    > wykonywania wszelkich operacji drogą elektroniczną, ale także zawierania
    > umów, np. kredytowych, bez konieczności wizyty w oddziale.

    A co ważniejsze otwieranie konta, a co gorsze zamiekanie konta i zmiana
    banku.

> [...]

    pośrednictwem
    > telefonu komórkowego. Warunkiem będzie wyposażenie go w specjalną kartę

    No własnie. Przez kogo ? Przecież nie przez KIR, ani przez tzw. usera ?

    Vizvary

    Gadałem o tym tydzień temu na NetCon 2002 45 minut. Fakt, że tytuł
    prezentacji (""Standaryzacja a kosztowe aspekty aplikacji korzystających z
    kart kryptograficznych u użytkownika") nie był zbyt szczesliwy :-))

  • 3. Data: 2002-05-29 14:26:51
    Od: Artur Fortuna <f...@p...pole.reply-to.pl>

    minik napisał(a):
    > Podpis elektroniczny będzie można składać także za pośrednictwem
    > telefonu komórkowego. Warunkiem będzie wyposażenie go w specjalną kartę
    > e-SIM."

    Co to jest e-SIM? To są te SIM-y z @ w numerze (w Erze zwane SIMextra),
    czy jeszcze coś innego?
    I czy będzie to wymagało specjalnego typu telefonu?

    --
    Artur Fortuna