  • 1. Data: 2009-12-25 20:25:22
    Temat: Polska A.D. 2009.
    Od: "Endriu" <n...@i...pl>

    Rocznica Balcerowicza

  • 2. Data: 2009-12-25 20:30:45
    Temat: Re: Polska A.D. 2009.
    Od: "Endriu" <n...@i...pl>

    Rocznica Balcerowicza

    "[...] Jednym z ważnych elementów "planu Balcerowicza" była ustawa o
    uporządkowaniu stosunków kredytowych. Wprowadzała ona tzw. "zmienną stopę
    oprocentowania" kredytów. Jeśli na przykład umowa z bankiem opiewała na 4
    procent rocznie, to zmienna stopa oprocentowania sięgała 40 procent
    miesięcznie. Stawiało to kredytobiorców w bardzo trudnej sytuacji, często na
    granicy bankructwa. Ale na tym nie koniec, bo jednocześnie, dla symetrii,
    Leszek Balcerowicz wprowadził wysokie oprocentowanie lokat terminowych w
    bankach komercyjnych. Sięgały one nawet 100 procent. Trzecim elementem tej
    operacji było zamrożenie kursu walutowego; za dolara płacono 9 500 złotych.

    W ten sposób uruchomiony został osobliwy przepływ pieniędzy. Kredytobiorcy -
    a warto pamiętać, że w tamtym okresie kredyty brali bogatsi chłopi i drobni
    przedsiębiorcy, a więc zalążek przyszłej polskiej klasy średniej - więc ci
    kredytobiorcy byli bezlitośnie drenowani przez banki przy pomocy opisanej
    już zmiennej stopy oprocentowania. A co się dalej działo z wydrenowanymi w
    ten sposób pieniędzmi? Otóż finansiści, głównie ze wschodniego wybrzeża
    Stanów Zjednoczonych, przyjeżdżali do Polski z dolarami, wymieniali je po 9
    500 złotych za sztukę, pieniądze umieszczali na lokatach, a po upływie
    roku - odbierali je w ilości dwukrotnie powiększonej, wymieniali je na
    dolary po tym samym kursie 9,5 tysiąca i zadowoleni wracali do domu. Potem
    nawet słychać było, że chcieli przyznać Leszkowi Balcerowiczowi Nagrodę
    Nobla. Specjalnie mnie to nie dziwi, bo i ja byłbym mu wdzięczny, gdyby
    zorganizował mi takie alimenty.

    Ale ten element "planu Balcerowicza" pociągnął za sobą nie tylko
    przedstawione przed chwila skutki ekonomiczne. Miał on również następstwa
    polityczne w postaci przetrącenia kręgosłupa zalążkowi polskiej klasy
    średniej, która po tym uderzeniu nie może dojść do siebie aż po dzień
    dzisiejszy. No dobrze - ale dlaczego właściwie Leszek Balcerowicz to zrobił?
    Wiedzieć tego na pewno nie mogę, bo pan profesor Balcerowicz mi się nie
    zwierza. Mogę natomiast zwrócić uwagę, że przetrącenie kręgosłupa tej
    zalążkowej polskiej klasie średniej eliminowało potencjalną konkurencję dla
    komunistycznej nomenklatury, która po sławnej transformacji ustrojowej
    poszła, jak to się mówi, "w biznesy",
    [...]

    Potencjalni kupcy akcji TVN-u lub CyfrPolsatu, KGHM-u, PKNOrlenu . Tak to
    się wszytsko zaczęło .....

    Endriu
    http://drendriu.ovh.org/

  • 3. Data: 2009-12-26 14:51:45
    Od: Delfino Delphis <D...@w...poczta.onet.pl>

    Endriu wrote:

    > Potencjalni kupcy akcji TVN-u lub CyfrPolsatu, KGHM-u, PKNOrlenu . Tak to
    > się wszytsko zaczęło .....

    Jedno jest dla mnie niejasne. Ktoś zmuszał brać te kredyty na takich
    warunkach? Przecież warunki są chyba znane w momencie podpisywania umowy?

  • 4. Data: 2009-12-26 20:55:10
    Od: "skippy" <a...@n...ma>

    Użytkownik "Delfino Delphis" <D...@w...poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:hh57tm$lj4$1@news.onet.pl...

    > Jedno jest dla mnie niejasne. Ktoś zmuszał brać te kredyty na takich
    > warunkach? Przecież warunki są chyba znane w momencie podpisywania umowy?

    No i deal mogli robić tylko wybrańcy ze wschodniego wybrzeża.

  • 5. Data: 2009-12-26 22:03:20
    Od: "Anatol" <c...@u...pl>

    Użytkownik "Endriu" <n...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > symetrii, Leszek Balcerowicz wprowadził wysokie oprocentowanie lokat
    > terminowych w bankach komercyjnych. Sięgały one nawet 100 procent.

    Bez dodatnich stóp % nie byłoby mowy o oszczędzaniu w złotówkach a więc i
    zwalczenia hiperinflacji. Bez depozytów złotówkowych banki nie miałyby co
    pożyczać bez względu oprocentowanie kredytów. Mocno ujemne w stosunku do
    depozytów oprocentowanie kredytu to zakazany i ścigany przez państwo
    oscylator Bagsika.

    > Trzecim elementem tej operacji było zamrożenie kursu walutowego; za dolara
    > płacono 9 500 złotych.

    Kurs wymiany NBP był w PRL zawsze był zamrożony więc po tym względem niczego
    nowego nie wprowadzono. Przy nadwyżce handlowej osiągniętej w 1990, kurs
    USD bez mrożenia musiałby się natomiast bardzo umocnić.

> [...]
    > klasy średniej - więc ci kredytobiorcy byli bezlitośnie drenowani przez
    > banki przy pomocy opisanej już zmiennej stopy oprocentowania.

    Wcześniej kredytobiorcy łoili posiadaczy nie wydanych natychmiast złotówek,
    w tym posiadaczy ksiażeczek mieszkaniowych i przedpłat samochodowych -
    rozumiem że tylko takie łojenie jest uznawane za zdrowe dla gospodarki.
    Finasowanie kredytu mogło być realizowane przede wszystkim z inflacyjnej
    emisji NBP bo normalni ludzie złotówek w banku nie trzymali.

    Anatol

  • 6. Data: 2009-12-28 12:34:19
    Od: " XXL" <d...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Endriu <n...@i...pl> napisał(a):

    Rocznica Balcerowicza
    ------------

    Krytyczna ocena reform nazwanych "Planem Balcerowicza" przez prawnika
    S.Michalkiewicza jest niewypałem i nieporozumieniem.
    Jest on teoretykiem w dziedzinie ekonomii i gospodarki i niepotrzebnie się
    ośmiesza publikując od 20 lat felietony o tematyce w której nie jest ekspertem.

    Należy po raz kolejny podkreślić, że reformy Balcerowicza zakończyły się
    sukcesem i poskutkowały skokiem cywilizacyjnym Polski.
    Autor felietonu S.Michalkiewicz powinien raczej sprostować dyrdymały pisane
    przez publicystów UPR mówiące, że Polska jest płatnikiem netto w UE.

  • 7. Data: 2009-12-28 13:09:52
    Od: "Endriu" <n...@i...pl>

    > Należy po raz kolejny podkreślić, że reformy Balcerowicza zakończyły się
    > sukcesem i poskutkowały skokiem cywilizacyjnym Polski.

    Tym skokiem "cywilizacyjnym" nazywasz zwiększenie deficytu z 30 do 50 mld ?.
    Twoje dzieci nawet palcem w dupie nie będą mogły ruszyć w swoim własnym
    kraju, bo pierwsze co będa musiały zrobić to spłacić lichwiarskiej
    międzynarodówce długi po swoim tatusiu .....

    Endriu
    http://drendriu.ovh.org/

  • 8. Data: 2009-12-28 14:31:41
    Od: "Anatol" <c...@u...pl>

> [...]
    > kraju, bo pierwsze co będa musiały zrobić to spłacić lichwiarskiej
    > międzynarodówce długi po swoim tatusiu .....

    Akurat 1990 to był jedyny rok z nadwyżką budżetową od co najmniej 1980, w
    1990 spłacono także cały 6-miliardowy dług PRL w rublach transferowych, a w
    1991 sfinalizowano negocjacje o redukcji długu zagranicznego w Klubie
    Paryskim. Jednocześnie zlikwidowano wszystkie istniejące niedobory rynkowe i
    wąskie gardła w gospodarce (np. swobodny dostęp do dewiz, surowców, energii
    i powierzchni handlowej dla wszytskich i na tych samych warunkach) co
    umożliwiło m.in. wzrost eksportu dewizowego o 50% oraz uzyskanie nadwyżki
    handlowej w kwocie ok. 4 mld USD. Jednoczesnie zlikwidowano także w
    pierwszym podejściu i raz na zawsze najwiekszą w Europie hiperinflację. To
    była najlepsza polityka gospodarcza w całym RWPG.

    Anatol

  • 9. Data: 2009-12-28 14:53:55
    Od: "Endriu" <n...@i...pl>

    > Akurat 1990 to był jedyny rok z nadwyżką budżetową od co najmniej 1980,

    Rok 1990 to rok z ustawą Wilczka był nie najgorszy - wtedy jeszcze rolnik
    swoim mięsem mógł handlować na bazarach .....
    Ważne jest to co twój "wolnorynkowy" guru w ramach wprowadzania wolnego
    rynku zrobił później....

    Przywrócić ustawę Wilczka!
    http://www.michalkiewicz.pl/ndz_2007-01-06b.php

    " [...] Rządy "solidarnościowe", podobnie zresztą jak i "postkomunistyczne",
    zgodnie, pracowicie i systematycznie odkręcały liberalną ustawę Mieczysława
    Wilczka o działalności gospodarczej. Wskutek tego, o ile w roku 1989
    reglamentacja obejmowała zaledwie 18 branż i to takich jak np.: obrót
    bronią, materiałami wybuchowymi i amunicją, hurtowy obrót lekarstwami,
    prowadzenie aptek, prowadzenie agencji celnych i agencji ochrony, obrót
    spirytusem i wódką - o tyle w 10 lat później koncesje, licencje, zezwolenia
    i pozwolenia, obejmowały już 202 obszary gospodarki, a przecież nie było to
    wcale ostatnie słowo.

    Towarzyszył temu gwałtowny rozrost aparatu biurokratycznego. O ile w roku
    1990 biurokracja centralna liczyła 45 tys. urzędników, to już w roku 1995
    ich liczba w urzędach centralnych wzrosła do 112 tysięcy.[...]".

    Endriu
    http://drendriu.ovh.org/

    begin 666 spacja.gif
    K1TE&.#EA`0`!`( ``/___P```"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
    `
    end

  • 10. Data: 2009-12-28 15:28:51
    Od: "Anatol" <c...@u...pl>

    > Towarzyszył temu gwałtowny rozrost aparatu biurokratycznego. O ile w roku
    > 1990 biurokracja centralna liczyła 45 tys. urzędników, to już w roku 1995
    > ich liczba w urzędach centralnych wzrosła do 112 tysięcy.[...]".

    Balcerowicz był w rządzie tylko w okresie 12 września 1989 - 5 grudnia 1991
    oraz 31 października 1997 - 8 czerwca 2000 i odpowiada tylko za to co
    podpisywał w tym okresie (w szczególności nie odpowiada za samodzielne
    decyzje innych członków rządu i weta Kwaśniewskiego z tego okresu).

    Anatol