  • 1. Data: 2003-09-18 13:10:26
    Temat: RRSP a kredyty mieszkaniowe w PLN - CHF
    Od: "" <t...@p...onet.pl>

    Odpowiedz na post Iskierki z wątku Kredyt mieszkaniowy PLN &#8211; CHF.

    Iskierko,

    (Jeżeli taki zwrot Cię obraża to przepraszam). Dokładnie zapoznałem się z Twoim
    postem. Moim zdaniem robisz dość nietypowe założenie, że wielkość rat ustala
    kredytobiorca (oczywiście poczynając od pewnego minimum, które jest równe
    odsetkom za 120000 PLN przez miesiąc). Formalnie jednak jest to do
    zrealizowania przez wzięcie kredytu na 25 lat o równych ratach łącznych i
    systematycznej (co miesięcznej) stałej nadpłacie. Pewno gorzej z praktyką ale
    zostawmy to na boku. Powtórzyłem częściowo Twoje obliczenia i w pełni
    potwierdzam wyniki. Teraz kilka uwag. i dodatkowych wyjaśnień mojego
    podejścia.

    1. Będę się trochę upierał aby analizę przerwać w momencie wprowadzenia EURO.
    Wydaje mi się, że wtedy kredyty w EURO lub w CHF nie będą się znacznie różniły.
    (Trzeba by jednak sprawdzić jak jest teraz w Uni - ja nie wiem). Jeżeli jednak
    zgodzimy się, że analizę doprowadzamy tylko do momentu wprowadzenia EURO, to
    aby porównać dwa kredyty musimy operować jedna walutą. Oczywiście pozostały do
    spłacenia kredyt w PLN przejdzie w EURO, zaś kredyt CHF najprawdopodobniej
    pozostanie w tej walucie. I teraz najważniejsze. Człowiek z kredytem w PLN
    spłacił już kilkadziesiąt rat w PLN i pozostał mu do spłacenia kapitał w PLN,
    zaś człowiek z kredytem w CHF też spłacił kilkadziesiąt rat w PLN i pozostał mu
    do spłacenia kapitał w CHF. Aby NIE był możliwy arbitraż walutowy musi chyba
    zachodzić

    K(EURO/PLN) = K(EURO/PLN)*K(PLN/CHF) (1)

    gdzie K(A/B) oznacza cenę w walucie A jednej jednostki waluty B. Pomijam tutaj
    różnice pomiędzy kursem kupna a sprzedaży. Zależność powyższa upoważnia mnie do
    obliczenia Kosztu Kredytu zaciągniętego w walucie X a spłacanego w PLN jako

    KK = zapłacone raty (w PLN) + pozostały kapitał(w walucie X)*K(PLN/X) (2)

    Jest to niewątpliwie kwota, którą już zapłaciłem plus to co muszę jeszcze
    zapłacić DZISIAJ. Mogę oczywiście KK (jako całość lub jako część) wyrazić w
    innej walucie, ale ze względu na warunek (1) po tym przewalutowaniu mogę wrócić
    do starej waluty i nic nie stracę ani też zyskam. Takie właśnie rozumowanie
    doprowadziło mnie do wniosku, że koszt kredytu na dany dzień powinien wyrażać
    się wzorem (2).

    2. Idąc dalej założyłem, że oprocentowanie kredytu w PLN (z 6,62%) spadnie po
    6 latach tylko do poziomu 5,62% - inaczej oznacza to spadek WIBOR3M do poziomu
    4%. Dokładniej przez CAŁY pierwszy rok oprocentowanie będzie wynosiło 6,62%,
    w drugim 6,41% i dalej odpowiednio 6,20%, 6,00% , 5,81%, 5,62%.

    3. Następnie przyjąłem, ze pozostały kredyt po 6 latach (w dniu t) jest
    spłacany. Oczywiście w rzeczywistości tego nie będziemy robić ale potrzebne
    jest to do oszacowania kosztów kredytu na dzień t. .Dodatkowo założyłem, że
    kredyt w CHF ma oprocentowanie stałe na poziomie 3% oraz kurs kupna i
    sprzedaży CHF wynosi odpowiednio 2,7937 i 2,9077.

    4. Powyższe założenia pozwalają mi na wyznaczenie Rzeczywistej Rocznej Stopy
    Procentowej (RRSP), która dla kredytu w PLN wynosi 6,28% (stałe raty łączne)
    lub 6,30 (stałe raty kapitałowe).

    5. Teraz stawiam pytanie. Jaka musi być średnioroczny wzrost kursu sprzedaży
    CHF, aby RRSP kredytu w CHF była nie mniejsza niż dla kredytu w PLN.

    6. Wynik jest następujący: 2,81% (stałe raty łączne) lub 2,80 (stałe raty
    kapitałowe).

    7. Podobne obliczenia przeprowadziłem dla kredytu w PLN oprocentowanego
    dzisiaj na poziomie 6,12% (WIBOR3M+1%). I znowu założyłem, że po sześciu
    latach jego oprocentowanie spadnie tylko o 1%, Wtedy RRSP dla kredytu w PLN
    wynosi 5,80% (stałe raty łączne) lub 5,82 (stałe raty kapitałowe). Wymagany
    średnioroczny wzrost kursu sprzedaży CHF, aby RRSP kredytu w CHF była nie
    mniejsza niż dla kredytu w PLN wynosi 2,25% (stałe raty łączne) lub 2,24 (stałe
    raty kapitałowe).

    8. Taka ciekawostka. Przy wyliczonych powyżej wzrostach kursu sprzedaży CHF
    odpowiadających tej samej RRSP, koszt kredytu (patrz KK z wzoru (2)) w CHF
    jest o 2179 (opr. 6,62, stałe raty łączne) , 3075 (opr. 6,62, stałe raty
    kapitałowe), 1649 (opr. 6,12, stałe raty łączne), 2396 (opr. 6,12, stałe raty
    kapitałowe) większy niż koszt kredytu w PLN. Te wartości dotyczą kredytu w
    wysokości 100000. Wcześniejsze wyniki nie zależą oczywiście od wielkości
    kredytu i dlatego go nie podawałem.

    9. Reasumując. starałem się dokładnie przybliżyć moje wyliczenia, aby było
    łatwo znaleźć ewentualny błąd matematyczny albo bezsensowność niektórych moich
    założeń.

    Przepraszając za długość tego posta, z pozdrowieniami Tensor1.

    PS. Post jest właściwie skierowany do Ciebie, ale mam nadzieje, że spotka się z
    zainteresowaniem przynajmniej jeszcze kilku osób i dlatego wysyłam go w takiej
    formie a nie na priva.

  • 2. Data: 2003-09-18 13:27:47
    Temat: Re: RRSP a kredyty mieszkaniowe w PLN - CHF
    Od: "" <t...@p...onet.pl>

    Pomyłka we wzorze (1). Jest

               K(EURO/PLN) = K(EURO/PLN)*K(PLN/CHF)       (1)
    Powinno być

    K(EURO/PLN) = K(EURO/CHF)*K(CHF/PLN) oraz

    K(X/Y)K(Y/X) = 1 dla każdej waluty X,Y.

    Przepraszam Tensor1