  • 61. Data: 2020-01-02 13:52:17
    Temat: Re: 150 PLN w promocji BNP Paribas
    Od: z <...@...pl>

    > Ale to jest źle - bo dostajesz jakiś wynik w % i pewnie myślisz, że można to
    porównać z inflacją czy oprocentowaniem lokat - a nie można, bo jest to policzone
    źle.

    Nie jest mi potrzebne nic oprócz porównania kredytów które są dla mnie
    dostępne lub które biorę pod uwagę ze względu na formalności, stracony
    czas. Nie będę porównywał przecież kredytów ze wszystkich banków bo
    zapewne będą powodowały dodatkowe koszty (konta, zaświadczenia...)

    > A jak to Cię nie przekonuje, to sobie przypomnij, że taki sposób liczenia
    podpowiadają klientom "doradcy bankowi" - i bądź spójny ze swoim zdaniem o nich,
    wnioskując, czy poddadzą klientowi (jeleniowi/małpie) wzór, który poda oprocentowanie
    zawyżone, prawdziwe czy zaniżone? ;P

    Obaliłem przecież tu nie mój wzór. Tamten był bez sensu.

    Tego liczenia nikt mi nie wciskał. Zgadza się ono z moim maturalnym
    wykształceniem. Całe niebezpieczeństwo leży teraz po stronie banku czy
    dotrzyma danego słowa. Nawet na piśmie ;-)

  • 62. Data: 2020-01-02 14:31:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...

> [...]
    >stracony czas. Nie będę porównywał przecież kredytów ze wszystkich
    >banków bo zapewne będą powodowały dodatkowe koszty (konta,

    Ale reklamowki mozna poczytac, a tam jest RRSO podane, a nie "twoja
    metoda".

    Mozesz sie tez zastanowic brac kredyt czy np zlikwidowac
    lokaty/obligacje/akcje.
    Obligacje np na 5%, a Ty masz kredyt na 4% ... to sie kredyt oplaca,
    nieprawdaz ? :-P

    >Tego liczenia nikt mi nie wciskał. Zgadza się ono z moim maturalnym
    >wykształceniem. Całe niebezpieczeństwo leży teraz po stronie banku
    >czy dotrzyma danego słowa. Nawet na piśmie ;-)

    Kiepska matura :-P

    J.

  • 63. Data: 2020-01-02 15:08:12
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2020-01-02 o 14:31, J.F. pisze:
    > Ale reklamowki mozna poczytac, a tam jest RRSO podane, a nie "twoja metoda".

    Masochista ;-)

  • 64. Data: 2020-01-02 17:10:35
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > Napisałeś, że "to podwaja stawkę" - co zrozumiałem tak, że z tego
    > wzoru wychodzi dwukrotnie wyższe oprocentowanie.

    Faktycznie sformułowanie nie było zbyt ścisłe, miałem na myśli to, że
    wychodzi ileś tam, ale ponieważ średnie zadłużenie itd., to stawka
    jeszcze wzrasta dwukrotnie (ponad to, co z (przybliżonego) wzoru).

    > Idea może i tak, ale wyliczanie nie jest.

    Łatwo policzyć sumę kredytu na podstawie RRSO, ale w drugą stronę jest
    nieco trudniej, bo RRSO powtarza się, w różnych potęgach, w każdym
    wyrazie ciągu. Trzeba użyć jakiegoś "solvera".

    Zakładając "równe miesiące", oprocentowanie jako ułamek (0.076 zamiast
    7.6%), oraz pierwszą ratę po pierwszym miesiącu, w Octave albo innym
    Matlabie można dać coś w stylu:

    function res = kredyt(rata, rrso, miesiace)
    res = sum(arrayfun(@(m) rata/((1 + rrso) ^ (m / 12)), [1:miesiace]));
    endfunction

    $ kredyt(230, 0.076, 60)
    ans = 11519.85129 [zł]

    $ kredyt(230, 0.1435, 60)
    ans = 9999.2 [zł]

    W drugą stronę można dać np.:
    fzero(@(rrso) kredyt(230, rrso, 60) - 10000, [0, 100])
    ans = 0.14346 (14.346%)

    fzero(@(rata) kredyt(rata, 0.076, 60) - 10000, [0, 1000])
    ans = 199.66 [zł]

    itp.
    Oczywiście przy nierównych miesiącach i innych nieregularnych
    spłatach trzeba to nieco zmodyfikować.

    > Najprawdopodobniej dlatego, że RRSO w założeniu jest porównaniem
    > dowolnego kredytu do kredytu z równą ratą kapitałowo-odsetkową.

    RRSO służy po prostu do porównania dowolnej liczby dowolnych kredytów
    (i/lub depozytów).

    > Jak każde ubezpieczenie - jak się nic nie stanie, to masz porażkę, jak
    > coś się stanie to też masz porażkę - nie możesz wygrać (i nic
    > dziwnego, mówią o tym przecież zasady termodynamiki).

    No ale wiesz, są porażki i porażki. Takie np. OC samochodowe jest
    względnie potrzebne, bo bez niego wszyscy sp*liby z miejsca zdarzenia,
    i wszyscy jeździliby 5-letnimi wrakami lub ew. czołgami. Poza tym są
    ubezpieczenia, które mają szansę na "zysk" między 10% i 50% (a czasem
    większą, jeśli np. ubezpieczony ma jakąś szczególną, hmm, cechę).
    A tu?

    > Racja - stąd pomysł na RRSO, które jakoś pozwala porównywać
    > nieporównywalne - bo jak porównać kredyt na 10 lat (a są gotówkowe na
    > 120 miesięcy, np. w skarbonce, ale nie tylko) z takim na rok?

    Zwyczajnie. Wystarczy wziąć tych ostatnich 10, jeden po drugim :-)
    Przynajmniej z matematycznego punktu widzenia nie ma problemu.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 65. Data: 2020-01-02 17:20:01
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    z <...@...pl> writes:

    > Wyliczę średnią ratę

    Ok. 219 zł - ta "informacja" do niczego nie posłuży.

    > lub zadowolę się nadpłatą w całym okresie.

    Tego nie rozumiem.

    > A co mi powie o takim kredycie RRSO? powie mi całą prawdę? Poda cyferkę.

    Pomijając problemy patologiczne (nie pamiętam konkretów, ale są
    w ustawie), RRSO poda liczbę, która dobrze nadaje się do porównań.

    > Ten mój obecny kredyt składa się z dwóch różnych pożyczek. Jedna
    > bezprocentowa a druga oprocentowana tylko z różnymi okresami spłaty i
    > ratami.

    Nie widzę problemu. Jeśli są niezależne, to oczywiście sensowne jest
    policzenie obu RRSO. Jeśli są zależne od siebie (konieczne było wzięcie
    obu, albo jedna była warunkiem drugiej), można policzyć wspólne RRSO.

    > Muszę sam sobie policzyć czy dam radę, czy lepiej brać więcej
    > oprocentowanego czy darmowego który trzeba spłacać szybciej Żadne RRSO
    > mi tu nie pomoże

    RRSO nie służy do oceny czy ktoś "da radę", tylko do oceny kosztu
    kredytów (ich efektywnego oprocentowania). Do oceny "dawania rady" służy
    wysokość raty - tamto fzero() z mojego poprzedniego listu może być
    przydatne.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 66. Data: 2020-01-02 17:23:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    z <...@...pl> writes:

    >Ok. 219 zł - ta "informacja" do niczego nie posłuży.

    >Tego nie rozumiem.

    pewnie policzy 9000+59*70 = 13130, nadplata 3130zl, 31% w 5 lat, ~6%
    rocznie
    I to moze byc uzyteczne, szczegolnie przy krotkich kredytach, bo jesli
    sie nie ma pomyslu na inwestycje, lub brakow w portfelu, to jednak
    tyle trzeba bedzie doplacic.

    Ale chyba przyzna, ze powinien to przeliczyc na 1 tys, a nie na 10 tys

    J.

  • 67. Data: 2020-01-02 17:29:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Masochista ;-)

    Masochista to pojdzie do bankow losowo prosic o kalkulacje kredytu :-)

    Ciagle pamietam kredyt "miniratka 3*5" z PKOBP.

    5 rat/miesiecy, 5% prowizji, 5% odsetek.
    Jaki dobry kredyt - nieprawdaz ?

    Tylko czemu RRSO 30% ? :-P

    No coz, moze zamiast do banku trzeba isc do doradcy :-)

    w sumie, to kredyt nie byl az taki zly, bo w te 5 miesiecy doplacalo
    sie tylko 6%.

    Wiec z jednej strony - RRSO wysokie, z drugiej - czy ktos da lepsza
    oferte ? :-)

    J.

  • 68. Data: 2020-01-02 17:40:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 2020-01-01 o 23:31, J.F. pisze:

    >Jeśli liczył dokładnie tak jaj ja ;-)

    Bank nie jest glupi, nie bedzie liczyl tak jak Ty, tylko po swojemu,
    zeby fajnie wyszlo.

    >Nie biorę kredytów co tydzień. Raczej oszczędzam.

    No to miales zadanie pomocnicze - czy lepiej kupic z oszczednosci, czy
    wziac kredyt.
    A raczej - ile strace biorac kredyt, jesli on twoja metoda ma 4%, a
    oszczednosci sa 3% :-)

    >Ten poziom matematyki nie sprawia mi trudności.
    >Po przygodzie z dodatkowym ubezpieczeniem NIE WIERZĘ ani w
    >oprocentowanie ani W RRSO

    No i tu jest wlasnie kwestia, ze przy kredycie konsumenckim ustawa
    wymaga podania przez bank RRSO obliczonego wedlug wzoru z ustawy.
    I powinno to zawierac wszystkie skladniki.
    Wiec masz proste narzedzie do porownania.

    Co prawda sam sie zastanawiam czy ubezpieczenie nalezy wliczac do RRSO
    :-)
    Tzn oczywiscie nalezy ... ale czy bank nie wymyslil jakiegos kruczka
    :-)

    P.S. czasem dziala na niekorzysc banku/klienta, np zawyzalo koszt
    kredytu z kart kredytowych, gdy bank doliczal np oplaty za wydanie
    karty, latwe do ominiecia.
    Ale tez podpowiada ciekawostke - czemu przy nonimalnym orocentowaniu
    10% rocznie RRSO wychodzi 10.47%

    J.

  • 69. Data: 2020-01-02 18:13:25
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2020-01-02 o 17:40, J.F. pisze:
    > Bank nie jest glupi, nie bedzie liczyl tak jak Ty, tylko po swojemu,
    > zeby fajnie wyszlo.

    A ja po swojemu aby dokładnie porównać interesujące mnie kredyty
    Wolny kraj ;-)

    > No to miales zadanie pomocnicze - czy lepiej kupic z oszczednosci, czy
    > wziac kredyt.

    I tu za bardzo wnikasz. Uszczęśliwiam ojca. Zbrakło mi na koncie a
    nagląca nagłość nastała ;-)

    > Co prawda sam sie zastanawiam czy ubezpieczenie nalezy wliczac do RRSO :-)
    > Tzn oczywiscie nalezy ... ale czy bank nie wymyslil jakiegos kruczka :-)

    I widzisz. Ustawa ustawą a dwa granaty w świątecznym ubraniu trzeba mieć ;-)

    Swoją drogą: Taki zapis "całkowita kwota ubezpieczenia jest wliczana do
    sumy kredytu z góry" jakoś tak to leci

    Normalny biały człowiek jak chce coś ubezpieczyć to doliczyłby do raty
    kredytu te 30 zł i KROPKA

    Ale NIEEEEE... ALE NIEEE... doliczają do kredytu żeby całość oprocentować

    No jak mam z takimi debilami/cwaniakami robić interesy? NO JAK? ;-)

  • 70. Data: 2020-01-02 18:25:56
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    z <...@...pl> writes:

    > Tego liczenia nikt mi nie wciskał. Zgadza się ono z moim maturalnym
    > wykształceniem.

    Nie wiem w którym roku zdawałeś maturę, ale w RRSO nie ma niczego, czego
    by nie było w czasach PRL w programie matematyki do poziomu szkoły
    średniej włącznie.
    Oczywiście na ile ów program był zrealizowany (w kontekście danego
    ucznia, ale także np. szkoły) i ile kto z tego pamięta po
    kilkudziesięciu latach to jest inna sprawa.

    BTW te zagadnienia istnieją także (nawet są bardziej podkreślone - przed
    chwilą sprawdziłem) w obecnych analogicznych programach nauczania.
    --
    Krzysztof Hałasa