  • 11. Data: 2008-05-10 19:07:05
    Temat: Re: Air France i platnosc karta
    Od: "Tomek." <p...@o...pl>

    Użytkownik "Sinus" <s...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
    news:g04evt$lkm$1@inews.gazeta.pl...

    > Autoryzacja by pewnie przeszła, ale na lotnisku mogą chcieć zobaczyć tą
    > kartę.
    > Jestem uczulony na to, bo kiedyś kupowałem koleżance bilet w China
    > Airlines,
    > autoryzacja była i kasę z karty ściągnęli, natomiast na lotnisku chcieli
    > zobaczyć tą kartę. No i nie wydali jej karty pokładowej - musiała kupić
    > nowy
    > bilet. Kasę oddali dopiero po 2 miesiącach, po reklamacji.

    > Paszport właściciela karty? Okazany przy check-in?

    autoryzacja przejdzie, ale na lotnisku są problemy.
    Bo przy pierwszym check-in system sprawdza czy karta jest aktywna.
    Ja miałem problem w BA, bo moja karta w dniu lotu była już nieważna
    (zrezygnowałem z niej) i nie mogli mi wydrukować kart pokłdowych.
    Musiałem iść do biura BA i tam ręcznie autoryzowali, w drodze
    powrtonej już nie było problemu.

    t.

  • 12. Data: 2008-05-10 20:04:42
    Od: "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl>

    Użytkownik "Tomek." <p...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > (zrezygnowałem z niej) i nie mogli mi wydrukować kart pokłdowych.
    > Musiałem iść do biura BA i tam ręcznie autoryzowali, w drodze

    Dla mnie to jakiś obłęd i nigdy się z tym nie spotkałem. Karty zmieniam dość
    często, więc zapewne byłem w analogicznej sytuacji kiedyś. Nie żebym raz w
    tygodniu gdzieś latał, ale jednak te kilka czy w porywach kilkanaście lotów
    na rok mi się uzbiera.

    Jeśli są w stanie sprawdzić czy karta jest aktywna, znaczy muszą mieć jej
    dane (nawet jeśli pracownik na check-in nie ma do nich bezpośredniego
    dostępu)? Inaczej sobie to wyobrażałem (platności obsługiwane przez firmę
    zewnętrzną).

    A może to była jakaś jednorazowa akcja pod jakimś pretekstem?

    marekz

  • 13. Data: 2008-05-10 20:12:00
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Sinus" <s...@g...SKASUJ-TO.pl> writes:

> [...]
    > autoryzacja była i kasę z karty ściągnęli, natomiast na lotnisku chcieli

    To zreszta dosc powszechna praktyka. Karta moze byc nowa, wazne by
    numer byl ten sam.

    > Paszport właściciela karty? Okazany przy check-in?

    Problem z paszportem jest taki, ze nie ma w nim numeru karty. A na
    karcie zwykle jest :-)
    --
    Krzysztof Halasa

  • 14. Data: 2008-05-10 20:33:07
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl> writes:

    > Jeśli są w stanie sprawdzić czy karta jest aktywna, znaczy muszą mieć
    > jej dane (nawet jeśli pracownik na check-in nie ma do nich
    > bezpośredniego dostępu)?

    Pewnie ma, bo niby dlaczego mialby nie miec? Normalnie linie lotnicze
    nie bawia sie w jakies kombinacje z "firmami zewnetrznymi" (dlaczego
    niby mialbym bardziej ufac jakiejs zupelnie mi nieznanej "firmie
    zewnetrznej" niz linii lotniczej, ktora odpowiada takze za bardziej
    niebezpieczne dla np. zycia elementy transakcji).

    Wymog posiadania karty, ktora oplacono bilet, sluzy stwierdzeniu, ze
    to posiadacz karty zaplacil za bilet, a w przypadku reklamacji jest to
    dowodem, ze posiadacz karty "otrzymal" usluge.

    Linia lotnicza jest zabezpieczona do czasu lotu przed ew. fraudem, bo
    po prostu anuluje bilet, ale jesli fraud "wyjdzie" pozniej, to nic nie
    moglaby zrobic. Bilety lotnicze sa zwykle drozsze niz paczka cukierkow
    i ryzyko jest zasadnicze.

    Oczywiscie podobnych problemow nie ma, jesli ktos placi karta na
    miejscu w biurze linii itp. (transakcja z obecnoscia karty).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 15. Data: 2008-05-10 21:02:28
    Od: "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl>

> [...]
    >
    > Oczywiscie podobnych problemow nie ma, jesli ktos placi karta na
    > miejscu w biurze linii itp. (transakcja z obecnoscia karty).

    Wydawało mi się nieracjonalne aby każda linia lotnicza miała swój "dział"
    zajmujący się autoryzacją kart, ale nawet zakładając, że tak jest,
    zastanawiające jest to, że nie spotkałem się ani razu z takim czymś jak chęć
    zobaczenia karty, którą płacono. Chyba bym oniemiał, gdyby ktoś czegoś
    takiego ode mnie chciał. Nikt ze znajomych, dla których kupowalem bilety
    także o niczym takim mi nie opowiadał. Podróżuję praktycznie zawsze w klasie
    ekonomicznej, więc nie można tego zwalać na jakieś quasi-vip-procedury, bo
    właśnie chyba dla biletów w klasie ekonomicznej najprędzej można spodziewać
    się fraudu.

    Idąc dalej, za chwilę konduktor w pociagu będzie chciał okazania karty przy
    bilecie kupowanym przez internet. Akurat w przypadku AF, wystarczy nie
    zaznaczyć check boxa potwierdzającego aby identyfikatorem była karta, którą
    się płaci i nie ma potem zadnych cyrków (identyfikatorem jest paszport
    podróżnego). Przynajmniej tak było kilka miesięcy temu. Natomiast miesiąc
    temu kupowałem bilety w Lufthansie tak dla siebie, jak i dla znajomej, i o
    żadnym sprawdzaniu kart także mowy nie było. Na początku tego roku kupowałem
    przez inet jeszcze bilet LOT. Także nic z tych rzeczy.

    Ale chyba nie napisałeś ot tak sobie, że jest to powszechna praktyka, tylko
    na podstawie jakichs swoich doświadczeń, więc chętnie się dowiem jakie linie
    i na których lotniskach ją stosują.

    marekz

  • 16. Data: 2008-05-11 13:52:56
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    A mozna w ogóle to "odznaczyc, czy jest jedynie opcja wyboru c.c/paszport./ karta AF
    i pole na wpisanie numeru wybranego
    j.w. (np. numeru pasportu)?
    JaC

    -----

  • 17. Data: 2008-05-11 15:34:22
    Od: "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl>

    Użytkownik " 666" <u...@w...eu> napisał w wiadomości

    > płaci i nie ma potem zadnych cyrków (identyfikatorem jest paszport
    > podróżnego).

    Nie pamiętam a nie chce mi się teraz sprawdzać, jednak chyba musi być jakiś
    identyfikator wybrany. Jesli coś się zmieniło i nie da się wybrać numeru
    paszportu a nie posiada się żadnej swojej karty, pozostaje na szybko wyrobić
    sobie kartę F-B, numer przychodzi chyba od ręki, sama karta naturalnie
    później, no ale nam wystarczy sam numer.

    marekz

  • 18. Data: 2008-05-11 17:39:07
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl> writes:

    > Wydawało mi się nieracjonalne aby każda linia lotnicza miała swój
    > "dział" zajmujący się autoryzacją kart,

    Maja w takim samym stopniu jak kazdy sklep ma taki dzial.

    > ale nawet zakładając, że tak
    > jest, zastanawiające jest to, że nie spotkałem się ani razu z takim
    > czymś jak chęć zobaczenia karty, którą płacono.

    Kwestia linii lotniczej. I czasu oraz sposobu placenia (czas przed
    wylotem oraz zakup biletu w sieci/przez telefon).

> [...]
    > nie można tego zwalać na jakieś quasi-vip-procedury, bo właśnie chyba
    > dla biletów w klasie ekonomicznej najprędzej można spodziewać się

    To nie zalezy od klasy.

    > Idąc dalej, za chwilę konduktor w pociagu będzie chciał okazania karty
    > przy bilecie kupowanym przez internet.

    Moze tak byc, wcale bym sie nie zdziwil.

    > Akurat w przypadku AF,
    > wystarczy nie zaznaczyć check boxa potwierdzającego aby
    > identyfikatorem była karta, którą się płaci i nie ma potem zadnych
    > cyrków (identyfikatorem jest paszport podróżnego).

    To sluzy do zupelnie innego celu.

    > Ale chyba nie napisałeś ot tak sobie, że jest to powszechna praktyka,
    > tylko na podstawie jakichs swoich doświadczeń, więc chętnie się dowiem
    > jakie linie i na których lotniskach ją stosują.

    Wiele linii, i chyba nie zalezy od lotniska. Szansa sie zwieksza jesli
    kupiles bilety na krotko przed wylotem. Nie pamietam szczegolow, ale
    szybkie uzycie google pokazuje na pierwszej stronie linie tureckie
    i singapurskie. Ale to jest praktykowane przez wiele linii, zreszta
    nie tylko linii, mozesz sie z tym spotkac czasem takze w hotelu (przy
    zaplacie z gory).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 19. Data: 2008-05-11 18:15:15
    Od: Krystek <s...@k...eu.org>

    MarekZ pisze:
    > Idąc dalej, za chwilę konduktor w pociagu będzie chciał okazania karty
    > przy bilecie kupowanym przez internet.

    Na grupie dyskusyjnej _pl.misc.kolej_ ludzie opisywali sytuacje, gdy
    osoba jadąca z wydrukowanym e-biletem musiała na stacji kolejowej okazać
    kartę płatniczą, której numer także widniał na bilecie (dotyczyło to
    kolei francuskich i niemieckich).

    K.

  • 20. Data: 2008-05-11 19:52:23
    Od: "MichalL" <m...@N...poczta.onet.pl>

    "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl> wrote in message

    > Idąc dalej, za chwilę konduktor w pociagu będzie chciał okazania karty
    > przy bilecie kupowanym przez internet.

    Tego nie robią, ale żeby zapłacic za bilet PKP przez internet musisz podać
    swoje dane adresowe zakładając konto, a przy kontroli biletów musisz pokazać
    dowód osobisty (weryfikowany jest numer dowodu). W każdym razie PKP ma twoje
    dokładne dane. A kwoty są jakby o rząd niższe.

    MichalL