  • 41. Data: 2022-07-21 06:27:48
    Temat: Re: Awaria w ALIOR BANK
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 20.07.2022 o 13:21, J.F pisze:

    > No fajnie, tylko City moze to sobie zrobic jak chce.
    > A jak rachunek docelowy ma byc poza City, to City musi wyslac przelew
    > przez KIR lub NPB, a nie jakis komunikat kartowy.

    Boszzzzz.

    > A komunikat kartowy w ogole wtedy niepotrzebny - obciązaja karte
    > wewnetrznie.

    Boszzzzzz x2

    > oplata za bezumowny debet mi sie kojarzy, ale moze ze starszych
    > czasow.

    Spróbuj znaleźć i wróć z informacją.

    > Pytanie co karty na to - KD nie powinna pozwolic zejsc ponizej
    > zera na koncie, ale rozne sytuacje bywaja.

    KK też nie powinna. Tu i tu może się to zdarzyć.

    > Tak, wlasnie sie znajomy nadzial.
    > Bodajze apka aliora, o mozna zobaczyc konta z innych bankow,
    > o jaka fajna funkja, podlaczył, o, nawet KK pokazuje,
    > o - mozna zlecic przelew z konta ... i nie wiadomo jak to sie stalo,
    > ale chcial zlecic przelew z rachunku podstawowego,
    > a zlecil z rachunku KK.
    >
    > Prowizja, odsetki, nie wiadomo kto zawinil ... ale podejrzewam,
    > ze zwyklym interfejsem do przelewow poszlo, a nie płatnosc z karty.

    A wypłata z bankomatu jakim interfejsem idzie? Bankomatowym?
    Proszę, nie snuj bezsensownych domysłów.
    Przelew z KK idzie tak samo (autoryzacja/obciążenie) jak wypłata z
    bankomatu czy zakupy.

    Gdyby było inaczej, to klient po przelewie miałby szansę tę samą kasę
    wydać na zakupy (autryzacja przez wydawcę karty bez udziału banku klienta).

    --
    Pete

  • 42. Data: 2022-07-21 06:47:05
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 20.07.2022 o 15:24, Krzysztof Halasa pisze:

    > No to wtedy "organizacja" (pomijając samego Citiego, który, rzecz jasna,
    > należy do organizacji) nie ma bladego pojęcia o takim przelewie z KK.
    > Nikt do nikogo nie "wysyła" także żadnej autoryzacji. Wydawcą karty jest
    > sam Citi, więc żadna pierwsza informacja nie może iść do niego. Nie ma
    > tu żadnego merchanta (a więc także banku merchanta), więc nie można
    > mówić o żadnej komunikacji z jego (ich) strony.

    Ale rozmawiamy ogólnie o bankach i przelewie z KK. To że Citi może być
    wydawcą karty, to jest przypadek szczególny.
    Większość przypadków jest taka, że wydawcą karty jest inna instytucja.

    > Nie jest to także w ogóle żadna transakcja karciana - z punktu widzenia
    > organizacji nie różni się niczym od zwykłego przelewu z rachunku
    > bieżącego.

    Nie różni się od zwykłej transakcji zakupu. W organizacjacz płatniczych
    nie występują rachunki płatnicze.

    > Oczywiście partner STIP (jeśli taki istnieje) może być poinformowany
    > o nowych środkach dostępnych.

    Boszzzz.
    Jakie nowe środki dostępne przy przelewie z KK?

    > Dokładnie tak samo jak z KD. Dokładnie tak
    > samo jak np. po spłacie karty albo po dowolnych innych operacjach na
    > koncie.

    Nie tak samo.
    Przelew na KK ma wiele etapów po drodze i dopiero przesłanie informacji
    o wpłacie na rachunek KK do wydawcy KK umożliwia skorzystanie z tych
    środków poza bankiem klienta.

    Natomiast wykonanie przelewy z KK jest automatycznie widoczne w banku
    klienta i u wydawcy karty (pomijając awarię komunikacji bank - wydawca)

    > Odsetki ustawowe to KC. Odsetki umowne to umowa, chociaż oczywiście
    > samo istnienie umów także reguluje KC.

    Ale nie ma oddzielnych odsetek w umowie dla debetu zrobionego KD od
    debetu na rachunku wykonanego innym instrumentem.

    > W Citi, możliwe.

    Alior stosuje oprocentowanie od zadłużenia przeterminowanego.

    2 moje próby i w obu są sankcję.
    Chcesz jeszcze coś dodać?

    --
    Pete

  • 43. Data: 2022-07-21 09:50:12
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 21 lipca 2022 o 06:40:03 UTC+2 Pete napisał(a):

    > A wypłata z bankomatu jakim interfejsem idzie? Bankomatowym?
    > Proszę, nie snuj bezsensownych domysłów.

    Dawniej szło na dyskietkę.
    Teraz:
    - jak wkładasz kartę banku X do bankomatu banku X to nigdzie nie wychodzi - co, bank
    głupi, że jeszcze będzie prowizję płacić?
    - jak nie, to idzie siecią plus (visa), cirrus (mc) - albo którąś z nich, z prowizją,
    dla innych kart.

    > Przelew z KK idzie tak samo (autoryzacja/obciążenie) jak wypłata z
    > bankomatu czy zakupy.

    I bank jest jednocześnie wydawcą karty, kredytodawcą, merchantem i aquirerem?
    Zmyślasz.

    > Gdyby było inaczej, to klient po przelewie miałby szansę tę samą kasę
    > wydać na zakupy (autryzacja przez wydawcę karty bez udziału banku klienta).

    A jak będzie bez autoryzacji?

    I wciąż powtarzasz błąd założycielski.
    Wydawcą karty jest bank (np. Citi), a nie "organizacja" (visa czy mc).
    Ew. wydawca może być organizacją (historycznie bank of america, obecnie chyba DC ma
    jakiś swój bank, ale też pozwala wydawać karty inyym bankom).
    Może to tylko złe użycie słowa (vjde Humpty-Dumpty), ale może mieć konsekwencje
    logiczne.

    Więc każdej karty - czy to EDD czy "organizacyjnej" - niezależnie, czy ta
    "organizacyjna" to debit czy credit.
    Swoją drogą "organizacyjne debit" to przypadek chyba wyłącznie polski, przynajmniej
    na taką skalę.
    W cywilizowanych krajach to organizacje (zwykle MC) się proszą, by do lokalnych kart
    EDD dołożyć funkcję debit "organizacji" - np. maestro, choć to właśnie umiera" - żeby
    klient może użył tej karty za granicą.
    Wtedy pójdzie przez "organizację" - ale w kraju "organizacja" nic o tym nie wie.

    Ogólnie jakieś bajki tu lecą, a problem wciąż nierozwiązany: co się stało, że alior
    nie autoryzował "debetówek organizacyjnych" (choć autoryzował EDD, czyli blika - ale
    zapewne tylko "kodowego", "zbliżeniowy" pewnie również leżał, bo to - CMIIW - po
    prostu jest MC), ale dawało się płacić aliorowskimi "kredytówkami organizacyjnymi"
    (choć w aliorze OIDP "organizacja"==MC, visy chyba nawet nigdy nie mieli).

  • 44. Data: 2022-07-21 09:56:27
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 21 lipca 2022 o 06:47:52 UTC+2 Pete napisał(a):

    > Ale rozmawiamy ogólnie o bankach i przelewie z KK. To że Citi może być
    > wydawcą karty, to jest przypadek szczególny.
    > Większość przypadków jest taka, że wydawcą karty jest inna instytucja.

    Herezja - wyjaśnienie w poście wyżej.

    > Nie różni się od zwykłej transakcji zakupu. W organizacjacz płatniczych
    > nie występują rachunki płatnicze.

    A jakie występują?
    Daj przykład organizacji i typów jej rachunków.

    > Boszzzz.
    > Jakie nowe środki dostępne przy przelewie z KK?

    Spłata KK.
    Podwyższenie limitu.
    Brak śniadania? (Ty, nie KK ;)

    > Nie tak samo.
    > Przelew na KK ma wiele etapów po drodze i dopiero przesłanie informacji
    > o wpłacie na rachunek KK do wydawcy KK umożliwia skorzystanie z tych
    > środków poza bankiem klienta.

    A co z offline, np. w samolocie?
    Choć podobno są już samoloty z "internetem" na pokładzie, prawda to?

    > Alior stosuje oprocentowanie od zadłużenia przeterminowanego.
    >
    > 2 moje próby i w obu są sankcję.
    > Chcesz jeszcze coś dodać?

    Przeterminowanego czy niedozwolonego?

    Z drugiej strony akurat citi daje karę również za zbytnią nadpłatę karty
    (alimenciarze?).

  • 45. Data: 2022-07-21 18:23:33
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Pete <n...@n...com> writes:

    > Ale rozmawiamy ogólnie o bankach i przelewie z KK. To że Citi może być
    > wydawcą karty, to jest przypadek szczególny.
    > Większość przypadków jest taka, że wydawcą karty jest inna instytucja.

    No tak, jasne. Np. wydawcą karty może być PKOBP, może to być Millennium,
    może to być BoA, itd. itd. Lista banków jest długa, ale to właśnie one
    są w znakomitej większości wydawcami kart.

    Masz w portfelu jakieś karty? Na odwrocie powinno być napisane kto je
    wydał. Napisz jaką kartę masz wydaną przez kogoś innego niż bank
    (i jeszcze niech to będzie KK).

    > Nie różni się od zwykłej transakcji zakupu.

    Przeciwnie, przelew z KK różni się zasadniczo od zakupu. Przy przelewie
    z KK nie ma żadnego zakupu, nie ma żadnego sklepu (merchanta). Wskaż
    przykład owego merchanta w takiej sytuacji :-)

    > W organizacjacz
    > płatniczych nie występują rachunki płatnicze.

    Sprawdź może kto należy do organizacji (jaka jest struktura), wtedy sam
    sobie odpowiesz na pytanie, czy są tam "rachunki płatnicze".

    > Boszzzz.
    > Jakie nowe środki dostępne przy przelewie z KK?

    Nowa wartość "środków dostępnych" na koncie danej karty, rzecz jasna.

    > Przelew na KK ma wiele etapów po drodze i dopiero przesłanie
    > informacji o wpłacie na rachunek KK do wydawcy KK umożliwia
    > skorzystanie z tych środków poza bankiem klienta.

    Opowieści z mchu i paproci. Typowy przelew z KK to jest pojedyncza
    transakcja, w "zwykłej" nomenklaturze to jest przeksięgowanie z jednego
    konta na inne. W tej samej instytucji.

    Co masz na myśli w tym kontekście pisząc o wpłacie na konto KK? Miał być
    przelew z KK.

    Owszem, czaaasem są takie sytuacje, że wydawca karty nie jest bankiem
    klienta (albo w ogóle bankiem). Ale czy wtedy to jest karta kredytowa?
    Jakoś nie kojarzę obecnie takiego przypadku. Może w bankach
    spółdzielczych? Poza tym, nawet gdyby to była KK, czy klient miałby
    możliwość zrobienia z niej przelewu? Co najmniej wątpliwe, a na pewno
    nietypowe.

    I w dalszym ciągu klient mógłby wydać te pieniądze od razu. Bo zlecenie
    byłoby inicjowane w banku, a nie u jakiegoś innego wydawcy karty.
    Żadnego merchanta też by tam nie było, bo tu nie ma sprzedaży, ani
    w ogóle transakcji karcianej.

    To naprawdę nie są informacje trudne do sprawdzenia, czy w ogóle do
    uzyskania.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 46. Data: 2022-07-21 18:40:29
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21.07.2022 o 18:23, Krzysztof Halasa pisze:
> [...]
    >
    > Masz w portfelu jakieś karty? Na odwrocie powinno być napisane kto je
    > wydał. Napisz jaką kartę masz wydaną przez kogoś innego niż bank

    Miałem kiedyś karty CINKCIARZ.PL. Są karty kilku zagranicznych
    instytucji R(np. REVOLUT), które nie są bankami. Ale kredytowych nie
    widziałem - co nie znaczy, że nie ma.

> [...]
    > Sprawdź może kto należy do organizacji (jaka jest struktura), wtedy sam
    > sobie odpowiesz na pytanie, czy są tam "rachunki płatnicze".

    Wydaje mi się, że to kwestia zdefiniowania owego "rachunku płatniczego".
    No bo bez wątpienia dla karty jakiś tam rachunek prowadzony jest -
    inaczej by się w tym pogubili. Tylko co innego jakiś tam rachunek
    księgowy gromadzący dane o rozliczeniach na karcie, a co innego jakiś
    typowy rachunek, na którym dysponent może sobie robić operacje.

    Jeśli nawet następuje "przelew z karty", to nie jest to tak robione, jak
    przy przelewie z rachunku. Obciążany jest rachunek rozliczeniowy karty,
    ale przelew idzie z innego rachunku prowadzonego przez wystawcę karty
    (chyba wystawcę). To coś jak przy płatności walutą wirtualną, gdzie
    trzeba ją przewalutować na walutę fizyczną, by dało się komuś wysłać.

> [...]
    > Opowieści z mchu i paproci. Typowy przelew z KK to jest pojedyncza
    > transakcja, w "zwykłej" nomenklaturze to jest przeksięgowanie z jednego

    Wydaje mi się, że trochę zanadto upraszczasz. Pomniejszane są dostępne
    dla danej karty środki, ale rozliczenie, to idzie z jakiegoś rachunku
    bankowego i nie zdziwił bym się, jakby to był jeden rachunek dla danej
    instytucji. Przykładowo jak ktoś dokonuje przekazu pocztowego na
    Poczcie, to co prawda w danych nadawcy "przelewu" jest wskazana przez
    wpłacającego podmiot, ale za to numer rachunku wychodzącego jest
    jednakowy (dziś to sprawdziłem :-)

    --
    Robert Tomasik

  • 47. Data: 2022-07-21 19:19:09
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 21 lipca 2022 o 18:40:33 UTC+2 Robert Tomasik napisał(a):

    > Miałem kiedyś karty CINKCIARZ.PL. Są karty kilku zagranicznych
    > instytucji R(np. REVOLUT), które nie są bankami. Ale kredytowych nie
    > widziałem - co nie znaczy, że nie ma.

    Bywało gorzej - miałem kartę z idei, której wydawcą był getout.
    I pewnie obsługiwał idei karty.
    Popierdólka VW Bank też sam nie obsługiwał, ale chyba sam wystawiał (za to nie miał
    kodu BIC/SWIFT, przelewy zagraniczne do vw szły przez ing, a z vw zagranjcznego chyba
    nie dało się wysłać).
    A revolut bankiem jest.
    Sądzę, że nawet jak nie był, to karty sam wystawiał.
    Co do cinkciarz sam jestem ciekawy.

> [...]
    > (chyba wystawcę). To coś jak przy płatności walutą wirtualną, gdzie
    > trzeba ją przewalutować na walutę fizyczną, by dało się komuś wysłać.

    Zmyślasz bardziej niż Pete, a pocztę z bankiem mylusz niczym jarkacz ;P
    Akurat ostatnio korzystałem z przelewu z KK - w promocji visy w santander
    (nieodmiennie polecam) można m.in. dostać 100zł za skorzystanie z przelewu z KK na
    min. 1k przy zamawianiu karty - a że ten przelew jest darmowy to grzech nie brać.
    Nie wiedziałem, że jeszcze jest GP (jakbym wiedział, to bym wziął wyższy limit i
    całość wypłacił i wrzucił do milka na 4,5%) więc nawet opierdzieliłem, że co to jest,
    że przyszedł zaraz przelew z jakiegoś rachunku, a ja nie mogę zrobić zwrotnego.
    Przeprosili grzecznie, wyjaśnili, że będzie można następnego dnia, a jakby były
    odsetki to pusać reklamację i zwrócą.
    A ten rachunek, z którego przyszedł przelew, to rachunek mojej KK na który spłacam (i
    nawet mogę sobie - choć niby nie wolno, choć to to nie wiem, czy akurat w regulaminie
    santandera było - trzymać tam kasę i potem zwrot nadpłaty jest za darmo - a ew.
    komornik nie może zająć rachunku KK, nawet nadpłaty ;)

  • 48. Data: 2022-07-21 20:04:48
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21.07.2022 o 19:19, Dawid Rutkowski pisze:

    > A revolut bankiem jest. Sądzę, że nawet jak nie był, to karty sam
    > wystawiał.

    Wystawiał. Jest kilka podobnych firm nie będących bankami. U nas mniej
    popularne, ale masę fraudów na takie "dziwne" wynalazki jest rozliczane.
    Po za tym w polskim prawie jest rozbicie na banki i instytucje
    finansowe, natomiast nie jestem pewien, ze w każdym kraju tak jest.

    > Co do cinkciarz sam jestem ciekawy.

    Mam gdzieś i jak znajdę, to popatrzę. Ale chyba nie CINKCIARZ.PL je
    wystawiał. To był tylko brand. Któryś bank w ich imieniu to robił. Od
    COVID-u akurat nie używam i po utracie ważności mam ją gdzieś
    zdeponowaną w "śmietniku".

    > Zmyślasz bardziej niż Pete, a pocztę z bankiem mylusz niczym jarkacz
    > ;P

    No więc dziś to sprawdzałem, bo potrzebowałem służbowo i tak to działa.
    Poczta Polska ma rachunek rozliczeniowy w Banku Pocztowym. Przekazy idą
    z jednego konta. Akurat oszuści chcieli w błąd prowadzić ofiarę, że niby
    płacą mu cztery firmy - mniejsza o to, o co chodziło, bo nie chcę pisać
    - i wyszło dziwnie, ze czterech różnych płatników z jednego numeru
    rachunku przelew robi.

> [...]
    > trzymać tam kasę i potem zwrot nadpłaty jest za darmo - a ew.
    > komornik nie może zająć rachunku KK, nawet nadpłaty ;)

    Ciekawe rozwiązanie. Natomiast uważam, ze to, ze do spłacania danej
    karty jest indywidualny rachunek bankowy, to nie jest to samo,
    posiadanie takiego rachunku. Za gaz, czy podatki też przecież płacimy na
    spersonalizowane rachunki, co nei znaczy, ze należą one do Ciebie. Nie
    da się - o ile wiem - bezpośrednio z takiego przypisanego do karty
    rachunku wykonać przelewu. Nie wiem, jak to wygląda u kogoś, jakbym mu
    przelew z karty kredytowej zrobił i jestem ciekawy, czy bedzie miał
    przelew przychodzący z tego rachunku, który służy do spłacania
    zadłużenia, ale wątpię.

    --
    Robert Tomasik

  • 49. Data: 2022-07-21 20:38:49
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> writes:

    > Miałem kiedyś karty CINKCIARZ.PL. Są karty kilku zagranicznych
    > instytucji R(np. REVOLUT), które nie są bankami. Ale kredytowych nie
    > widziałem - co nie znaczy, że nie ma.

    No tak, wiem. Są np. credit unions, coś a la SKOKi, są też firmy nie
    będące bankami, które udzielają kredytu (na KK). Z tym że często same
    wydają swoje karty.

> [...]
    > tam rachunek księgowy gromadzący dane o rozliczeniach na karcie, a co
    > innego jakiś typowy rachunek, na którym dysponent może sobie robić

    Faktem jest, że to jest kwestia nomenklatury. W każdym razie banki są
    członkami organizacji, więc nie można pisać, że organizacje nie mają
    "rachunków płatniczych" :-)
    Z drugiej strony, formalnie klient nie może "sobie robić" operacji na
    "swoim" rachunku w banku. On może "zlecać" operacje, ale same zapisy na
    koncie przeprowadza bank. Zresztą tak samo działa to w każdej firmie,
    która używa ksiąg rachunkowych - klient miałby sam "sobie" coś
    księgować? :-)

> [...]
    > karty (chyba wystawcę). To coś jak przy płatności walutą wirtualną,
    > gdzie trzeba ją przewalutować na walutę fizyczną, by dało się komuś

    Dlaczego tak uważasz?
    Teoretycznie mogłoby być użyte jakieś dodatkowe konto, i być może gdzieś
    tak to jest robione - ale normalnie nie ma takiej potrzeby.
    Z wymianą walut jest inaczej, ponieważ nie można prowadzić rachunków
    (no, zapisów) w różnych walutach na jednym koncie (ale można na
    subkontach, i nie trzeba ich pokazywać w takiej postaci klientowi) :-)

> [...]
    > dla danej karty środki, ale rozliczenie, to idzie z jakiegoś rachunku
    > bankowego i nie zdziwił bym się, jakby to był jeden rachunek dla danej

    To kwestia tego, przez jak silną lupę patrzymy :-)

    Obciążenie musi zostać zaksięgowane na koncie karty (to chyba jasne)
    i jednocześnie musi zostać zaksięgowanie uznanie, np. na koncie drugiego
    klienta (jeśli akurat ma konto w tym samym banku itp.) albo np. na
    koncie loro innego banku (bank nie prowadzi oddzielnych kont
    beneficjentów przelewów w innych bankach).

    To, jaki numer konta będzie w komunikacie np. KIR to inna sprawa -
    przypuszczalnie bank nie musi identyfikować kont kart kredytowych
    oddzielnymi numerami IBAN. Natomiast pewnie dobrze by było, gdyby te
    numery były sensowne, żeby np. dało się przelać "z powrotem", i żeby
    nie trzeba było tego szukać nie wiadomo gdzie (np. może to być numer
    "głównego" konta danego klienta). Więc raczej wspólnego numeru dla
    wszystkich przelewów ze wszystkich KK w danym banku bym się nie
    spodziewał.

> [...]
    > Poczcie, to co prawda w danych nadawcy "przelewu" jest wskazana przez
    > wpłacającego podmiot, ale za to numer rachunku wychodzącego jest

    Jasne, poczta nie prowadzi oddzielnych kont dla każdego takiego klienta.
    Bank też może coś takiego zrobić - wpłata gotówkowa na konto innego
    klienta. Banki tego raczej nie lubią.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 50. Data: 2022-07-21 20:40:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 21 Jul 2022 20:04:48 +0200, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > Po za tym w polskim prawie jest rozbicie na banki i instytucje
    > finansowe, natomiast nie jestem pewien, ze w każdym kraju tak jest.

    No przeciez KK zaczely sie wcale nie od bankow.
    W USA.

    J.