  • 61. Data: 2022-07-22 16:43:38
    Temat: Re: Awaria w ALIOR BANK
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 22 Jul 2022 16:11:20 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > W ogóle to takie rzeczy są - przelewy z KK za różne czynsze itp. Bank
    > m.in. nie nalicza(ł) wtedy odsetek w GP (w szczególności Citi tak
    > miał/ma), siłą rzeczy nie mogło to być własne konto.

    Ale czy wtedy to jest typowy przelew, czy bank sie jakos dogadal z
    odbiorcą, który mu prowizję placi?
    A sama płatnosc jest realizowana wlasnie sposobem "kartowym",
    choc bez terminala.

    > Poza tym spłaty zadłużenia w innym banku też tak mogą działać
    > (aczkolwiek niekoniecznie bez odsetek itp).

    > Może nie być żadnego. Nie wszystkie zdarzenia mają "rachunek źródłowy".

    Ale jesli bylo placone kartą, to i zwrot powininien byc "kartowy".
    Nie wiem, czy im wtedy trzeba jakis nr starej transakcji, czy
    wystarczy im nr karty - i tak samo jak obciązają, tak i zwracają.

    J.

  • 62. Data: 2022-07-22 17:03:53
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    > Pewnie, że rozrachunki z klientem, ale konto może być banku.
    > Tak jak np. takie konto do spłaty pożyczki.
    > KK to jeszcze bardziej zakręcone, bo tam też kredyt, ale jeszcze niewypłacony.
    > I nie mam pełnej swobody dysponowania, nawet nadpłatą.

    Wszystkie te konta są prowadzone przez bank na rzecz klienta.

    > Ale chyba jako obciążenie?

    No nie, miałem na myśli księgowanie przez sprzedawcę.
    Może nie napisałem tego jasno, chociaż "KP" powinno to ostatecznie
    wyjaśnić.

    > Jak jest przelew to zawsze jest księgowany na dwóch kontach.

    Każda operacja jest księgowana na dwóch kontach.

    > Tak samo mógłbyś napisać, że np. "osobny" rachunek wspólnoty mieszkaniowej,
    > na który tylko ja wpłacam czynsz, jest prowadzony na moją rzecz - w
    > skarbonce, z którą nie mam żadnej umowy.

    Nie. Ale wspólnota z pewnością prowadzi konto (a może konta) tylko dla
    Ciebie :-)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 63. Data: 2022-07-22 17:52:12
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> writes:

    > O ile się orientuję, to nikt nie rozlicza poszczególnych transakcji,
    > tylko hurtem robi się rozliczenie obejmujące grupę transakcji.
    > Przykładowo z dnia się sumuje to, co dany bank powinien zapłacić
    > organizacji, oraz to, co organizacja powinna zapłacić bankowi i idzie
    > przelew na tę różnicę. Do tego dołączany jest raport, co paczka
    > zawiera i sobie obydwie strony księgują.

    Każda transakcja musi być rozliczona indywidualnie, ponieważ
    w przeciwnym przypadku nie dałoby się ich zaksięgować u obu stron (nikt
    by nie wiedział komu dać, komu zabrać itd). Zajmują się tym różne izby
    rozliczeniowe, układy wzajemne, organizacje karciane i inne takie.
    Na podstawie tych indywidualnych "dokumentów źródłowych"
    (np. generowanych przez jeden bank, księgowanych, przesyłanych do innego
    banku i tam księgowanych) prowadzone są wszystkie zapisy na kontach
    współpracujących w jakiś sposób banków.

    Banki mają swoje wzajemne rachunki w innych bankach i po prostu
    płacą/otrzymują środki z/na te rachunki. Dopiero gdy tych środków jest
    za dużo, a zwłaszcza za mało, muszą to uregulować. Może tam być też
    np. linia kredytowa, rozliczenia przy pomocy innych banków, np. banki
    mogą mieć swoje konta w banku rozliczeniowym (układ z "clearing house",
    np. KIR), układy "każdy z każdym" itd. Generalnie to nie jest tak, że
    "idzie przelew na różnicę" - saldo rozliczeń po prostu zmniejsza lub
    zwiększa środki na odpowiednich kontach nostro/loro (prowadzonych przez
    np. bank A na rzecz banku B i odwrotnie).

    Przykład: bank BA przez cały dzień (albo i miesiąc) wykonuje tylko jedną
    operację - przelew zlecony przez swojego klienta KA na konto klienta KB
    w banku BB.

    Bank BA księguje przelew jako obciążenie na koncie klienta KA oraz jako
    uznanie na koncie loro BB, oraz generuje np. komunikat rozliczeniowy
    informujący o tym zdarzeniu bank BB.

    Bank BB na podstawie odebranego komunikatu księguje na swoim koncie loro
    banku BA obciążenie oraz na koncie klienta KB uznanie.

    Po tych operacjach bank BA ma na swoim koncie nostro w BB mniej środków
    ("wysłał je przelewem", ale przecież nie wysłał nic oprócz komunikatu).
    Bank BB ma na swoim koncie nostro w BA więcej (dostał je "lokalnie" od
    klienta KA).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 64. Data: 2022-07-22 18:00:01
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale czy wtedy to jest typowy przelew, czy bank sie jakos dogadal z
    > odbiorcą, który mu prowizję placi?

    Typowy przelew. Ludzie też różne sztuczki odczyniali.
    Nie ma prowizji od odbiorcy, bo to jest zwykły przelew.

    > A sama płatnosc jest realizowana wlasnie sposobem "kartowym",
    > choc bez terminala.

    No a do czego używana jest karta?
    Nie nie nie. Do niczego.

    Karta potrzebna jest tylko i wyłącznie w taki sposób, że jest do niej
    przypisany rachunek z limitem kredytowym, z którego można pobrać środki.
    Dokładnie tak samo jak z rachunku bieżącego - na którym są środki
    dostępne - no to może niekoniecznie dokładnie tak samo :-)

    > Ale jesli bylo placone kartą, to i zwrot powininien byc "kartowy".
    > Nie wiem, czy im wtedy trzeba jakis nr starej transakcji, czy
    > wystarczy im nr karty - i tak samo jak obciązają, tak i zwracają.

    Właśnie tak: brak rachunku źródłowego zwrotu, chociaż oczywiście gdzieś
    tam pieniądze będą pobrane z rachunku, który pewnie ma swój numer.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 65. Data: 2022-07-22 18:04:02
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 22 lipca 2022 o 17:52:47 UTC+2 Krzysztof Halasa napisał(a):

> [...]
    > ("wysłał je przelewem", ale przecież nie wysłał nic oprócz komunikatu).
    > Bank BB ma na swoim koncie nostro w BA więcej (dostał je "lokalnie" od

    Ładnie opisałeś SWIFT, system rozproszony.
    Ale w elixir jest prościej, system jest scentralizowany.
    Najpierw lecą z banków e-maile z definicjami przelewów.
    Potem zamknięcie sesji.
    Przeliczenie, co jest który bank innemu winien netto.
    Rozrachunek między _kontami_banków_w_NBP_.
    I lecą e-maile z raportami, co mają sobie banki zaksięgować.

  • 66. Data: 2022-07-22 20:05:38
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 22.07.2022 o 16:03, J.F pisze:
    > PP przepisuje dane płatnika do przelewu? No tak - musi. Bo w zwyklym
    > przelewie ze zwyklego konta ... zmienich dane wysyłającago ... sie
    > chyba nie da.

    No właśnie to oszuści wykorzystywali. I w sumie działało, bo mało kto
    sprawdza numery rachunków widząc przelew od kogoś. Ale w tym konkretnym
    wypadku przesadzili, bo jednego dnia wysłali cztery od różnych
    kontrahentów i księgowej "rzuciło się w oczy", że coś jest nie tak, bo
    czterech kontrahentów płaciło z jednego i tego samego rachunku.

    > Ale akuat znam przypadek z Niemiec, gdzie jakies sklepy powolaly
    > sobie wspolną organizacje płatniczą. A moze tylko kupily usługe i
    > takiej organizacji. Sklep zamawial towar, otrzymywal fakturę, a
    > placiła ta organizacja. W imieniu sklepu.

    Czyli taki trochę inny faktoring :-) U nas przy faktoringu przelew chyba
    idzie z rachunku klienta, a jedynie rachunek do wysokości faktury jest
    kredytowany.

    --
    Robert Tomasik

  • 67. Data: 2022-07-22 21:15:09
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > Ładnie opisałeś SWIFT, system rozproszony.
    > Ale w elixir jest prościej, system jest scentralizowany.

    Elixir działa dokładnie tak samo, co do zasady :-)
    Jest zresztą bardziej skomplikowany, raczej nie prostszy.
    BTW SWIFT także jest bardziej skomplikowany.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 68. Data: 2022-07-22 21:19:41
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> writes:

> [...]
    > różnych kontrahentów i księgowej "rzuciło się w oczy", że coś jest nie
    > tak, bo czterech kontrahentów płaciło z jednego i tego samego

    Mógł też komputer "podpowiadać" na podstawie numeru konta.

    Swoją drogą, jaką korzyść owi oszuści uzyskiwali? Chcieli "wyrobić
    sobie" odroczone płatności? No bo tak zwykle to oszustom nie chodzi
    o to, by zapłacić za towar :-)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 69. Data: 2022-07-22 21:29:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 22 Jul 2022 20:05:38 +0200, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > kontrahentów i księgowej "rzuciło się w oczy", że coś jest nie tak, bo
    > czterech kontrahentów płaciło z jednego i tego samego rachunku.

    Ale co - wplacali przez poczte, zeby sprawic wrazenie, ze 4 roznych
    kontrahentow przelalo ze swoich kont ?

    > Czyli taki trochę inny faktoring :-) U nas przy faktoringu przelew chyba
    > idzie z rachunku klienta, a jedynie rachunek do wysokości faktury jest
    > kredytowany.

    Kto wie, moze i wlasnie faktoring, ale po niemiecku.

    Zaraz - u nas faktoring to chyba dostawcy dotyczy - on chce szybko
    pieniadze otrzymac.

    A w Niemczech odwrotnie - dzieki popularnym skontom, klientowi sie
    opłaca szybko zaplacic. Chocby kredytu miał użyc.

    J.

  • 70. Data: 2022-07-22 21:41:34
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Może dzieci im przysyłają GBP na aliorowe konto?

    -----
    > Mimo wszystko nie spodziewałem się takich wiekowo klientów.
    > To znaczy, że nie trzymają się Ci starsi kurczowo tych banków, które pamiętają od
    wieków.