  • 11. Data: 2002-10-02 12:28:35
    Temat: Re: [BPH] dzisiejsze zlecenia stałe
    Od: "Jarosław Badurek" <j...@N...gazeta.pl>

    Nikt <n...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Czy gdziekolwiek w umowie z bankiem masz zagwarantowane, że przelew
    > dojdzie tego samego dnia? Jeśli nie to nie masz racji. Kropka.

    Nigdzie nie jest też powiedziane, że bank musi go realizować poprzez Elixir.
    Może iść przecież Sybirem. Będzie trochę dłużej.

    JarekB

  • 12. Data: 2002-10-02 12:31:10
    Od: "Jarosław Badurek" <j...@N...gazeta.pl>

    Kamil Jońca <k...@p...onet.pl> napisał(a):

    > W prawie bankowym jest niezwłocznie.
    > Problem w tym co znaczy niezwłocznie.

    Niezwłocznie tylko do ZUS-u (art. 63a), reszta zgodnie z umową rachunku
    bankowego.

    JarekB

  • 13. Data: 2002-10-02 12:37:58
    Od: "Jacek " <j...@N...gazeta.pl>

    > Nigdzie nie jest też powiedziane, że bank musi go realizować poprzez Elixir.
    > Może iść przecież Sybirem. Będzie trochę dłużej.

    Może iść nawet na piechotę :-) Kwestia tego kiedy _wyjdzie_ i kiedy zostanie
    obciążone konto. I to jest moja wątpliwość.

    Jacek

  • 14. Data: 2002-10-02 12:42:41
    Od: "Jarosław Badurek" <j...@N...gazeta.pl>

    Jacek <j...@N...gazeta.pl> napisał(a):

    > Nie mam umowy pod ręką, ale wątpię, żeby którykolwiek bank gwarantował, że
    > pieniądze _pojawią_ się na koncie beneficjenta w tym samym dniu.
    > Moja wątpliwość dotyczy tego, że pieniądze nie _opuściły_ banku w tym samym
    > dniu i co z tego wynika bank obracał moimi pieniędzmi przez dzień bez
    odsetek.

    Bank nie obracał Twoimi pieniędzmi, gdyż były one na koncie rozliczeń
    międzybankowych.

    Na zakończenie ciekawostka ze strony http://www.ebanki.pl/artykuly/kir.html :
    "Osiągnięty cykl rozliczeń (maksymalnie 1 dzień w ELIXIR-ze) dla dokumentów
    płatniczych należy do najkrótszych w porównaniu do analogicznych systemów w
    krajach Unii Europejskiej. Był on o 45% krótszy od średniego w UE.
    Przykładowe długości cyklu rozliczeniowego w różnych krajach: Francja - 7
    dni, Niemcy - 3 dni, Holandia - 2 dni (źródło: BARCLAYS BANK)."

    Po wejściu do UE będzie lepiej? ;)

    JarekB

  • 15. Data: 2002-10-02 12:51:38
    Od: "Jacek " <j...@N...gazeta.pl>

    > Bank nie obracał Twoimi pieniędzmi, gdyż były one na koncie rozliczeń
    > międzybankowych.

    Nie jestem księgowym i nie wiem na jakim koncie były moje pieniądze. Faktem
    jest, że zostałem pozbawiony odsetek za jeden dzień.

    Ponawiam pytanie:

    Rozumując podobnie jak wy: gdyby bank obciążył moje konto w tym samym dniu, a
    dyspozycję do KIRu przesłał po miesiącu, to też byłoby w porządku?

    Jacek

  • 16. Data: 2002-10-02 17:24:50
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Jacek " <j...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Może iść nawet na piechotę :-) Kwestia tego kiedy _wyjdzie_ i kiedy
    zostanie
    > obciążone konto. I to jest moja wątpliwość.

    "Gazeta Prawna": bankom w weekendy się "nie przelewa"
    01.10.2002 08:31 /PAP/

    Obecnie obowiązujące w Polsce prawo bankowe w sposób bardzo ogólny odnosi
    się do praw klienta detalicznego - uważa "Gazeta Prawna". Jej zdaniem,
    dobrze więc, że w ramach dostosowań do UE mamy wreszcie ustawę o kredycie
    konsumenckim.

    Ale to wciąż za mało, by interesy klientów detalicznych w starciu z
    potężnymi bankami były dostatecznie chronione. Jak pokazuje życie,
    konkurencja i wolny rynek nie są w stanie zniwelować skutków nierównej
    pozycji obu stron umowy bankowej - komentuje gazeta.

    Według niej, od czasów tzw. oscylatora Art.B chyba każdy Polak ma
    świadomość, że pieniądze pracują także w drodze od rachunku dłużnika na
    konto wierzyciela. Im dłużej więc idą, tym większe prawdopodobieństwo, że
    zarabiają na tym nie strony przelewu, ale pośrednik. Stąd, jeśli nie
    zostanie stworzone prawo, które w jednoznaczny sposób ustali standardy
    dokonywania i dokumentowania przelewów, to pewne jest, iż banki nie będą
    zbyt chętne do przyspieszania transferu pieniędzy - pisze "GP".

  • 17. Data: 2002-10-02 18:12:03
    Od: "Janek" <j...@w...pl>

> [...]
    dniu, a
    > dyspozycję do KIRu przesłał po miesiącu, to też byłoby w porządku?

    Miesiąc to przesada, ale do niedawna przelew z Poczty Polskiej i niektórych
    banków szedł normalnie tydzień.
    Elixir to nowość, a sesje elixiru to już duży szczegół dla klienta.

    Czy to w porządku? To nie narusza żadnego paragrafu.
    Ty chcesz coś dostać od banku (odsetki) a bank nie chce ci ich dać (bo nie
    musi) - to jest biznes.
    Proponuję przeniesć się do innego banku.
    Coraz więcej bankow tak zaczyna "pogrywać"

  • 18. Data: 2002-10-02 18:14:20
    Od: "Janek" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Jacek " <j...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > Może iść nawet na piechotę :-) Kwestia tego kiedy _wyjdzie_ i kiedy
    zostanie
    > obciążone konto. I to jest moja wątpliwość.

    Wyjdzie w tym czasie co powinno. Pytanie kiedy DOJDZIE.
    I tak uważam, że obecny system bankowy w Polsce jest jednym z najlepszych i
    najnowocześniejszych na świecie.
    W Niemczech czy USA twoje pytania zostałyby wyśmiane.

  • 19. Data: 2002-10-03 06:19:24
    Od: j...@p...onet.pl

> [...]
    > najnowocześniejszych na świecie.
    > W Niemczech czy USA twoje pytania zostałyby wyśmiane.

    Chyba jednak nie czytałeś poprzednich postów. Powtarzam: chodzi mi o
    jednodniową różnicę pomiędzy obciążeniem mojego rachunku, a właśnie _wyjściem_
    pieniędzy z banku. Czyli jednak nie wyszło wtedy, kiedy powinno. Kiedy doszło
    to zupełnie inna sprawa.

    Jacek

  • 20. Data: 2002-10-03 06:28:10
    Od: "Jarosław Badurek" <j...@N...gazeta.pl>

    j...@p...onet.pl napisał(a):

> [...]
    _wyjściem_
    > pieniędzy z banku. Czyli jednak nie wyszło wtedy, kiedy powinno. Kiedy

    Skąd wiesz, że nie wyszło?
    Jaka jest wg Ciebie definicja słowa "wyszło"?

    JarekB