  • 1. Data: 2008-12-20 10:24:51
    Temat: Bank odpowiada za sprawdzenie zgodności nr konta i danych właściciela
    Od: "Pafcik" <s...@s...pl>

    http://gospodarka.gazeta.pl/pieniadze/1,29508,608621
    3,Bank_musi_sprawdzic_dane_w_przelewie.html

    To bank ponosi finansową odpowiedzialność, jeśli realizując zlecenie
    przelewu, prześle pieniędzy na błędny rachunek, niezgodny z nazwiskiem
    podanym na zleceniu. Tak orzekł w grudniu Sąd Najwyższy. Oznacza to, że w
    sytuacji gdy zlecając przelew, pomylimy się przy wpisywaniu numeru konta
    odbiorcy, bank nie powinien tego przelewu wykonać. Jeśli jednak to zrobi i
    wyśle pieniądze, nie sprawdzając zgodności danych osobowych z numerem konta,
    klient może żądać zwrotu pieniędzy.

  • 2. Data: 2008-12-20 10:53:03
    Od: BK <b...@g...com>

    On 20 Gru, 11:24, "Pafcik" <s...@s...pl> wrote:
> [...]
    > wyśle pieniądze, nie sprawdzając zgodności danych osobowych z numerem konta,

    Zawsze klient mogl sie domagac zwrotu wyslanych na zly rachunek
    srodkow. Zasada rownie stara co swiat ;-) Wyrok nie jest przelomowy i
    dodatkowo o co innego tak naprawde w nim chodzilo, nikt w Wyborczej go
    nie czytal ;-)

    BK

  • 3. Data: 2008-12-20 11:21:03
    Od: Dannyboy <d...@p...pl>

    Pafcik pisze:
> [...]
    > wyśle pieniądze, nie sprawdzając zgodności danych osobowych z numerem konta,

    Jakas dziennikarska fikcja.
    Chyba Bank odbierający ponosi odpowiedzialność za zaksięgowanie
    pieniędzy na właściwym rachunku.

    Przeciez Bank wysylajacy przelew nie ma dostępu do danych osobowych w
    banku odbierającym przelew.
    Po drugie co z kontami powiazanymi z kartami instrumentem
    elektronicznego pieniadza (np karty przedplacone).

    Ma ktoś link do tego orzeczenia ? Jak narazie to sie kupy nie kleji.

    --
    pozdrawiam | best regards | saludos
    Dan the Man

  • 4. Data: 2008-12-20 11:23:58
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Dannyboy" <d...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Jakas dziennikarska fikcja.

    Albo to jakieś bzdury i tak jak pisze BK chodziło w orzeczeniu o coś całkiem
    innego, albo SN całkowicie stracił kontakt z rzeczywistością, co i tak nie
    będzie miało żadnego przełożenia na praktykę, a inny skład orzeknie zapewne
    za jakiś czas odmiennie.

    marekz

  • 5. Data: 2008-12-20 12:57:17
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dannyboy <d...@p...pl> writes:

    > Chyba Bank odbierający ponosi odpowiedzialność za zaksięgowanie
    > pieniędzy na właściwym rachunku.

    Oba banki odpowiadaja za wykonanie zlecenia.

    > Przeciez Bank wysylajacy przelew nie ma dostępu do danych osobowych w
    > banku odbierającym przelew.

    To nie powoduje, ze oba banki nie moga sie upewnic ze zlecenie zostalo
    wykonane prawidlowo.

    > Po drugie co z kontami powiazanymi z kartami instrumentem
    > elektronicznego pieniadza (np karty przedplacone).

    Nie widze tu zadnego problemu.

    Tak czy owak, przeciez zawsze tak bylo. Nie pamietam kiedy ostatnio
    widzialem zwrot ze wzgledu na brak zgodnosci numeru konta i nazwy
    beneficjenta, ale na pewno bylo to w tym tysiacleciu i na pewno
    nie dotyczylo Sybiru.

    Niech sobie banki napisza, ze nazwa beneficjenta nie jest potrzebna do
    wykonania przelewu, to wtedy nie beda za to odpowiadac.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 6. Data: 2008-12-20 13:21:28
    Od: "Adam S." <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > wyśle pieniądze, nie sprawdzając zgodności danych osobowych z numerem
    > konta, klient może żądać zwrotu pieniędzy.

    Tu jest dużo więcej szczegółów. Mam wrażenie że przelewy będą chodzić dłużej
    i będą droższe
    http://www.rp.pl/artykul/208829,236493_Bank_musi_spr
    awdzac_numer_adresata_przelewu__.html

    pozd
    as

  • 7. Data: 2008-12-20 14:06:04
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Adam S." <d...@p...onet.pl> wrote in message

    > Tu jest dużo więcej szczegółów. Mam wrażenie że przelewy będą chodzić
    > dłużej i będą droższe
    > http://www.rp.pl/artykul/208829,236493_Bank_musi_spr
    awdzac_numer_adresata_przelewu__.html

    Jak dla mnie niezle kretynstwo. Ciekawe co by sie stalo gdyby banki zaczely
    odrzucac, ze wzgledu na "bledne" dane beneficjenta, przelewy na splate KK.
    Zwykle uzytkownicy kart wpisuja tam swoje dane, a nie dane issuera.
    Ciekawe kto bedzie ponosil odpowiedzialnosc ze to, ze np. nie dojrze pensja,
    bo odbiorca ma 2 imiona.

    Oczywiscie rozwiazaniem jest to, ze zamiast nazwy odbiorcy bedzie wpisywany
    numer PESEL w przypadku osob fizycznych i NIP w przypadku osob prawnych.
    Hm... ale tu zastrzezenia bedzie mial zapewne GIODO. Juz wiem... wrocimy do
    czasow czekow i przekazow pocztowych na adres :).

    MK

  • 8. Data: 2008-12-20 14:34:15
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    to teraz wystarczy w polu odbiorcy wpisywać swoje dane i po każdym przelewie
    domagać sie zwrotu ;)

  • 9. Data: 2008-12-20 14:46:52
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Sat, 20 Dec 2008 14:21:28 +0100, "Adam S." <d...@p...onet.pl>
    wrote:

    >Tu jest dużo więcej szczegółów. Mam wrażenie że przelewy będą chodzić dłużej
    >i będą droższe
    >http://www.rp.pl/artykul/208829,236493_Bank_musi_sp
    rawdzac_numer_adresata_przelewu__.html

    IMO rónież, a sędzia, jak to sędzia - wykazał się ignorancją w
    dziedzinie bankowości. Sedzia, z tego co widzę, oparł się na
    zalożeniu, że przesłanie pieniędzy na konto o podanym numerze stanowi
    niewykonanie lub nienależyte wykonaniem polecenia. IMO tak nie jest.
    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 10. Data: 2008-12-20 17:31:18
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Sat, 20 Dec 2008 14:21:28 +0100, Adam S. napisał(a):

    > Tu jest dużo więcej szczegółów. Mam wrażenie że przelewy będą chodzić dłużej
    > i będą droższe
    > http://www.rp.pl/artykul/208829,236493_Bank_musi_spr
    awdzac_numer_adresata_przelewu__.html

    Włos się jeży! Bank ma odpowiadać za błędy popełnione przez nadawcę
    przelewu!
    Typowy przykład falandyzacji prawa.

    --
    Pozdrowienia,