  • 21. Data: 2008-12-21 10:05:19
    Temat: Re: Bank odpowiada za sprawdzenie zgodności nr konta i danych właściciela
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-12-21, Szymon <x...@o...pl> wrote:

    > OK, ale w praktyce trudno sobie wyobrazić, aby US weryfikował każde konto,
    > na które wysyła zwrot podatku.

    A który US nie weryfikuje rachunków firmowych?

    Każe sobie przynieść umowę z bankiem do wglądu (kserokopię się załącza
    do formularza NIP), inaczej po prostu danego konta nie wpisze. Dotyczy
    to oczywiście rachunków firmowych.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 22. Data: 2008-12-21 10:37:07
    Od: "Szymon" <x...@o...pl>

> [...]
    >
    > Każe sobie przynieść umowę z bankiem do wglądu (kserokopię się załącza
    > do formularza NIP), inaczej po prostu danego konta nie wpisze. Dotyczy

    Najwyraźniej tutaj ta procedura nie zadziałała, aczkolwiek to tylko
    informacja prasowa i nie wiemy dokładnie jakie są szczegóły sprawy.

  • 23. Data: 2008-12-21 10:48:59
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-12-21, Szymon <x...@o...pl> wrote:

    > Najwyraźniej tutaj ta procedura nie zadziałała, aczkolwiek to tylko
    > informacja prasowa i nie wiemy dokładnie jakie są szczegóły sprawy.

    Zauważ, że wyrok dotyczy sprawy z 2006 roku (tak można wnioskować
    z treści artykułu [1]). Widać wtedy nie było takich procedur
    a i roboty było dużo więcej, bo wszyscy wtedy zmieniali numery
    rachunków na nowe. Podejrzewam, że procedury powstały właśnie
    po takich fałszerstwach.

    [1] http://www.rp.pl/artykul/208829,236493_Bank_musi_spr
    awdzac_numer_adresata_przelewu__.html

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 24. Data: 2008-12-21 14:16:21
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia 21 Dec 2008 11:48:59 +0100, Wojciech Bancer napisał(a):
> [...]
    > a i roboty było dużo więcej, bo wszyscy wtedy zmieniali numery
    > rachunków na nowe. Podejrzewam, że procedury powstały właśnie

    Raczej sprzed 2006 - gdy w czerwcu 2006 zakładałem firmę, to US żądał
    przedtstawienia umowy o założenie rachunku albo zaświadczenia z banku.
    Afera owszem była - zdaje się że rok albo dwa lata wcześniej, i od tego
    czasu USy są zdecydowanie ostrożniejsze w tych kwestiach.

    A generalnie to sędzia który wydał taki wyrok jest po prostu idiotą.
    Jedyny efekt takiej kretyńskiej regulacji to przelewy kosztujące 5zł
    i idące dwa dni robocze z konta na konto - ewentualnie odrzucane
    z definicji przy najmniejszej literówce albo przeoczeniu drugiego imienia
    beneficjenta / fragmentu nazwy firmy.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 25. Data: 2008-12-21 14:58:31
    Od: Dannyboy <d...@p...pl>

    Jacek Osiecki pisze:

> [...]
    > i idące dwa dni robocze z konta na konto - ewentualnie odrzucane
    > z definicji przy najmniejszej literówce albo przeoczeniu drugiego imienia

    Dokladnie tak. Wiekszosc normalnych firm broni sie przed fraudami w ten
    sposob, ze przy rejestracji nowego uslugobiorcy/kontrahenta wymaga
    potwierdzenia z banku, ze rachunek jest prowadzony na rzecz danego
    podmiotu/osoby prawnej.

    Sa to moze i zabezpieczenia na wyrost, bo pewnie moznaby udowodnic brak
    nalezytej strannosci jesli ktos popelnilby blad w numerze rachunku na
    fakturze, ale widac ma to spory sens i lepiej chuchac na zimne.

    Czy taki wyrok Sadu Najwyzszego mozna jeszcze jakos podwazyc czy tylko
    trybunal konstytucyjny zostaje ?

    --
    pozdrawiam | best regards | saludos
    Dan the Man

  • 26. Data: 2008-12-21 15:23:35
    Od: BK <b...@g...com>

    On 21 Gru, 15:58, Dannyboy <d...@p...pl> wrote:

    > Czy taki wyrok Sadu Najwyzszego mozna jeszcze jakos podwazyc czy tylko
    > trybunal konstytucyjny zostaje ?
    >
    > --
    > pozdrawiam | best regards | saludos
    > Dan the Man

    TK nigdy nie byl instatcja odwolawcza od SN. TK bada [glownie]
    zgodnosc ustaw z konstytucja i nie ma nic wspolnego z postepowaniami
    cywilnymi.

  • 27. Data: 2008-12-21 16:39:42
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Dannyboy" <d...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Czy taki wyrok Sadu Najwyzszego mozna jeszcze jakos podwazyc czy tylko
    > trybunal konstytucyjny zostaje ?

    Mam wrażenie, że odnosi się on tylko do rozpatrywanej sprawy, nie ma waloru
    ogólnego, więc nie jest to żaden problem.

    Jeśli orzeczenie nie było wydane w składzie co najmniej 7 sędziów nie może
    stać się nawet zasadą prawną. Gdyby było wydane w składzie 7 sędziów czy tam
    pełnej izby, można by (ale nie trzeba) mu nadać rangę zasady prawnej. Wtedy
    gorzej.

    Wznowienie postępowania jeszcze chyba istnieje, czy tam stwierdzenie
    niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia, ale pewnie nikomu się w tej
    sprawie nie będzie chciało.

    marekz

  • 28. Data: 2008-12-21 19:54:30
    Od: jo44 <jo44@TO_PRECZ.go2.pl>

    Szymon pisze:

    > Bank nie może udzielić informacji osobie trzeciej czy osoba A ma u nich
    > konto, nie mówiąc już o podaniu jego numeru.

    Zwracam uwagę na słowo "odbiorcy" w odpowiedzi Adama. :)

  • 29. Data: 2008-12-21 23:03:16
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Sun, 21 Dec 2008 00:26:58 +0100, MarcinF napisał(a):

    > tyle ze w tym poleceniu byla rowniez konkretna nazwa beneficjenta

    Zwróć uwagę, że w tym wypadku nazwisko beneficjenta (osoby fizycznej)
    było takie samo, jak nazwa firmy.
    Poza tym jestem przekonany, że gdyby nadawcą feralnego przelewu był ktoś
    inny niż Urząd Skarbowy, to wyrok S.N. też byłby całkiem inny.

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 30. Data: 2008-12-22 06:39:17
    Od: BK <b...@g...com>

    On 22 Gru, 00:03, Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm> wrote:

> [...]
    > Poza tym jestem przekonany, że gdyby nadawcą feralnego przelewu był ktoś
    > inny niż Urząd Skarbowy, to wyrok S.N. też byłby całkiem inny.

    Dlaczego bylby calkiem inny?

    Sorry ja mam wrazenie, ze dziennikarze ktorzy opisali sprawe siedza w
    temacie bankowosci od kilku lat [miesiecy?].

    Jak juz pisalem - to nie jest nowatorski wyrok. Tak zawsze bylo. Sady
    od _zawsze_ uznawaly wspolodpowiedzialnosc bankow za takie akcje.

    BK