  • 41. Data: 2008-12-23 11:10:03
    Temat: Re: Bank odpowiada za sprawdzenie zgodnosci nr konta i danych wlasciciela
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 23 Dec 2008 11:35:00 +0100, Adam Płaszczyca napisał(a):

    > Kultura to nie włazidupstwo. SN kiedyś popełnił wyrok mówiący, że w
    > przypadku delegacji dojazd nie liczy się jako czas pracy.

    Tak, ale nie może to pomijać przepisów o czasie odpoczynku dobowego itd.
    Nie tak prosto ;-)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 42. Data: 2008-12-23 11:14:08
    Od: BK <b...@g...com>

    On 23 Gru, 11:35, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
    wrote:

> [...]
    > czas podróży to 3 godziny w jedną stronę, na miejscu pracujesz 2 godziny,
    > wracasz kolejne 3 godziny.
    > Efekt - za każdy dzień masz płacone 1/4 dniówki. I nie ważne, że przecież
    > nei jedziesz dla własnej przyjemności, że jesteś w dyspozycji pracodawcy i
    > wykonujesz jego polecenia.
    > SN orzekł i już.
    > --
    >      ___________ (R)
    >     /_  _______      Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122688
    >   ___/ /_  ___    ul. Na Szaniec 23/70, 31-560 Kraków, (012) 3783198

    Ale ja nie mowie o tym, ze SN jest nieomylne. Nikomu nie kaze wlazic
    SN w dupe. SN to tez ludzie, tez maja swoje poglady i tez popelniaja
    bledy. Ale zeby cos krytykowac np. wyrok warto go najpierw poznac,
    poznac sprawe, w ktorej zostal wydany.

    Trzeba do wszystkiego podchodzic racjonalnie.

    Pomylki sadowe zdarzaja sie i w SN.

    Ale uwazam, ze jakims nieporozumieniem jest krytykowenia orzeczenia,
    gdy:

    1. nie zna sie tego orzeczenia
    2. nie zna sie tej sprawy
    3. przedmiotowe orzeczenie nie jest w zaden sposob nowatorskie czy
    odkrywcze bo wpisuje sie w to co obowiazuje w naszym systemie prawnym
    "od zawsze", jest to poprostu kolejne orzeczenie potwierdzajace ta
    zasade wynikajaca z przepisow KC i Pb, sprawa trafila do SN chyba
    wylcznie dlatego, ze BRE probowal argumentowac, ze umowa NBP z US
    rodzi takze skutki dla BRE, i juz

    --

    Zgodzisz sie ze mna? Czy nie? :)

    Bo ja chetnie poslucham jakis argumentow ale obrazanie sedziow, ktorzy
    wydali wyrok, ktorego sie _nie zna_ jest wlasnie przejawem braku
    kultury. Bo jak mozna krytykowac cos czego sie na oczy nie widzialo,
    na temat czego ma sie wiedze jedynie z przekazow medialnych, ktore jak
    doskonale wiemy wypaczaja takie kwestie :)

    Pozdrawiam

  • 43. Data: 2008-12-23 14:22:38
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 23 Dec 2008 11:10:03 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a):

    > Tak, ale nie może to pomijać przepisów o czasie odpoczynku dobowego itd.
    > Nie tak prosto ;-)

    Nie może. Dlatego też przy takim trybie pracy musisz miec zapewnione
    minimum 11 godzin odpoczynku. MAsz 16. Wszystko zgodne z przepisami.

    A tymczasem Kodeks Pracy mówi, że pracą jest każde działanie w związku z
    pracą jak też przebywanie gdzieś w dyspozycji... Ale co tam, SN wie lepiej.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 44. Data: 2008-12-23 14:24:03
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 23 Dec 2008 03:14:08 -0800 (PST), BK napisał(a):

    > Trzeba do wszystkiego podchodzic racjonalnie.
    >
    > Pomylki sadowe zdarzaja sie i w SN.

    Pomyłki w SN powinny skutkować obciążeniem składu orzekającego kosztami
    pomyłki.

> [...]
    > zasade wynikajaca z przepisow KC i Pb, sprawa trafila do SN chyba
    > wylcznie dlatego, ze BRE probowal argumentowac, ze umowa NBP z US

    IMO nie można żadać od nikogo rzeczy niemożliwych.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 45. Data: 2008-12-23 14:38:44
    Od: BK <b...@g...com>

    On 23 Gru, 15:24, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
    wrote:
    > Dnia Tue, 23 Dec 2008 03:14:08 -0800 (PST), BK napisa (a):

    > Pomy ki w SN powinny skutkowa obci eniem sk adu orzekaj cego kosztami
    > pomy ki.

    I to obcieciem publicznym poprzez kare rozczlonkowania cial ciala
    orzekajacego. Nie ma mozliwosci wprowadzenia 100% nieomylnego systemu
    sadownictwa.

    Wazne zeby nielogiczne, bledne orzeczenia SN wylapywac, krytycznie
    glosowac, wskazywac inne rozwiazania. Orzeczenia SN, o ile niestety
    moga komus zbabrac konkretna sprawe, nie sa bezwzglednie wiazace dla
    innych - mozna wiec w praktyce naprawiac bledy sadu ;-)

    > IMO nie mo na ada od nikogo rzeczy niemo liwych.

    Nikt od nikogo nie zadna rzeczy niemozliwych. Odpowiedzialnosc za
    prawidlowe wykonanie zlecenia jest starsze od instytucji wspolczesnego
    banku. Ta odpowiedzialnosc funkcjonuje od dawna i banki co do zasady
    sie z nia licza. Nie rozumiem czemu sie oburzasz na cos co jest od
    dawien dawna normom w systemie bankowym i zaakceptowane jest przez
    srodowisko - zarowno przez sady, banki jak i klientow.

    To orzeczenie nie zmienilo _NIC_. Taka praktyka jest od dawna
    zaakceptowana i stosowana w naszym kraju.

  • 46. Data: 2008-12-23 21:53:27
    Temat: Re: Bank odpowiada za sprawdzenie zgodności nr konta i danych właściciela
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Mon, 22 Dec 2008 22:48:20 -0800 (PST), BK napisał(a):

    > I jeszcze, zeby nie bylo:
    >
    > Art. 64. Jeżeli polecenie przeprowadzenia rozliczenia pieniężnego
    > złożone przez posiadacza rachunku bankowego jest wykonywane przez
    > kilka banków, każdy z tych banków ponosi wraz z pozostałymi solidarną
    > odpowiedzialność wobec posiadacza rachunku za szkody spowodowane
    > niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem polecenia. Wolny od
    > odpowiedzialności jest bank, który udowodni, że szkoda nie powstała z
    > jego winy.
    >
    > Art. 64 ustawy Prawo bankowe.

    My piszemy o czym innym, Ty o czym innym!
    Ty nam cały czas udowadniasz, że banki są solidarnie odpowiedzialne za
    skutki popełnionego przez któryś z nich błędu (czego nikt przecież nie
    kwestionuje!), a my piszemy o tym, że jeśli zlecający przelew podał
    niewłaściwy numer rachunku, to on sam powinien ponosić odpowiedzialność
    za ten błąd, a nie żaden bank!

    > I juz :) Jesli bank przyjmuje dyspozycje uwzgledniajaca nie tylko
    > numer rachunku ale i dane identyfikujace konkretnego odbiorce to jest
    > odpowiedzialny za doknanie dyspozycji do tego odbiorcy.

    No to jeszcze podaj podstawę prawną uzasadniającą takie stwierdzenie :)
    Po to wprowadzono numery rachunków bankowych, żeby ani bank, ani nadawca
    przelewu nie musieli sobie zawracać głowy dokładnymi danymi
    identyfikacyjnymi, a zwłaszcza by uniknąć odrzucenia przelewu z powodu
    ewentualnych różnic w zapisie tych danych. Natomiast skutecznym
    zabezpieczeniem przed popełnieniem błędu przy wpisywaniu numeru rachunku
    jest liczba kontrolna.
    Dane identyfikacyjne mają obecnie charakter wyłącznie pomocniczy i są
    obecnie potrzebne głównie po to, by można było wyjaśnić i udokumentować
    faktyczne przeznaczenie przelewu w przypadku powstania sporu.

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 47. Data: 2008-12-24 00:03:16
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm> writes:

> [...]
    > identyfikacyjnymi, a zwłaszcza by uniknąć odrzucenia przelewu z powodu
    > ewentualnych różnic w zapisie tych danych.

    Obawiam sie ze to tylko zyczenia. Moze kiedys tak bedzie - byly takie
    postulaty po wprowadzeniu IBANu, tzn. ze suma kontrolna praktycznie
    wyklucza popelnienie bledu i zeby nie podawac nazwy/adresu
    beneficjenta. Ale na razie tak nie jest.

    > Natomiast skutecznym
    > zabezpieczeniem przed popełnieniem błędu przy wpisywaniu numeru rachunku
    > jest liczba kontrolna.

    Ona zabezpiecza (w 99%) tylko przed blednym np. przepisaniem numeru,
    a nie przed uzyciem innego (choc poprawnego) numeru.

    > Dane identyfikacyjne mają obecnie charakter wyłącznie pomocniczy i są
    > obecnie potrzebne głównie po to, by można było wyjaśnić i udokumentować
    > faktyczne przeznaczenie przelewu w przypadku powstania sporu.

    Nope, to jest dokladnie odwrotnie. Najwazniejsze informacje sa na
    poczatku blankietu przelewu/wplaty, tam jest nazwa beneficjenta. Numer
    konta, tak teoretycznie, jest potrzebny tylko wtedy, gdy beneficjent
    ma wiecej niz jedno konto, albo gdy jest wiecej niz jeden o takiej
    nazwie :-)

    Banki typowo automatycznie ksieguja przelewy niskich kwot bez wnikania
    w nazwe, slusznie wychodzac z zalozenia, ze ew. koszt uznanych
    reklamacji bedzie nizszy niz koszt weryfikacji. Sprobuj jednak wyslac
    przelew dla kaczora Donalda sorbnetem albo innym SWIFTem, mozesz sie
    zdziwic (choc zwrot przelewu ze wzgledu na brak zgodnosci nazwy
    i numeru konta moze sie zdazyc takze w przypadku eliksiru).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 48. Data: 2008-12-24 07:01:15
    Od: BK <b...@g...com>

    On 23 Gru, 22:53, Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm> wrote:

> [...]
    > obecnie potrzebne głównie po to, by można było wyjaśnić i udokumentować
    > faktyczne przeznaczenie przelewu w przypadku powstania sporu.

    Ja zapytam inaczej: mozesz mi podac podstawe prawna swoich twierdzen,
    ze dane osobowe odbiorcy przelewu sa bez znaczenia i maja charakter
    wylacznie pomocniczy? ;-) Bo generalnie wiesz to jest tak, ze z jednej
    strony jest wyrok SN [i naprawde dla higieny intelektualnej dyskusji
    warto go przeczytac] z drugiej strony sa np. Twoje twierdzenia ale
    jeszcze nikt tutaj nie pokusil sie o argumentacje prawna swojej
    krytyki tego orzeczenia.

    A jak juz pisalem to orzeczenie jest absolutnie potwierdzeniem tego co
    w Polsce obowiazuje i nie sadze zeby jakiegos prawnika od prawa
    bankowego szczegolnie dziwilo. Skoro chcesz obalic tezy tego
    orzeczenia to faktycznie trzeba poszukac mocnych argumentow prawnych
    przeciwko takiemu orzeczeniu ;)

  • 49. Data: 2008-12-24 08:32:59
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 23 Dec 2008 06:38:44 -0800 (PST), BK napisał(a):

    > I to obcieciem publicznym poprzez kare rozczlonkowania cial ciala
    > orzekajacego. Nie ma mozliwosci wprowadzenia 100% nieomylnego systemu
    > sadownictwa.

    Tak samo jak nie ma 100% pewnego biznesu.

> [...]
    > moga komus zbabrac konkretna sprawe, nie sa bezwzglednie wiazace dla
    > innych - mozna wiec w praktyce naprawiac bledy sadu ;-)

    Problem w tym, że nad SN nie ma już niczego i SN jest bogiem prawa.
    Dlatego też odpowiedzialność za skutki wprowadziłaby konieczność myślenia
    (wiem, okrutny jestem, prawnikom każę myśleć).

    > Nikt od nikogo nie zadna rzeczy niemozliwych. Odpowiedzialnosc za
    > prawidlowe wykonanie zlecenia jest starsze od instytucji wspolczesnego
    > banku.

    Tyle, że owa prawidłowość nie może polegac na tym, że bank ma sprawdzać,
    czy się nazwa beneficjenta zgadza, kiedy nie ma on i nie może on mieć
    dostępu do tych danych.

    > sie z nia licza. Nie rozumiem czemu sie oburzasz na cos co jest od
    > dawien dawna normom w systemie bankowym i zaakceptowane jest przez
    > srodowisko - zarowno przez sady, banki jak i klientow.

    Nie jest i nie było. Od dłuższego czasu było wiadomo, że bank może
    sprawdzić tylko numer rachunku. I jak znam życie, to pójdzie nowelizacja
    prawa bankowego w tym kierunku.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 50. Data: 2008-12-24 08:34:34
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 23 Dec 2008 23:01:15 -0800 (PST), BK napisał(a):

    > Ja zapytam inaczej: mozesz mi podac podstawe prawna swoich twierdzen,
    > ze dane osobowe odbiorcy przelewu sa bez znaczenia i maja charakter
    > wylacznie pomocniczy?

    Bank wysyłający nie ma możliwości sprawdzenia tych danych. Zabrania temu
    ustawa OODO...

    --
    ___________/ GG: 3524356