  • 81. Data: 2008-12-24 22:33:32
    Temat: Re: Bank odpowiada za sprawdzenie zgodnosci nr konta i danych wlasciciela
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MK" <m...@i...pl> writes:

    > Olgierd, ja widze problem w innym miejscu. US dal d*** bo przyjal
    > sfalszowana dyspozycje zmiany numery rachunku, 'falszerz' zostal
    > zlapany. Kare ponosi bank odbiorcy (falszerza) mimo, ze wykonal
    > dyspozycje zgodnie z praktyka rynkowa. Nalezy zauwazyc, ze bank nie
    > dopuscil sie tu zadnych uchybien zwiazanych z praktyka rynkowa i
    > prefesjonalnym wykonaniem uslugi.

    Z praktyka rynkowa moze nie, ale praktyka rynkowa jest takze kupowanie
    szmelcu w ChRL i sprzedawanie go po kosztach transportu * 5 w kraju.
    A sprzedawca stara sie wmowic klientom, ze jak sie zepsulo po 2
    dniach, to i tak dwa razy dluzej niz przecietnie dzialalo. Prawo ma
    jednak na ten temat nieco inne zdanie?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 82. Data: 2008-12-25 08:34:26
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Wed, 24 Dec 2008 16:24:25 +0100, MK napisał(a):

    > Osoby fizyczne mogly wystawiac tylko czeki.
    (...)
    > Dziwne, ze nie regulacji ustawowych tak waznych rzeczach jak przelew...
    > nieprawdaz? Ciekawym doswiadczeniem byloby sprawdzic kto w ogole mogl
    > miec rachunek bankowy (prawdziwy, a nie ksiazeczke oszczednosciowa do
    > ktorej wpisywalo sie wplaty i wyplaty)...

    Że nie było ustawy bym się nie dziwił, pewne teorie nt. prawodawstwa
    zaczęły się ucierać dopiero od połowy l. 80-tych, a "sztywny" (zamknięty)
    system źródeł prawa kwestia ledwie ostatnich 11 lat.

    Nawet jeśli osoby fizyczne nie miały dostępu do przelewów to jednak i)
    przelewy istniały, ii) opisywana sprawa nie dotyczy sporu między osobami
    fizycznymi.

    > Komercyjne mowisz... bardzo ciekawe... no, ale to tylko kwestia
    > definicji...

    Kwestia definicji. Ale fakt: miałem na myśli "dla publiczności" (dziś
    powiedzielibyśmy "konsumenckie").
    Bo zgodnie z tą definicją może się okazać, że taki BOŚ nie jest bankiem
    komercyjnym, ryzykowne byłoby nazywanie takim mianem PKO (a z innej
    branży: Polkomtel).

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 83. Data: 2008-12-25 18:20:16
    Od: BK <b...@g...com>

    On 24 Gru, 13:52, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
    wrote:

    > Byzydura. Wyjaśnij, po co w takim razie numer rachunku?
    >
    > --
    >      ___________ (R)
    >     /_  _______      Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122688
    >   ___/ /_  ___    ul. Na Szaniec 23/70, 31-560 Kraków, (012) 3783198
    >  _______/ /_     Wywoływanie slajdówhttp://trzypion.pl/
    > ___________/    GG: 3524356

    Na czym opierasz stwierdzenie, ze bzdura? Tylko na tym, ze jest numer
    rachunku? ;-) Pesel tez masz a generalnie nie zastapil on imienia i
    nazwiska ;-)

    Numer rachunku jest po to zeby bylo latwiej ale nigdy on w polskim
    ustawodastwie nie dorobil sie jakiejs szczegolnej roli, ma charakter
    wylacznie techniczny.

  • 84. Data: 2008-12-26 20:40:42
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    Adam Płaszczyca wrote:

    > Byzydura. Wyjaśnij, po co w takim razie numer rachunku?

    To jest adres, jak na liście poleconym. Adresatem jest konkretna osoba,
    a nie budynek, w którym akurat mieszka.

    --
    MiCHA

  • 85. Data: 2008-12-26 21:24:53
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Fri, 26 Dec 2008 21:40:42 +0100, Przemyslaw Kwiatkowski napisał(a):

    > To jest adres, jak na liście poleconym. Adresatem jest konkretna osoba,
    > a nie budynek, w którym akurat mieszka.

    No popatrz, a list polecony listonosz odda każdej osobie, która znajdzie
    pod danym adresem.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 86. Data: 2008-12-26 21:29:22
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Fri, 26 Dec 2008 22:24:53 +0100, Adam Płaszczyca napisał(a):

    > No popatrz, a list polecony listonosz odda każdej osobie, która znajdzie
    > pod danym adresem.

    No nie każdej, lecz dorosłej. Sęk w tym, że tak mówi przepis, tymczasem w
    odniesieniu do przelewu przepis jest inny -- ma go dostać wskazana osoba,
    a nie rachunek bankowy.

    Ale nie widzę nic prostszego, aby NBP wprowadził nowe zasady budowania
    numerów rachunków bankowych. Z peselem w ciągu.

  • 87. Data: 2008-12-26 23:46:08
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Fri, 26 Dec 2008 21:29:22 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a):

    > Ale nie widzę nic prostszego, aby NBP wprowadził nowe zasady budowania
    > numerów rachunków bankowych. Z peselem w ciągu.

    I dopiero wtedy będzie można od banku wymagać, by przelew był przekazany
    "danej osobie".

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 88. Data: 2008-12-26 23:49:44
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-12-26, Olgierd <n...@r...org> wrote:

    [...]

    > Ale nie widzę nic prostszego, aby NBP wprowadził nowe zasady budowania
    > numerów rachunków bankowych. Z peselem w ciągu.

    NIP byłby lepszy, bo mają go też firmy, a i potencjalnie mniej nadużyć
    można popełnić znając takowy NIP. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 89. Data: 2008-12-27 08:17:52
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Sat, 27 Dec 2008 00:46:08 +0100, Chris napisał(a):

    > I dopiero wtedy będzie można od banku wymagać, by przelew był przekazany
    > "danej osobie".

    Nie, wymagać można już dziś. Zważ, że zasady tworzenia numerów rachunków
    bankowych nie powstały w drodze ustawy.

  • 90. Data: 2008-12-27 11:37:17
    Od: Dannyboy <d...@p...pl>

    Wojciech Bancer pisze:

    > NIP byłby lepszy, bo mają go też firmy, a i potencjalnie mniej nadużyć
    > można popełnić znając takowy NIP. :)

    widze kilka problemow:
    - rachunki wspolne
    - rachunki osob bez nipu (maloletni, niepracujacy, nieobywatele, ci
    ktorzy nie osiagaja dochodu, ci ktorzy nie musza sie rozliczac z podatku)
    - fundacje, stowarzyszenia nie prowadzace dzialalnosci gospodarczej

    kolejna zmiana jest bez sensu jesli mamy juz dobrze dzialajacy system

    --
    pozdrawiam | best regards | saludos
    Dan the Man