-
1. Data: 2004-10-02 15:57:58
Temat: [Arbiter] Utarcie nochala Inteligo
Od: "Hubert123" <h...@b...poczty.pl>
Witam!
Jakiś czas temu sygnalizowałem na tym forum niezgodne z regulaminem konta
Inteligo działania PKO BP SA (http://www.polnews.pl/showmsg.php?
id=4&mid=173115).
Sprawa znalazła niedawno swój finał w orzeczeniu Arbitra Bankowego przy ZBP,
do którego się zwróciłem.
Poniżej omówienie sprawy.
Oto obszerne fragmenty uzasadnienia mojego wniosku do Arbitra o zwrócenie
przez PKO BP SA niesłusznie pobranej miesięcznej opłaty za prowadzenie
rachunku Inteligo:
Pod koniec kwietnia 2004 r. wypełniłem internetowy wniosek o otwarcie
prowadzonego przez PKO BP S.A. bankowego rachunku indywidualnego w ramach
Konta Inteligo. W dniu 7 maja 2004 r. otrzymałem za pośrednictwem firmy
kurierskiej do podpisu m.in. umowę rachunku bankowego i umowę o kartę oraz
otrzymałem tzw. "pakiet startowy", umożliwiający rozpoczęcie korzystania z
rachunku.
Zgodnie z doręczonymi mi "Ogólnymi warunkami prowadzenia rachunków i
świadczenia usług przez Powszechną Kasę Oszczędności Bank Polski S.A. dla
Posiadaczy Kont Inteligo", zawarcie umowy o prowadzenie rachunku następuje z
chwilą podpisania umowy przez Klienta i Bank, a w przypadku zawierania umów
przesyłanych pocztą, zawarcie umowy następuje z chwilą otrzymania przez Bank
podpisanego przez Klienta egzemplarza umowy (§ 9 ust. 1 i 2).
Natomiast w myśl doręczonej mi także "Tabeli opłat i prowizji dla Kont
nteligo" – za prowadzenie rachunku pobierana jest z góry opłata miesięczna w
wysokości zależnej od średniego miesięcznego salda na rachunku. Dla konta ze
średnim miesięcznym saldem do 99,99 PLN opłata wynosi 4,99 PLN, zaś dla kont z
saldem od 100 PLN, opłata miesięczna wynosi 0 PLN. Dla nowootwartych kont
opłata za prowadzenie rachunku jest pobierana począwszy od drugiego okresu
miesięcznego.
Umowę o prowadzenie rachunku zawarłem w dniu 7 maja br. o godz. 18:45 i w tym
samym dniu poznałem numer rachunku jak i dokonałem jego telefonicznej
aktywacji. Z informacji, które są widoczne w systemie Inteligo po zalogowaniu
na konto wynika, że Bank otrzymał podpisane przeze mnie dokumenty w dn. 10
maja 2004 r.
Wobec tego moje zdziwienie wzbudził fakt wyliczenia przez Bank średniego salda
na rachunku za okres od 30 kwietnia do 29 maja 2004 r. (w wysokości 94,99 PLN)
i w związku z tym pobranie w dniu 29 maja opłaty za prowadzenie rachunku w
wysokości 4,99 PLN. Gdyby przyjęto prawidłowo początek okresu rozliczeniowego,
tzn. zgodnie z "Ogólnymi warunkami...", to średnie miesięczne saldo na moim
rachunku byłoby większe od 99,99 PLN i opłata za prowadzenie rachunku
wyniosłaby 0 PLN.
Dnia 29 maja 2004 r. złożyłem pisemną reklamację za pośrednictwem poczty
elektronicznej. Przedstawiciele banku próbowali załatwić sprawę odmownie
udzielając mi odpowiedzi telefonicznej, a na moje żądanie w dn. 20 czerwca
otrzymałem odpowiedź w formie listu pocztą elektroniczną.
--------
[tu wklejam odpowiedź z Inteligo]
Szanowny Panie
W odpowiedzi na Pana zgłoszenie dotyczące sposobu pobierania opłat,
informujemy, że opłata 4,99 PLN za prowadzenie indywidualnego lub wspólnego
konta Inteligo uzależniona jest od średniego miesięcznego salda na rachunku.
Średnie miesięczne saldo liczone jest w ten sposób, że sumowane są salda na
rachunku na koniec każdego dnia w okresie rozliczeniowym i dzielone przez
liczbę dni. Jeśli uzyskany wynik jest wyższy niż 99,99 PLN opłata za
prowadzenie konta nie jest pobierana. Dla nowootwartych kont opłata za
prowadzenie jest pobierana począwszy od drugiego okresu miesięcznego. Opłaty
miesięczne naliczane są osobno dla każdego konta i pobierane z góry ostatniego
dnia poprzedniego okresu miesięcznego za każdy rozpoczęty następny okres
miesięczny. Okres miesięczny liczony jest od daty otwarcia rachunku głównego,
jest to data faktycznego utworzenia rachunku przez Bank.
Data otwarcia Pana rachunku to 29.04.2004r., a 18.05.2004r. został
zaksięgowany pierwszy przelew na kwotę 200 PLN. Średnie miesięczne saldo w
okresie rozliczeniowym wyniosło 94.99 PLN, w związku z czym opłata 4,99 PLN
została pobrana słusznie. Bank nie ma podstaw do zwrotu opłaty.
Z poważaniem,
Aneta W.
Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski SA
Centrum Obsługi Inteligo
Wydział Reklamacji
----------
Odpowiedź Banku jest płytka i nie zawiera żadnej merytorycznej argumentacji.
upełnie zignorowano zacytowane przeze mnie fragmenty "Ogólnych warunków..." i
nie starano się nawet uzasadnić stanowiska Banku na temat przyjęcia takiej, a
nie innej daty otwarcia rachunku.
Uważam, że założenie przez Bank w systemie Inteligo konta bankowego, bez
zawarcia uprzednio umowy o jego prowadzenie, było ułatwieniem pracy Banku i
czynnością czysto techniczną. Ponieważ nie znałem numeru tego konta, zatem nie
mogłem w żaden sposób z niego korzystać (choćby przez dokonanie
wpłaty/przelewu) w okresie od jego zaistnienia w systemie Banku do dnia
otrzymania przeze mnie "przesyłki startowej" i telefonicznej aktywacji
rachunku. Wobec tego absurdalne jest pobieranie przez Bank opłaty za
bezumowne "prowadzenie" rachunku o zerowym saldzie.
Ponowiłem prośbę o ponowne rozpatrzenie sprawy (kilkakrotnie prosiłem o to
także telefonicznie), lecz zostałem zignorowany – nie otrzymałem żadnej
odpowiedzi.
W związku z tym uprzejmie proszę o rozpatrzenie sprawy w ramach Bankowego
Arbitrażu Konsumenckiego i zobowiązanie Banku do zwrotu niesłusznie pobranej
opłaty oraz zaprzestania wadliwego naliczania okresu prowadzenia rachunków
innych klientów (znam analogiczne przypadki innych osób).
========
Już po wysłaniu tego pisma do Arbitra - po upływie 2 miesięcy od powtórnej
mojej reklamacji - raczyło się odezwać Inteligo. Nie będę cytował odpowiedzi,
gdyż nie zawiera ona niczego istotnego. Argumentacja jest równie płytka jak w
zacytowanej już odpowiedzi z 20.06.
Ciekawostką jest to, że odpowiedź na ponowioną przeze mnie skargę - z odmownym
rozstrzygnięciem - została podpisana 27.08, a 3 dni później bank PKO BP SA
udzielił odpowiedzi Arbitrowi.
Poniżej cytuję orzeczenie Arbitra Bankowego
Dnia 2 września 2004 r.
Arbiter Bankowy przy ZBP po rozpoznaniu w dniu 2 września 2004 r. na
posiedzeniu niejawnym sprawy z wniosku [xxx] przeciwko PKO BP SA w Warszawie o
zapłatę 4,99 zł
1. zasądza od PKO BP SA w Warszawie na rzecz Wnioskodawcy kwotę 4,99 zł z
tytułu nalezności głównej oraz kwotę 20 zł z tytułu zwrotu opłaty arbitrażowej;
2. zasądza od PKo BP SA w Warszawie na rzecz Biura Arbitra Bankowego kwotę 20
zł z tytułu zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Wnioskodawca wniósł o zasądzenie od PKO BP SA w W-wie kwoty 4,99 zł z tytułu
zwrotu niesłusznie pobranej opłaty miesięcznej za prowadzenie konta Inteligo.
W odpowiedzi na wniosek PKO BP SA w Warszawie uznał wniosek w całości.
Wobez powyższego należało orzec jak w p. 1. Na podstawie § 20 ust. 2 p. 4 w
zw. z § 22 Regulaminu bankowego arbitrazu konsumenckiego Arbiter obciążył
kosztami postępowania w sprawie stronę przegrywającą spór, zaś w oparciu o
przepis § 23 ust. 1 i 2 Regulaminu obiążył Banko równowartością wpisu sądowego.
Arbiter Bankowy przy ZBP w Warszawie
(-)
Katarzyna Marczyńska
-----
W załączeniu znajdowało się pismo z PKO BP w którym Bank oświadczył,
iż "akceptuje roszczenia wysuwane przez Klienta i zobowiązuje się do
zadośćuczynienia w terminie 14 dni od daty niniejszego pisma".
A jeszcze 3 dni wcześniej pisali do mnie, że nie oddadzą ani guzika :-)
Istotnie - dość szybko zwrócili zarówno niesłusznie pobraną opłatę jak i 20 zł
wpisu.
Jaka konkluzja? Ano taka, że jednak warto się upomnieć o swoje. Choćby dla
zasady.
A pazerny bank połaszczył się na 4,99, a ostatecznie stracił 44,99 :-)
Mam nadzieję, że po tej publikacji również inne osoby potraktowane podobnie
jak ja zażądają zwrotu niesłusznie pobranych opłat (mam znajomego, który miał
identyczną sytuację jak ja - a do 100 zł średniego salda na r-ku brakowało mu
ok. 1 zł).
W rozmowie telefonicznej przedstawiciel Banku na wyrażoną przez mnie
wątpliwość "co dalej?" stwierdził, że rozważają stosowną zmianę regulaminu
konta Inteligo, ale szczegółów na razie nie mogą podać - sprawa w toku.
Pozdrawiam
Hubert
--
============= P o l N E W S ==============
archiwum i przeszukiwanie newsów
http://www.polnews.pl
-
2. Data: 2004-10-02 18:28:10
Temat: Re: [Arbiter] Utarcie nochala Inteligo
Od: "jst" <j...@W...wp.pl>
Witaj
Dzięki za konsekwencję i informację na grupę. Własnie dzisiaj studiowałem
Twój list sprzed kilku chyba tygodni. Nie wolno im popuszczać, cwaniaki.
pozdrawiam
Jerzy
-
3. Data: 2004-10-03 14:25:07
Temat: Re: [Arbiter] Utarcie nochala Inteligo
Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>
Użytkownik Hubert123 <h...@b...poczty.pl>
w wiadomości <news:04100217575815@polnews> wstukał:
> Witam!
>
> Jakiś czas temu sygnalizowałem na tym forum niezgodne z regulaminem konta
> Inteligo działania PKO BP SA (http://www.polnews.pl/showmsg.php?
> id=4&mid=173115).
> Sprawa znalazła niedawno swój finał w orzeczeniu Arbitra Bankowego przy ZBP,
> do którego się zwróciłem.
No patrz, a mnie oddali raz dwa, po telefonie z groźbą skierowania sprawy do
Arbitra
> W rozmowie telefonicznej przedstawiciel Banku na wyrażoną przez mnie
> wątpliwość "co dalej?" stwierdził, że rozważają stosowną zmianę regulaminu
> konta Inteligo, ale szczegółów na razie nie mogą podać - sprawa w toku.
I tak już od stycznia 2003, kiedy podobny tekst słyszałem -- na szczęście
szybko się z nimi pożegnałem, praktycznie po drugiej ich wpadce w ciągu 4
miesięcy.
--
+ How do I determine which Cumulative Fix package is installed? +++
+ How do I determine if the latest Cumulative package is installed?
----------------- Tomasz Nycz (to reply see X-Email) --------------
-
4. Data: 2004-10-03 20:00:55
Temat: Re: [Bez arbitra] Lokata w DominetBanku na 12.25 % ;-)
Od: "Jacek" <j...@p...onet.pl>
[ciach]
Miło się czytało, zwłaszcza konkluzję ;-)
A u mnie wygladało to tak, że złożyłem dyspozycję przelania środków z kończącej
się lokaty w Dominecie na moje konto. "Termin oddania środków do dyspozycji" to
był piątek. [ciach, żeby nie zanudzać] Środki się pojawiły dopiero w
poniedziałek (3 sesją).
Wysmarowałem maila z prośbą o przelanie rekompensaty w kwocie (kapitał +
odsetki) x odsetki ustawowe/365 x liczba dni. Po dwóch dniach dostałem maila z
przeprosinami i pieniądze na konto ;-)
Jacek
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl