  • 21. Data: 2005-05-07 09:48:57
    Temat: Re: Bezpieczenstwo eKarty -- dowolne operacje banku?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Maciej Pilichowski <b...@S...FM> writes:

    > KIEDYS! W ten sposob latwo o kradziez, bo jesli bank dopuszcza
    > mozliwosc, ze jakas historyczna autoryzacja daje podstawy do
    > nieograniczonego w czasie egzekwowania srodkow, no to...

    No to co?

    Bank zaklada, ze dowolna transakcja bez autoryzacji, bez podpisu i bez
    PINu daje podstawy do obciazenia konta. Czyli sklep zawsze moze dokonac
    skutecznego obciazenia - i to nie tylko eKarty mBanku z zerowym limitem,
    ale takze dowolnej karty platniczej. Jesli przekroczy limit karty, to
    dodatkowo wlasciciel moze dostac oplate za przekroczenie.

    To tak juz dziala. Sprzedawca ryzykuje tylko, ze posiadacz karty
    zareklamuje fikcyjna transakcje. No i ryzykuje tez ew. prokuratora,
    jakby sie okazalo ze swiadomie obciazal karty bez zgody ich posiadaczy.

    > To bank powinien odmowic takiej transakcji.

    Nie moze, to nie jest dzialanie w rodzaju pytanie->odpowiedz, to jest
    po prostu obciazenie. Bank moze obciazyc sklep, ale nie wolno mu tego
    zrobic jesli nie wie, czy jego klient danej transakcji istotnie nie
    zlecil.
    Bank automatycznie robi chargeback wtedy, gdy ma pewnosc, ze transakcja
    jest fraudem - czyli zwykle jesli karta o takim numerze nie istniala
    w momencie transakcji itp.

    Dopiero gdy klient zlozy reklamacje, bank moze przyjrzec sie powodom
    obciazenia karty, i poszukac podstaw do chargebacku.

    > Tak samo kiedy podaje
    > nieprawidlowe dane.

    Jesli podasz nieprawidlowy numer karty, to nie da sie powiazac transakcji
    z Twoja karta. Generalnie podawanie innych danych moze byc opcjonalne :-)

    > Kurcze, nie rozumiem Waszego /osob broniacych mBanku/ toku rozumowania

    To nie ma zwiazku z obrona konkretnego banku. Ten system (np. VISA, MC)
    tak po prostu dziala. Wszedzie na swiecie.

    > Zaraz, przeciez ja rezygnuje z zakupu (*), a bank sie jednak rozmysla
    > i decyzuje sie na wykonanie operacji!

    ???
    Chyba sklep? Bank nie wykonuje zadnej operacji, to sklep obciaza konto
    karty.

    > (*) W tym akurat przypadku nie, ale chodzi mi o zasade. To co kupuje,
    > jak kupuje, czy rezygnuje z zakupu to sprawa miedzy mna a sklepem. To
    > co sie zdarzylo pokazuje jak latwo sklep moze wyciagnac mi pieniadze z
    > konta na podstawie _historycznej_ autoryzacji!

    Nie, zadna autorycja nie jest do tego potrzebna. Autoryzacja jest
    wylacznie dla sklepu, zeby ten mogl spac spokojniej.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 22. Data: 2005-05-07 10:28:09
    Od: "Adam S." <d...@p...onet.pl>

    > KIEDYS! W ten sposob latwo o kradziez, bo jesli bank dopuszcza
    > mozliwosc, ze jakas historyczna autoryzacja daje podstawy do
    > nieograniczonego w czasie egzekwowania srodkow, no to...

    Wow jestem pod wrazeniem Maćku, naprawdę nie chcesz przyjąc do wiadomości
    rzeczy oczywistych. Zamiast się cieszyć ze dostałeś kredyt na ileś dni masz
    pretensje ze sklep Cie nie skasował od razu.

    > To bank powinien odmowic takiej transakcji. Tak samo kiedy podaje
    > nieprawidlowe dane.

    Przecież ją już zautoryzował nie widzisz żadnego powiązania? To jest ta sama
    transakcja tylko rozwleczona w czasie .

    > Kurcze, nie rozumiem Waszego /osob broniacych mBanku/ toku rozumowania
    > -- to banki, samochody, komputery, sa dla ludzi, a nie odwrotnie.
    > Jezeli projektanci systemu nie chcieli stworzyc lepszego systemu, to
    > nie oznacza, ze ja jestem winny. Kurcze...

    Praktyczynie jest tak w każdym banku .

    > Zaraz, przeciez ja rezygnuje z zakupu (*), a bank sie jednak rozmysla
    > i decyzuje sie na wykonanie operacji!

    Jeżeli rezygnujesz z transakcji po zautoryzowaniu jej to masz blokadę która
    po jakimś czasie schodzi bo sklep nie wysyła obciązenia. Jeżeli jednak
    sklep wysyła komunikat a bank obciąza Ci rachunek to składasz reklamację .

> [...]
    > co sie zdarzylo pokazuje jak latwo sklep moze wyciagnac mi pieniadze z
    > konta na podstawie _historycznej_ autoryzacji!

    Patrz wyżej składasz reklamację. Jezeli to Cię nie przekonuje nie korzystaj
    z kart. Faktem jest ze mbank reklamuje kartę jako bezpieczną ale przecież
    nie wierzysz we wszystko co przeczytasz ?

    Pozd
    Adam

  • 23. Data: 2005-05-07 11:05:04
    Od: "r...@a...net.pl" <r...@a...net.pl>

    Sat, 07 May 2005 11:47:55 +0200, w <d5i2sb$ev4$2@news.elsat.net.pl>, Wojciech
    Nawara <u...@n...WYTNIJ.info> napisał(-a):

    > Pozostaje Ci się rozstać z produktami karcianymi (wszystkimi, nie tylko
    > mBankowymi), bo to o czym piszesz, jest z nimi NIEROZERWALNIE połączone.

    A jeżeli zlikwiduje subkonto w Inteligo i kartę do tego subkonta, to jak mu
    obciążą? ;)

  • 24. Data: 2005-05-07 11:16:52
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    r...@a...net.pl napisał(a):

    > A jeżeli zlikwiduje subkonto w Inteligo i kartę do tego subkonta, to jak mu
    > obciążą? ;)

    Wezwią go do zapłaty, jak przyjdzie obciążenie. Powyższe dotyczy KAŻDEGO
    banku wydającego karty płatnicze działające na tej zasadzie.

  • 25. Data: 2005-05-07 11:47:59
    Od: Maciej Pilichowski <b...@S...FM>

    On Sat, 07 May 2005 02:45:52 -0500, witek
    <w...@g...pl.spam.invalid> wrote:

    >Bank nie jest od pilnowania twojego salda, tylko od ksiegowania operacji
    >na twoim koncie. Jak nie pamietasz co i gdzie kupowales i ile masz na
    >koncie miec pieniedzy, to po prostu wez kartke i notuj.

    Wiesz co, EOT. Moze mamy rozne wymagania, mozna sie posmiac z
    Misiowego "jem przeciez!", ale postawa "user MUSI byc friendly, bo
    bank innej opcji nie przewidzial" to nie dla mnie.

    milego dnia zycze
    hej
    --
    Maciej "MACiAS" Pilichowski http://bantu.fm.interia.pl/

    M A R G O T --> http://www.margot.cad.pl/
    automatyczny tłumacz (wczesna wersja rozwojowa) angielsko-polski

  • 26. Data: 2005-05-07 11:50:31
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info> writes:

    > Wezwią go do zapłaty, jak przyjdzie obciążenie. Powyższe dotyczy
    > KAŻDEGO banku wydającego karty płatnicze działające na tej zasadzie.

    No, nie wiem co tam regulamin przewiduje. Moze np. przewidywac, ze
    bank obciazy inne konto w przypadku braku srodkow na tym zwiazanym
    z karta.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 27. Data: 2005-05-07 11:51:18
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Zacznijmy od początku.
    > Dokonanie zakupu karta sklada sie z dwoch etapow
    (..)
    > I caly dowcip polega na tym, ze pkt 2 ma sie niijak do punktu nr 1, a
    > punktu nr 1 moze nie byc wcale.

    To ja też wtrącę swoje 3 grosze.
    Jakkolwiek nie mam podstaw aby kwestionować to co napisałeś to jednak
    nasuwają się pewne wątpliwości.
    Pierwsza jest natury ogólo-filozoficznej ;) bo w świetle powyzszego cały
    system rozliczeń IO wydaje się być nie do końca przemyślanym, albo że
    w tych przemyśleniach nie położono wystarczającego nacisku na kwestie
    bezpieczeństwa tudzież komfortu stron transakcji.
    Tak na zdrowy rozum to obowiązujące zasady powinny być chyba proste jak
    drut:
    1. nie ma autoryzacji = nie ma obciążenia,
    2. termin ważności autoryzacji = czas blokady środków na karcie -
    powiedzmy dwa tygodnie i po tym terminie żadne obciążenie nie jest
    możliwe.
    3. koniec kropka.
    Czy potrafisz wyjaśnić jakie przyczyny spowodowały, że nie zastosowano
    takich klarownych reguł?

    Druga wątpliwość jest z kolei czysto praktyczna, bo chyba jakieś
    zabezpieczenia muszą być jednak w to wszystko wbudowane. Inaczej zupełnie
    niepotrzebne byłyby te wszystkie zabawy z fałszywymi bankomatami,
    podglądaniem PINów przez kamerki albo nakładki klawiaturowe.
    Po co bawić się w taką drobnicę skoro wystarczy bez autoryzacji obciążyć
    kilka kart na pokaźne sumki i zwinąć się z kasą?

    Pix

  • 28. Data: 2005-05-07 11:54:25
    Od: Maciej Pilichowski <b...@S...FM>

    On Sat, 07 May 2005 11:41:34 +0200, Wojciech Nawara
    <u...@n...WYTNIJ.info> wrote:

    >Ale obdblokowanie po x dniach jest KONIECZNE. Dajmy na to nastąpił
    >JAKIKOLWIEK problem PO autoryzacji i transakcja nie doszła do skutku,
    >ale autoryzacja przeszła i blokada wisi. Obecnie sama zniknie po paru
    >dniach i po problemie. Jeśli miałoby być tak, jak piszesz - byłaby to
    >już chyba stracona kasa, bo do rozliczenia nigdy nie dojdzie, a blokada
    >będzie wisieć i wisieć i wisieć...

    Nie, moja propozycja jest dosc prosta -- sklep via bank moze mi
    sciagnac tylko tyle kasy, na jaka byla autoryzacji i tylko i w
    przypadku jesli srodki sa zablokowane. Jesli mina np. 2 miesiace
    /rzecz do ustalenia -- a nie tak jak w regulaminie, ze w ogole cisza/
    bank z automatu odblokowuje srodki, jesli sklep by sobie o mnie
    przypomnial po np. 3, nastepuje odmowa dostepu do moich srodkow --
    musialbym autoryzowac taka wyplate.

    I to dla mnie jest zdrowe -- bo nikt nie jest w stanie dobrac sie do
    moich pieniedzy po niewczasie, po drugie bank nie podpuszcza mnie, po
    3 system jest spojny, logiczny i wszystko jest nalezycie kontrolowane
    /zgodnie z reklamowana, ale nieistniejaca, zasada, iz moga zostac
    pobrane tylko te srodki, ktore fizycznie sa na karcie/.

    Podobnie powinno byc np. w przypadku wydawania kart -- dzwonie na
    mlinie, zamawiam karte, srodki sa blokowane /oplata za wydanie karty/,
    a jesli srodkow brak, nastepuje odmowa wydania, a nie tak jak jest
    teraz, ze zlecenie zostaje przyjete, a w momencie wysylania karty /po
    paru dniach/ nastepuje blokada, co moze /i prowadzilo w moim
    przypadku/ prowadzic do debetu.

    Czyli krotko rzecz biorac chodzi o zabezpieczenie pieniedzy klienta,
    jesli pieniedzy brak -- nie dochodzi do danej operacji. Tymczasem
    obecnie mBank przeprowadza operacje nawet jesli daje to debet, a
    sadze, ze dzieje sie to dlatego, ze debet jest dla bankow wygodny!

    milego dnia zycze
    hej

  • 29. Data: 2005-05-07 11:59:12
    Od: Maciej Pilichowski <b...@S...FM>

    On Sat, 7 May 2005 12:28:09 +0200, "Adam S." <d...@p...onet.pl>
    wrote:

    >Wow jestem pod wrazeniem Ma?ku, naprawd? nie chcesz przyj?c do wiadomo?ci
    >rzeczy oczywistych. Zamiast si? cieszy? ze dosta?e? kredyt na ile? dni masz
    >pretensje ze sklep Cie nie skasowa? od razu.

    Tak, i znam kilka innych osob, ktore nie widza tu pozytywow kredytu,
    tylko negatywy potencjalnej kradziezy.

    >Przecie? j? ju? zautoryzowa? nie widzisz ?adnego powi?zania? To jest ta sama
    >transakcja tylko rozwleczona w czasie .
    > (...)
    >Praktyczynie jest tak w ka?dym banku .

    Ok, to moze dla ustalenia uwagi, nie klekam z wrazenia przed tym co
    sie dzieje i w tym i w innych bankach i nadal jest dla mnie pozadana
    usluga, ktora polega na tym, ze bank broni mnie przed tego typu
    obciazeniami. Czyli tak jak bylo w reklamowce -- zaplata tak, ale do
    maks. wysokosci srodkow NA KARCIE, a nie na RACHUNKU!

    Bo to drugie to swietny sposob na wyczyszczenie komus konta, i dzieki
    bardzo za kredyt, ktory ja bede splacal, a wzial jakis Don Pedro
    rezydujacy na Hawajach.

    milego dnia zycze
    hej

  • 30. Data: 2005-05-07 12:02:13
    Od: Maciej Pilichowski <b...@S...FM>

    On Sat, 7 May 2005 13:51:18 +0200, "pix" <p...@w...pl> wrote:

> [...]
    >możliwe.
    >3. koniec kropka.
    >Czy potrafisz wyjaśnić jakie przyczyny spowodowały, że nie zastosowano

    Ufff, dziekuje za ten list, bo juz zwatpilem w zdrowe reguly :-))

    milego dnia zycze
    hej