  • 161. Data: 2015-09-10 10:41:37
    Temat: Re: CHF cd
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:XnsA510E8F0E1559budzik61pocztaonetpl@12
    7.0.0.1...
    Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

    > Tabele NBP -
    > 06.2008 EUR ~3.38, CHF ~2.10, eur/chf= 1.61
    > 06.2009 EUR ~4.50, CHF ~3.00, eur/chf= 1.50
    > 12.2009 EUR ~4.12, CHF ~2.73, eur/chf= 1.51
    >
    >No własnie. Bo był sztucznie utrzymywany.

    Gdzie tu widzisz jakikolwiek dowod na sztuczne utrzymywanie ?

    Byc moze i byl, ale kurs w stosunku do eur nie zmienil sie znaczaco.
    Bo i nie powinien sie zmienic.

    A nawet jak byl, to widac podtrzymanie zadzialo i ani bankow, ani
    kredytobiorcow nie dotknelo.
    Tych kredytobiorcow zarabiajacych w euro, o tych miedzy Odra a Bugiem
    nawet nie wspominam.

    >A jaki jest dzis?
    >Naprawde nie słyszałes o tym, ze szwajcarski bank zaprzestal
    >utrzymywania
    >sztywnego kursu do euro co zaowocowało gwałtownym skokiem ceny
    >franka?

    Ale to bylo w 2015, a my tu glownie o skutkach kryzysu 2008.
    Gdyby w 2008 kurs skoczyl o 20%, tak jak w 2015, to by nie bylo tematu
    :-)

    >ROTFL
    >No przeciez na tym polegało utrzymywanie.
    >Chyba nie sadzisz, ze utrzymywali kurs do złotego...

    >Jasne...
    >Zapewne problemem frankowiczów jest kolor scian...

    ich problemem jest, ze w 2008 zlotowka spadla, a nie, ze frank byl
    sztucznie utrzymywany.
    Spadla w stosunku do wszystkich walut, przynajmniej tych liczacych
    sie.

    Mogl rzad utrzymywac kurs zlotowki ... tzn zapobiegac nadmiernemu
    spadkowi juz 2007 :-P

    J.

  • 162. Data: 2015-09-10 11:09:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

    >Ale ja nie twierdze ze nie moze.
    >Twierdze, ze w jego interesie bedzie zabezpieczyc.

    No ba, jest w interesie, ale rynek jest jaki jest - klient chce na
    mieszkanie i wykonczenie, a pieniedzy nie ma.
    Ale zarobki ma i splacac moze - wiec czemu nie.

    Oczywiscie mozna tez wprowadzic model "klient musi miec 20% wkladu
    wlasnego" - finansjera w zasadzie powinna byc za :-)

    >Własnie po to aby nie sprawdziło sie twoje proroctwo o kupowaniu 100
    >nieruchomosci pod 100 kredytów.

    To na razie nie u nas - tylko w pomysle Krzysztofa.

    Ale w sumie czemu nie ?
    Oczywiscie tak to mu nie dadza ... a moze i dadza ? Przedstawi dobry
    biznesplan to moze i dostanie.
    Przy stabilnym rynku bank wiele nie ryzykuje, a z kazdym rokiem coraz
    mniej ..

    >Ano własnie.
    >Poza tym to juz jakies bardzo specyficzne sytuacje.

    Tym niemniej bank powinien sie przed nimi zabezpieczyc, gdyby miala
    byc taka mozliwosc, ze klient jedynie nieruchomosc oddaje.

    J.

  • 163. Data: 2015-09-10 11:11:12
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Kris wrote:
    > Formalnie masz racje ale wychodzisz z błędnego założenia.
    > Nikt się nie powinien składać na jakakolwiek pomoc dla frankowiczów
    > Banki podpisały z nimi wadliwe, być może niezgodne z prawem umowy i teraz to banki
    powinny ponieść tego wszelkie konsekwencje.
    > Banki w naszym systemie prawnym to nie Mietek w dresie w BMW pożyczający kase na
    umówiony procent i windykujący bejsbolem.
    > Banki to instytucje zaufania publicznego, nadzorowane przez Państwo, często przez
    to Państwo działające w oparciu o pewne zasady.
    > Bierzesz pralke na rtaty to zaciągasz kredyt w banku i raczej nie spodziewasz się
    ze bank Ciuebie che oszukać.
    > Prowadzisz sklepik sprzedający te pralki udostępniasz jakiś regulamin sklepu.
    > W naszym systemie prawnym jest takj że jak w tym regulaminie zawrzesz jakiś
    niezgodny z prawem zapis to pomimo akceptacji regulaminu przez kupującego możesz
    zostać puszczony w skarpetkach.
    > Bardzo możliwe że okaże się ze tzw. "kredyty walutowe" wcale kredytami nie były,
    że te umowy miały wady prawne i ta żabe będą musiały banki przełknąć.
    > I powtórzę- mam wrażenie że są tego świadome.

    Coś mi się zdaje, że kto brał kredyt we franku to kombinował, na
    zasadzie, że "przez ostatnie x lat frank taniał, to znaczy, że dalej
    będzie taniał". I w głowie już liczył zyski ile będzie do przodu za parę
    lat, kiedy franki będą taniały tak, jak wcześniej, a mieszkania będą
    drożały tak, jak wcześniej. Dopiero, kiedy się okazało, że to nie działa
    w jedną stronę, dopiero wtedy "frankowicz" zaczął kombinować, że bank mu
    robi krzywdę. Gdyby franki taniały, a nie drożały, to żaden frankowicz
    nie podnosiłby, że umowy są "niezgodne z prawem" - wręcz przeciwnie,
    upierałby się, że są jak najbardziej ok :-)

  • 164. Data: 2015-09-10 11:13:12
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Wojciech Bancer wrote:

    > Teraz też "się da". Na nieprzytomnie niekorzystnych warunkach.
    > Ot co.

    To chyba logiczne, że jak CHF jest drogi, to oprocentowanie itd. warunki
    są mniej korzystne, niż wtedy, kiedy frank był tani.

  • 165. Data: 2015-09-10 11:33:50
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2015-09-10, Poldek <p...@i...eu> wrote:

    [...]

    > To chyba logiczne, że jak CHF jest drogi, to oprocentowanie itd. warunki
    > są mniej korzystne, niż wtedy, kiedy frank był tani.

    Nie. Jednak jakoś nie widzę tej logiki.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 166. Data: 2015-09-10 11:36:03
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    J.F. wrote:

    > Taa, troche sie pomylil ... ale w miedzyczasie tez troche zaoszczedzil.

    Wołanie frankowiczy o pomoc należałoby przepuścić przez wyliczenie ile
    zapłacili rat + kosztów posiadania kredytu w porównaniu ile zapłacił
    złotówkowicz.

    Aby bardziej skomplikować sprawę możemy wziąć jeszcze taki czynnik - jak
    duże/komfortowe/drogie mieszkanie kupił sobie kredytobiorca, który
    zdecydował się zaciągnąć kredyt w CHF, a jakie mieszkanie kupił
    posiadający taką samą zdolność kredytową człowiek, który zdecydował się
    na kredyt w zł.
    Wyjdzie, że bardziej wymagający wysokiego komfortu wybrał kredyt w CHF,
    choć było to ryzykowne.
    Ostrożny pogodził się z gorszymi warunkami mieszkaniowymi.

    Kiedy okazało się, że ryzyko związane z kredytem walutowym nie było
    wyimaginowane, ten "komfortowy" domaga się pomocy nie tylko od tego
    "ostrożnego" złotówkowicza, ale także od tych, którzy w ogóle nie
    zdecydowali się na żaden kredyt ze względu na ryzyko (w złotówkach też
    istnieje niemałe ryzyko związane z posiadanie kredytu przez 30 lat).

  • 167. Data: 2015-09-10 11:36:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Poldek" napisał w wiadomości grup
    Wojciech Bancer wrote:

    >To chyba logiczne, że jak CHF jest drogi, to oprocentowanie itd.
    >warunki są mniej korzystne, niż wtedy, kiedy frank był tani.

    Nie, to nie jest logiczne.
    Dla banku to chyba lepiej ze drogi, bo juz raczej nie wzrosnie, wiec
    ryzyko kursowe klienta spada.

    Nielogiczne to moga byc te ujemne odsetki i koniecznosc zabezpieczenia
    sie banku przed doplacaniem do interesu.
    Ale warunki sie zmienily na dlugo zanim takie cuda nastaly.

    J.

  • 168. Data: 2015-09-10 11:40:11
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    J.F. wrote:

    > Alez dalo sie w zlotowkach. Na warunkach ... rynkowych. A ze wydawaly
    > sie niekorzystne ... trzeba bylo doliczyc wzrost kursu franka i warunki
    > byly korzystne :-)

    Przecież frankowicz przez te wszystkie lata płacił mniejsze raty od
    złotówkowicza i cały czas płaci mniejsze, więc o co chodzi?

    Chodzi mu tylko o to, że obecnie nie może sprzedać mieszkania i spłacić
    tym całości pozostałego zobowiązania. Dlatego domaga się zmiany reguł w
    trakcie gry.

  • 169. Data: 2015-09-10 12:06:26
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 10 września 2015 11:36:03 UTC+2 użytkownik Poldek napisał:
> [...]
    > zdecydowali się na żaden kredyt ze względu na ryzyko (w złotówkach też
    > istnieje niemałe ryzyko związane z posiadanie kredytu przez 30 lat).
    Przyjełeś błędne założenie że frankowicze domagają się pomocy od innych.
    Banki w głównej mierze zawiniły i to banki powinny ponieść tego koszty.
    A że teraz rok wyborczy i coś tam w sejmie przegłosowali to można odnieść wrażenie że
    podatnicy do tego dopłaca. Nie w tym kierunku. Jeśli okaże się że umowy były
    niezgodne z prawem koszty poniosą banki a nie podatnicy.

  • 170. Data: 2015-09-10 12:12:14
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Kris <k...@g...com> writes:

> [...]
    że podatnicy do tego dopłaca. Nie w tym kierunku. Jeśli okaże się że umowy były
    niezgodne z prawem koszty poniosą banki a nie podatnicy.

    Mhm. Żeby pokryć straty, część banków podniesie opłaty. Pozostałe (te,
    które nie udzielały kredytów CHF) też podniosą korzystając z okazji.
    I kto za to zapłaci?

    Już nawet nie chce mi się zastanawiać nad tym czy przepis jest
    niekonstytucyjny złożymy się na odszkodowania ...KJ

    --
    http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/
    Well thaaaaaaat's okay.