  • 11. Data: 2022-08-21 19:36:30
    Temat: Re: Chorwacja
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > Jest "brak prowizji" (w milku dla tego nowego ROR "millennium 360",
    > ale oczywiście NIE dla ROR "konta 360" - no i tylko dla transakcji
    > PONIŻEJ 1k, więc niech się bujają, za hotel po kawałku płacić?),

    A to nie jest poniżej 1k miesięcznie? Widziałem SMSa z taką informacją.
    Aczkolwiek chodziło raczej o KK.
    ... to bardziej żeby sobie pastę do zębów i dezodorant na lotnisku
    kupić, czy coś takiego, niż zapłata za hotel.

    > ale
    > drobnym drukiem rozliczanie w EUR, a EUR na PLN po kursie banku +3-4%.
    > Oczywiście jest to "taniej" niż gdzie indziej,

    Raczej "mniej drogo". Chyba że mogliby pobrać z konta w euro, ale to
    raczej nie w przypadku KK.

    > a dla KK mc world
    > santandera najtaniej z jego kredytówek (przy okazji można mieć
    > ubezpieczenie podróży zagranicznej, a world dają każdemu, z platyną
    > trochę trudniej) - ale nadal nie jest to tanio.

    Nie jest. IMHO to są ceny zaporowe. Ew. jak ktoś nie ma innego wyjścia,
    IOW "udało się złapać kogoś pod ścianą".

    Jak zejdą z prowizją do 1% (w porównaniu do np. kursu średniego NBP) to
    można ew. myśleć o takich zakupach. To też nie byłoby tanio, ale tyle
    mogę dać (w gruncie rzeczy za nic - może za nieco większą wygodę).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 12. Data: 2022-08-21 21:13:25
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 21 sierpnia 2022 o 19:36:33 UTC+2 Krzysztof Halasa napisał(a):

> [...]
    > ... to bardziej żeby sobie pastę do zębów i dezodorant na lotnisku
    > kupić, czy coś takiego, niż zapłata za hotel.

    Hmm, może być i tak, nie wnikałem, kartę zastrzegłem następnego dnia po założeniu
    ROR, nawet jeszcze dojść nie zdążyła - cóż, jest do kolekcji, nie dało się otworzyć
    ROR bez karty.
    Sam ROR lepszy, bez warunków bezpłatności i jest bramka do KO na 6%, ake karta gorsza
    - 1 pyk/mc można przeżyć (szczególnie że wszystkie bankomaty za darmo), 5 już wkurza.

    Więc rzeczywiście na waciki.
    Ale że KK też tak mają to nie słyszałem.
    Hotele na szczęście, przynajmniej na bookingu, zadowalają się debetówkami.
    A jeszcze w 2014 w Zagrzebiu panienki spojrzały na nas dziwnie jak zapytaliśmy: "what
    if don't have credit card?" (hmm, rezerwację robiła nam ta firma, co zapraszała, ale
    zapłacić musieliśmy sami, a potem faktura - więc nie wiem, co podawali przy
    rezerwacji) - i kosztowało nas to 2% prowizji w "hotelowym kantorze" w recepcji -
    dobrze, że choć kurs uczciwy.

    > Raczej "mniej drogo". Chyba że mogliby pobrać z konta w euro, ale to
    > raczej nie w przypadku KK.

    Chyba jeszcze jest promo platyny we francuzie bez krojenia za przewalutowanie i z
    darmowym wydaniem - ale nie mam już aion, który pozwalał nabijać licznik oraz punkty
    mambonus (odkurzacz fajny się uzbierał).

> [...]
    > można ew. myśleć o takich zakupach. To też nie byłoby tanio, ale tyle
    > mogę dać (w gruncie rzeczy za nic - może za nieco większą wygodę).

    Jak jest bonus to można policzyć.
    Hostel w lądku 2 osoby za 4 noce 300 funtów - a ubezpieczenie 50zł (+5 za expeess
    elixir, bo się w ostatniej chwili przypomniało).
    Z grubsza 3%.
    OWU nie czytałem, ale pewnie był gorsze od tych do KK.

  • 13. Data: 2022-08-22 15:26:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 20 Aug 2022 12:19:01 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:
> [...]

    Cinek (Dawid nie lubi, bo bez gwarancji) na

    > Nie pamiętam już jak jest z debetowkami citka i mbąka przy płaceniu w innych
    walutach z konta euro.

    mbank ma karte wielowalutową darmową ... ale czy konto w kunach mozna
    założyc? Mozna

    https://www.mbank.pl/indywidualny/uslugi/uslugi/uslu
    ga-wielowalutowa/

    Ale musi byc to konto w HRK, a nie w Euro.

    No i jeszcze trzeba na DCC uwazac ... albo i nie, bo moze byc dobry
    kurs ... tylko najpierw sprawdzic, czy i tak nie naliczą prowizji :-)

    J.

  • 14. Data: 2022-08-22 15:26:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 20 Aug 2022 21:22:47 +0200, ąćęłńóśźż wrote:
    > Ale większość naszych banków przy płaceniu kartą niezależnie od kursu ma "opłatę za
    przewalutowanie"?

    Jak nie ma, to ma zlodziejski kurs :-(

    > -----
    być i kuny.

    J.

  • 15. Data: 2022-08-23 11:15:12
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    J.F pisze:
> [...]
    >
    > https://www.mbank.pl/indywidualny/uslugi/uslugi/uslu
    ga-wielowalutowa/

    > Ale musi byc to konto w HRK, a nie w Euro.

    O ile "pamięć mnie nie myli", w mBanku można w opcjach karty wyłączyć DCC.

  • 16. Data: 2022-08-23 11:32:54
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 23 sierpnia 2022 o 11:15:10 UTC+2 Andrzej Kłos napisał(a):

    > O ile "pamięć mnie nie myli", w mBanku można w opcjach karty wyłączyć DCC.

    Albo używać visy - DCC to chyba wymysł wyłącznie MC.
    Trzeba sprawdzić w opcjach czy w visie jest opcja wyłączania DCC.

    N26 i IKA niestety tylko MC.
    Z testów w PL karta N26 wydaje się odporna na DCC - ale może to dlatego, że jest
    "polska' (chyba nje sprawdzałem gdy miałem "słoweńską" - ale może Słowenia już wtedy
    i tak miała euro).
    Ale i w Finlandii i w UK nie było DCC.

    A w mBąku można mieć konto w kunach?
    Ale i tak kurs w ich kantorze gorszy niż w IKA, a z IKA trza przelać (dolary do citka
    idą za darmo, ale czy kuny do mB?)
    Jak nie ma przeliczania bez okradania na euro to szkoda zachodu.
    Choć opcję "wielowalutową" warto sobie włączyć - a teraz już nie trzeba nawet
    zakładać jakiegokolwiek konta walutowego - powoduje to zmniejszenie krojenia z 6% na
    3%.
    Oczywiście w standardzie wyłączone ;P

  • 17. Data: 2022-08-23 15:20:50
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    Dawid Rutkowski pisze:

    > Albo używać visy - DCC to chyba wymysł wyłącznie MC.
    > Trzeba sprawdzić w opcjach czy w visie jest opcja wyłączania DCC.

    W mBanku jest i MC i w Visie opcja włączania/wyłączania DCC. (sprawdzone)

  • 18. Data: 2022-08-23 22:10:34
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > Z grubsza 3%.
    > OWU nie czytałem, ale pewnie był gorsze od tych do KK.

    No tak. Szczerze mówiąc, w takich okolicznościach nigdy nie kupuję
    ubezpieczeń - w szczególności, jeśli nie wiem dokładnie po co :-)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 19. Data: 2022-08-24 00:10:15
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 23 sierpnia 2022 o 22:10:37 UTC+2 Krzysztof Halasa napisał(a):

    > No tak. Szczerze mówiąc, w takich okolicznościach nigdy nie kupuję
    > ubezpieczeń - w szczególności, jeśli nie wiem dokładnie po co :-)

    Po to mam odpowiednią KK żeby nie mieć dylematu - kupować czy nie kupować ;>
    Ale daj kobicie...
    Jakby kupiła tą kartą bilety do Helsinek, to za opóźnienie byłoby nie tylko 250 euro
    od szkopolataczy (i to "z łaski"), ale i drugie z tego ubezpieczenia.
    I nawet nie poszła do saloniku, choć priority pass w zestawie, a kiblowała 5h.
    Cóż, w pewnym sensie łatwo przyszło, łatwo poszło, bo karta za darmo.
    Ale coś w tym jest, że "jeśli coś ma cycki albo silnik, to prędzej czy później będą z
    tym kłopoty" ;>

  • 20. Data: 2022-08-25 22:43:48
    Od: Waldek <m...@a...nie.dam>

    > Po to mam odpowiednią KK żeby nie mieć dylematu - kupować czy nie kupować ;>
    > Ale daj kobicie...

    A tak z ciekawości - jeśli mam wykupione np. wczasy u tur-operatora
    z jakimś tam obligatoryjnym ubezpieczniem obowiązkowym
    a dodatkowo opłaciłem imprezę kk (która ma polisę turystyczną)
    to rozumiem ze jakby co (a lepiej żeby nie) można się domagać ew.
    roszczeń gwarancyjnych od jednego i drugiego czy niekoniecznie ?

    Tak pytam, bo póki co nie korzystałem na szczęście
    ale np. jakiś tam ból zęba albo konieczność wizyty u konowała
    wymaga chyba wcześniejszego zgłoszenia ubezpieczycielowi
    a później przedstawienia rachunku zapłacenia za usługę

    Pozdro